Innovación socioeducativa para el apoyo de adolescentes en situación de acogimiento familiar

  1. Balsells Bailón, Maria Àngels
  2. Fuentes Peláez, Núria
  3. Mateo Gomà, Maribel
  4. Mateos Inchaurrondo, Ainoa
  5. Violant Holz, Verónica
Revista:
Educar

ISSN: 0211-819X

Ano de publicación: 2010

Título do exemplar: Educación y familia

Número: 45

Páxinas: 133-148

Tipo: Artigo

DOI: 10.5565/REV/EDUCAR.98 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Educar

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumo

Aquest article presenta els resultats de la recerca sobre adolescents acollits en família extensa. Aquest projecte se situa en la recerca cooperativa. La mostra està composta per 57 adolescents i 70 experts en protecció de la infància de vuit comunitats autònomes. Els resultats indiquen que els joves acollits tenen necessitats diferencials. A partir de la sistematització d’aquestes necessitats es va crear el «programa de suport per a adolescents d’acollida». A continuació es mostraran les principals característiques d’aquest programa i es farà, també, una reflexió sobre els aspectes fonamentals: les metodologies per als tècnics que han dut a terme el programa i la intervenció grupal introduint com a mètode la promoció de la resiliència.

Referencias bibliográficas

  • AMORÓS, P. y FUERTES, J. (2000). «El acogimiento familiar». En: AMORÓS, P. y AYERBE, P. (eds.). Intervención educativa en inadaptación social. Madrid: Síntesis, 141-166.
  • AMORÓS, P.; FREIXA, M.; FUENTES, N. y MOLINA, M.C. (2001). «Specialist fostering in Spain». Adoption and Fostering, 25 (2), 6-17.
  • AMORÓS, P.; PALACIOS, J.; FUENTES, N.; LEÓN, E. y MESAS, A. (2003). Familias canguro. Una experiencia de protección a la infancia. Barcelona: Fundación La Caixa.
  • AMORÓS, P. y PALACIOS, J. (2004). Acogimiento familiar. Madrid: Alianza.
  • AMORÓS, P.; PALACIOS, J.; JIMÉNEZ, J.; MOLINA, M.C.; PASTOR, C.; CIRERA, L.; MARTÍN, D.; COMELLAS, M.J.; FUENTES, N.; LOZANO, P.; MATEO, M.; DEL PINO, A.; PASTOR, A.; RAMÓN, A.; BALSELLS, M.A.; NARANJO, C.; ROLDÁN, R.; RUEDA, R. y SÁNCHEZ, E. (2005). Programa de formación para familias extensas acogedoras. Barcelona: Obra Social de la Fundación «la Caixa».
  • AMORÓS, P.; FUENTES, N.; PASTOR, C.; LOZANO, P.; COMELLAS, M.J. y MOLINA, M.C. (2008). «Nécessités socioéducatives des familles qui effectuent l’accueil familial». La revue internationale de l’éducation familiale, 23, 143-156.
  • BALSELLS, M.A.; DEL ARCO, I. y MIÑAMBRES, A. (2007). «Familas, educación y prevención del maltrato infantil». Bordón, 59 (1), 31-47.
  • BALSELLS, M.A.; DEL ARCO, I. y MIÑAMBRES, A. (2009). La infancia en situación de riesgo social y sus familias. Guía para el educador familiar. Lleida: Editorial de Paris.
  • BARTOLOMÉ, M. (1992). «Investigación cualitativa: ¿comprender o transformar?». Revista de Investigación Educativa, 20, 7-36.
  • BARTOLOMÉ, M. (1996). Metodologia qualitativa orientada al canvi i la presa de decisions. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya, Temes Universitaris Bàsics, 96.
  • BERGERHED, E. (1995). «Kinship and network care in Sweden». En: THELEN (ed.). Foster Children in a Changing World. Documentation of the 1994 European IFCO Conference in Berlin. Berlin: Arbeitskreis Zur Forderung Von Pflegekindern E.V.
  • BERRICK, J.D.; BARTH, R. y NEEDELL, B. (1994). «Kin as a family and child welfare resources: the child welfare worker’s perspective». En: HEGAR, R. y SCANNAPIECO, M. (eds.). Kinship foster care: Policy, practice and research. Nueva York: Oxford University Press, 179-192.
  • BRICAHUX, J. (2006). «Tuteur de résilience, agent de resilience». European journal of social education, 10/11, 195-202.
  • CATALANO, R.F.; RICHARD, F.; BERGLUND, M.L.; RYAN, J.A. M.; LONCZAK, H.S. y HAWKINS, J.D. (1998). Positive youth development in the United States: Research Findings on Evaluations of Positive Youth Development Programs. Washington: Social Development Research Group, School of Social Work, University of Washington.
  • CHILD WELFARE LEAGUE OF AMERICA (1994). Kinship Care. A Natural Bridge. Washington: CWLA.
  • CHILD WELFARE LEAGUE OF AMERICA (2005). Kinship Care: Best practice guidance. Washington: CWLA.
  • COLTON, M. y WILLIANS, M. (1997). «The nature of foster care: International trends». Adoption and Fostering, 21, 44-49.
  • GROTBERG, E.H. (2002). «Nuevas tendencias en resiliencia». En: MELILLO, A. y SUÁREZ OJEDA, E.N. (ed.). Resiliencia. Descubriendo las propias fortalezas. Buenos Aires: Paidós.
  • LEE, T. Y. (2006). «Resilience as a positive youth development construct: Conceptual bases implications for curriculum development». International journal of adolescent medicine and health, 18 (3), 475-482.
  • LÓPEZ-CABANAS, M. y CHACON, F. (1997). Intervención psicosocial y servicios sociales: un enfoque participativo. Madrid: Síntesis.
  • MANCIAUX, M. (ed). (2003). La resiliencia: resistir y rehacerse. Barcelona: Gedisa.
  • MOSEK, A. y ADLER, L. (1993). Identity Development of Adolescent Girls in Foster CareComparison of Adolescents Placed in Kinship vs. Unrelated Foster Families. Unpublised Paper Presented at IFCO. Conference, Dublin.
  • O’BRIEN. V. (2003). «Relative care: A different type of foster care-implications for practice». En: KELLY, G. y GILLIGAN, R. Issues in Foster Care. Police, Practice and research (193-213). Londres y Filadelfia: Jessica Kingsley Publishers.
  • PORTENGEN, R. y NEUT, V. (1994). «Foster care in family and social networks». En: MC TEIGUE (ed.) (1995). A Journey Through Fostering. Dublin: Irish Foster Care Association.
  • THOBURN, J. Child placement: Principles and practice. Aldershot: Wildwood House.
  • WILSON, K.; SINCLAIR, I.; TAYLOR, C.; PITHOUSE, A. y SELLICK, C. (2004). Fostering Success: An Exploration of the Research Literature on Foster Care. Londres: Social Care Institute for Excellence.