Análisis de la relación entre competencias emocionales, autoestima,clima de aula, rendimiento académico y nivel de bienestar en una muestra de escolares de educación primaria

  1. Ros Morente, Agnes 1
  2. Filella Guiu, Gemma
  3. Ribes Castells, Ramona
  4. Pérez Escoda, Nuria 2
  1. 1 Universidad Lleida
  2. 2 Universidad Barcelona
Zeitschrift:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Datum der Publikation: 2017

Ausgabe: 28

Nummer: 1

Seiten: 8-18

Art: Artikel

DOI: 10.5944/REOP.VOL.28.NUM.1.2017.19355 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Objetivos de desarrollo sostenible

Zusammenfassung

Several authors have stressed the importance of those variables regarding emotional intelligence, climate in school and self-esteem in the scholar environment. In this sense, the present study aims to examine the relationship between the variables of self-esteem, classroom climate, level of well-being (assessed with a scale of anxiety-state), academic achievement and emotional competences (emotional awareness, emotion regulation, emotional autonomy, social competence and life's competences and well-being) in a sample of students of primary education. To that end, students are assessed with a self-informed protocol composed by four instruments (QDE, STAIC, A-EP y CES), as well as with the marks of their instrumental subjects. The analysis of the results enhances the relationship between the studied variables and the different relationship between them which helps elucidate the mechanisms that intervene in their association. As a conclusion, our results show that, as it was hypothesised and as previous literature shows, a better emotional management and a healthier self-esteem clearly predict a better emotional estate of children, which is reflected in the social climate of the classroom and the academic achievement. At the same time, it is important to note that the emotional competences are the variables with a stronger predictive power in terms of the well-being of the students.

Bibliographische Referenzen

  • Adell, M.A. (2006). Estrategias para mejorar el rendimiento académico de los adolescentes. Madrid: Pirámide.
  • Bisquerra, R. (2006). Educación emocional y bienestar. Bilbao: Praxis.
  • Bisquerra, R. (2008). Educación emocional para la convivencia: las competencias emocionales. En M.S. Jiménez (coord.). Educación emocional y convivencia en el aula. Madrid. Ministerio de Educación, Política social y Deporte.
  • Bisquerra, R., Pérez-González, J. C., & García Navarro, E. (2015). Inteligencia emocional en educación. Madrid: Síntesis.
  • Brown, P. M., Corrigan, M. W., & Higgins-D’Alessandro, A. (2012). Handbook of prosocial education. Blue Ridge Summit, PA: Rowman and Littlefield Publishing Group.
  • Carmona, M. G., y López, J. E. (2015). Autoconcepto, dificultades interpersonales, habilidades sociales y conductas asertivas en adolescentes. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 26(2), 42-58.
  • Ciarrochi, J., Heaven, P. y Supavadeeprasit, S. (2008). The link between emotion identification skills and socioemotional functioning in early adolescente: A 1-year longitudinal study. Journal of Adolescence, 31 (5), 565-582.
  • Davidson, R. (2012). El perfil emocional de tu cerebro. Barcelona: Destino.
  • Drago, J. M. (2005). The relationship between emotional intelligence and academic achievement in non traditional college students. Dissertation Abstracts International: Section B: The Sciences and Engineering. 65 (9B), 4811.
  • Eisenberg, N., Spinrad, T. (2004). Emotion-related regulation: sharpening the definition. Children Development, 75, 334-339.
  • Fernández-Berrocal, P., y Extremera, N (2004). El uso de las medidas de habilidad en el ámbito de la inteligencia emocional. Boletín de Psicología, 80, 59-77.
  • Fernández-Berrocal, P. y Extremera, N. (2007). Inteligencia emocional y salud. En J.M. Mestre y P. FernándezBerrocal (Coords.), Manual de Inteligencia Emocional, 173-187. Madrid: Pirámide.
  • Fernández-Berrocal, P., y Extremera, N. (2002). La inteligencia emocional como una habilidad esencial en la escuela. Revista Iberoamericana de Educación, 29, 1-6.
  • Filella, G., Pérez, N., Cabello, E., Ros-Morente, A. (2016). Evaluación del programa de Educación Emocional “Happy 8-12” para la resolución asertiva de los conflictos entre iguales. Electronic Journal of Research in Education Psychology, 14, 582-601.
  • Filella, G., Pérez, N., Agulló, M., Oriol, X. (2014). Resultados de la aplicación de un programa de educación emocional en Educación Primaria. Estudios sobre educación, 26, 125-147.
  • Gil-Olarte, P., Palomera, R., Brackett, M.A. (2006). Relating Emotional Intelligence to Social Competence, and Academic Achievement among High School Students. Psicothema, 18, 118123.
  • Goleman, D. (1999). La práctica de la inteligencia emocional. Barcelona. Kairós.
  • Gutiérrez, M. C., & López, J. E. (2015). Autoconcepto, dificultades interpersonales, habilidades sociales y conductas asertivas en adolescentes. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 26(2), 42-58.
  • Hintsanen, M., Hintsa, T., Merjonen, P., Leino, M. y Keltikanga-Järvinen, L. (2011). Factores familiares y escolares de alumnos de 9 a 15 años, como predictores de su logro académico como adultos: Un estudio de seguimiento durante 27 años. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 9 (2), 523-540.
  • López, E. y Pérez, N. (2010). Un nuevo recurso para la convivencia: CDE 9-13. Comunicación presentada en el I Congreso Internacional: “Reinventar la profesión docente”. Universidad de Málaga.
  • Martín, E., Marínez-Arias, R., Marchesi, A., Pérez, E. (2008). Variables that Predict Academic Achievement in the Spanish Compulsory Secondary Educational System: A Longitudinal, Multi-Level Analysis. The Spanish journal of psychology, 11, 400-413.
  • Matthews, G., Zeidner, M. y Roberts, R. (2012). Emotional Intelligence 101. New York: Springer.
  • Núñez, J.C. y González-Pienda, J.A. (1994). Determinantes del rendimiento académico. Oviedo: SPU.
  • Parker, J., Summerfieldt, L., Hogan, M., y Majestic, S. (2001). Emotional intelligence and academic achievement. A paper presentation at the Annual Meeting of the Canadian Psychological Association, Quebec City, Quebec.
  • Parker, J.D.A., Summerfeldt, L.J., Hogan, M.J. y Majeski, S.A. (2004). Emotional intelligence and academia success: examining the transition from high school to university. Personality and Individual Differences, 36 (1), 163-172.
  • Pérez-Carbonell, A., Ramos, G. y López-González, E. (2009). Diseño y análisis de una escala para la valoración de la variable clima social aula en alumnos de educación primaria y secundaria. Revista de Educación, 350, 221-252.
  • Pérez-Escoda, N., Torrado, M., López-Cassà, E. y Fernández Arranz, M. (2014). Competencias emocionales y ansiedad en la educación primaria. En: I Congreso Internacional de Educación Emocional (X Jornadas de Educación Emocional): “Psicología positiva y bienestar”. Barcelona: Grup de Recerca en Orientació Psicopedagògica. Universidad de Barcelola.
  • Petrides, K.V, Frederickson, N., Furnham, A. (2004). The role of trait emotional intelligence in academic performance and deviant behavior at school. Personality and Individual Differences, 36, 277-293.
  • Seisdedos, N. (1990). STAIC, Cuestionario de autoevaluación. Madrid. TEA Ediciones S.A.
  • Spielberg, C.D. (1973). Inventario de Ansiedad Estado-Rasgo para niños, STAIC. Palo Alto, CA. Consulting Psychologists Press.
  • Sternberg, R.J. (ed.). (2004). International handbook of intelligence. New York: Cambridge University Press.
  • Stoeckli, G. (2010). The role of individual and social factors in classroom loneliness. The Journal of Educational Research, 103, 28-39.
  • Trautwein, U., Lüdtke, O., Köller, O., Y Baumert, J. (2006). Self-esteem, academic self-concept, and achievement: how the learning environment moderates the dynamics of self-concept. Journal of personality and social psychology, 90(2), 334.
  • Vega, L. E. S., García, L. A. F., y Llanos, A. B. J. (2009). Autoconcepto académico y toma de decisiones en el alumnado de bachillerato= Academic self-concept and decision making of secondary school students. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 20(1), 61-75.
  • Vidal Rodeiro, C., Emery, J., Bell, J. (2012). Emotional intelligence and academic attainment of British secondary school children: a cross-sectional survey. Educational Studies, 38, 521-539.
  • Wentzel, K. (1998). Social relationships and motivation in middle school: The role of parents, teachers, and peers. Journal of Educational Psychology, 90 (2), 202-209.
  • Zins, J.E., Weissberg, T.P., Wang, M.C. y Walberg, H.J. (2004). Building academic success on social and emotional learning. New York: Teachers College Press.