Famílies immigrades i escoles. Dinàmiques de relació a Catalunya.

  1. Carles Serra
  2. Josep Miquel Palaudàrias
  3. Núria Llevot
  4. Jordi Garreta
Libro:
Recerca i immigració V: convocatòria d’ajuts 2009

Editorial: Departament de Benestar Social i Família ; Generalidad de Cataluña = Generalitat de Catalunya

Ano de publicación: 2013

Volume: 0

Páxinas: 123-139

Congreso: Jornada de Recerca i Immigració (6. 2011. Barcelona)

Tipo: Achega congreso

Resumo

A Catalunya els discursos acadèmics i de l’Administració han anat evolucionant fins que s’han imposat aquells que apunten que la relació entre l’escola, la família i l’entorn és clau per a l’èxit de l’alumnat i el bon funcionament del sistema educatiu. Malgrat aquesta evolució, a la pràctica el canvi és lent i, sovint, complicat, ja que apareixen resistències en les dues institucions, família i escola, a causa del fet que han mantingut una relació marcada pel desequilibri de poder. L’article analitza, a través d’entrevistes en profunditat i treball etnogràfic realitzat en centres d’educació infantil i primària de Catalunya, les dinàmiques de participació de les famílies estrangeres a l’escola i com l’escola i els seus professionals faciliten (o no) aquesta implicació. Una de les conclusions principals és la distància que encara hi ha entre el discurs de la participació i la pràctica quotidiana.