(De)Construyendo la Educación Física mediante ambientes de aprendizaje de arte contemporáneo

  1. IRENE LÓPEZ -SECANELL 1
  2. GLÒRIA JOVÉ -MONCLÚS 2
  1. 1 Florida Universitaria
  2. 2 Departamento de Pedagogía y Psicología. Universitat de Lleida. España
Revista:
Ágora para la educación física y el deporte

ISSN: 1578-2174

Ano de publicación: 2017

Volume: 19

Número: 2-3

Páxinas: 226-256

Tipo: Artigo

DOI: 10.24197/AEFD.2-3.2017.226-256 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Ágora para la educación física y el deporte

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumo

The aim of this paper is to show how the learning conditions during the initial primary education teacher training studies at the Faculty of Education, Psychology and Social Work (Lleida - Spain) has allowed me to design and develop a teaching model based on a P hysical Education around contemporary art environments. I n order to analyze an inclusive, interdisciplinary and creative Physical Education program carried out in the Prince of Viana school of Lleida, our main methodological tools were the autobiographical stor ies and field -notes , the audio and videotaping of the polyphony of pupils’ voices, and the pictures taken during the sessions

Referencias bibliográficas

  • Abad, J. (2003). Experiencia Estética y Arte de Participación: Juego, Símbolo y Celebración. España: Universidad Autónoma de Madrid.
  • Aucouturier, B. (2004). Los fantasmas de acción y la práctica psicomotriz. Reeducación y terapia. Barcelona: Científica-médica.
  • Betríán, E. (2012). Analysis of the educational change of Àlber Project in dynamic interaction with Educ-arte – Educa(r)t from a complex approach. Tesis doctoral. España: Universitat de Lleida.
  • Blández, J. (2000). Programación de unidades didácticas según ambientes de aprendizaje. Barcelona: INDE.
  • Bolívar, A., Domingo, J., y Fernández, M. (2001). La investigación autobiográfico narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: La Muralla.
  • Coterón, J. y Sánchez, G. (2013). Expresión Corporal en EF: bases para una didáctica fundamentada en los procesos creativos. Retos. Nuevas tendencias en EF, Deporte y Recreación, 24, 117-122. Recuperado el 10/05/2016 de https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/34541
  • Eisner, E. (2004). El arte y la creación de la mente: el papel de las artes visuales en la transformación de la conciencia. Barcelona: Paidós.
  • Fielding, M. (2012). Beyond student voice to democratic community. Revista de Educación, 359, 45-65. Obtenido en: https://www.mecd.gob.es/dctm/revistade-educacion/articulosre359/re35903.pdf?documentId=0901e72b813d72c7, el 10/10/16.
  • Jové, G. (2011). How do I improve what I am doing as a teacher, teacher educator and researcher through action-reflection? Reflection for action. Learning to walk from Lleida to Winchester and back again. Educational Action Research, 19, 261-278. doi: 10.1080/09650792.2011.600526
  • Jové, G., Betrián, E. y Farrero, M. (2013). Los ojos hacia el planeta: la voz de los que aprendemos en la comunidad educativa. Revista de Educación Inclusiva, 6(1), 202-216. Recuperado el 10 de noviembre de 2016 en: http://www.revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/194
  • Jové, G., Vicens, L., Cano, S., Serra, O. y Rodríguez, J. (2006). Desig d’alteritat. Programa Àlber: una eina per atendre a la diversitat a l’aula. Lleida: Pagès editors.
  • Mcniff, J. (2002). Action Research for professional development. Concise advice for new action researchers. Jean McNiff Editor. (2010 edition in Dorset-UK: September Books).
  • Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Barcelona: Paidós.
  • Regent, P. (2011). Zona de confort. Revista de Antiguos Alumnos del IEEM, 14(1), 14-15.
  • Sharp, R. and Green, A. (1975). Educational and social control. A study in progressive Primary Education. Londres: Routledge & Kegan Paul.
  • Susinos, T. (2009). Escuchar para compartir. Reconociendo la autoridad del alumnado en el proyecto de una escuela inclusiva. Revista de Educación, 349, 119-136. En: http://www.revistaeducacion.mec.es/re349/re349_06.pdf (Recuperado el 05/09/2016)