La dinamización de las TIC en las escuelas
- Espuny Vidal, Cinta 1
- Gisbert Cervera, Mercè 1
- Coiduras Rodríguez, Jordi Lluís 2
-
1
Universitat Rovira i Virgili
info
-
2
Universitat de Lleida
info
ISSN: 1135-9250
Année de publication: 2010
Número: 32
Type: Article
D'autres publications dans: Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa
Résumé
The article is based on the results of a research into dinamization of Information and Communication Technologies (ICT). It's made by the Teaching Resources Centre of Baix Ebre (Tarragona) and it was applied in different schools located in the same area, during the academic courses 2006-2007, 2007-2008. This researching project is included in a thesis: «Design, implementation and assessment of a running plan of ICT resources in primary schools in the Baix Ebre area». (Espuny, 2008). In a general way it sets out a proposal to invigorate the ICT. This proposal is based on the study of the role the key agents that take part in every innovation process, and it has the objective of being an essential reference when designing a plan to involve or incorporate the ICT in schools in a methodological significative way. In this project the methodological research-action process has been taken as a reference. It used different resources to collect and analyze the data, mixed, qualitative and quantitative, (interviews, diaries, expert opinions...) The findings of the study are intended to reflect on the current status of ICT in schools, and to serve as a basis for the necessary changes that the educational authorities and the educational community may deem essential to enable ICT to be successfully implemented as a pedagogical tool that is to improve the quality of the teaching-learning process.
Références bibliographiques
- Aguaded, J.I. y Tirado, R. (2010). Ordenadores en los pupitres: informática y telemática en el proceso de enseñanza-aprendizaje en los centros TIC de Andalucía. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación. 36; 5-28. Consultado el 25 de noviembre del 2009 en www.revistacomunicar.com
- Cabero, J., Llorente, M.C. y Gisbert, M. (2007): El papel del profesor y el alumno en los nuevos entornos tecnológicos de formación. En J. Cabero, Nuevas Tecnologías Aplicadas a la Educación. (262-291). Madrid: McGraw Hill.
- Cebrián, M.; Ruiz, J. y Rodríguez, J. (2007). Estudio del impacto del Proyecto TIC desde la opinión de los docentes y estudiantes en los primeros años de su implantación en los centros públicos de Andalucía. Málaga, Universidad de Málaga: Grupo de Investigación Nuevas Tecnologías aplicadas a la Educación.
- Cohen, L. & Manion, L. (1990). Métodos de investigación educativa (pp.271). Madrid: La Muralla.
- Colás, M. P. y Buendía, L. (1998). Investigación educativa. 3ª edición. Sevilla: Alfar.
- Departament d’Educació. Generalitat de Catalunya (2009). Organització i funcionament dels centres educatius públics d’educació infantil i primària i d’educació especial. Curs 2009-2010. 43-47. Extraído el 25 de octubre de 2009 desde http://educacio.gencat.net/portal/pls/portal/ide_utils_pkg.download_fitxer?p_file=104173924 435146677
- Espuny, C. (2008). Disseny, implementació i avaluació del Pla d’explotació de recursos TIC als centres de primària del Baix Ebre. Tesis doctoral. Tesis doctorals en xarxa. Extraído el 25 de noviembre de 2009 desde http://www.tesisenxarxa.net/TDX-0316109-123203
- Garrido, M. C., Fernández, R., y Sosa, J. M. (2008). Los coordinadores TIC en Extremadura. Análisis legislativo y valoración de su implantación en los centros educativos de primaria y secundaria de la región. Quaderns digitals. Eduteka. Extraído el 25 de noviembre de 2009 desde http://www.eduteka.org/pdfdir/DescripcionCargoCoodinador.pdf
- Marquès, P. (2007). 5 claves para una buena integración de las TIC en los centros docentes. Trabajo presentado en la XXII Semana de Educación de la Fundación Santillana. Extraído el 12 de octubre de 2009 desde http://dewey.uab.es/pmarques/docs/santillana2007.pdf
- Pérez, M. A.; Aguaded, J. I. y Fandos, M. (2009) «Una política acertada y la Formación permanente del profesorado, claves en el impulso de los Centros TIC de Andalucía (España)». EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa. Núm. 29/ Julio 2009. Extraído el 12 de febrero de 2009 desde http://edutec.rediris.es/Revelec2/revelec29/edutec29_formacion_permamente_profesorado_t ic_andalucia.html
- Santos, A. (1994). La escuela ante los medios de comunicación. Comunicar 2, 103-105. Extraído el 12 de febrero de 2009 desde http://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=revista&numero=2
- Sigalés, C., Mominó, J.M. y otros (2008). La integración de Internet en la educación escolar española: situación actual y perspectivas de futuro. Ariel: Editorial UOC; 146-178 Extraído el 10 de noviembre de 2009 desde http://www.uoc.edu/in3/integracion_internet_educacion_escolar/esp/informe.html
- Vivancos, J. (2008). Tratamiento de la información y competencia digital. Madrid: Alianza Editorial.
- Vivancos, J. (2006). L’ordinador tansparent. Bloc TIC-TAC. Extraído el 25 de noviembre de 2009 desde http://ticotac.blogspot.com/2006_12_01_archive.html