Reflexiones sobre la escuela rural. Un modelo educativo de éxito

  1. Joan Tahull Fort 1
  2. Iolanda Montero Plaza 2
  1. 1 Universitat de Lleida. España
  2. 2 Departement d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. España
Aldizkaria:
Tendencias pedagógicas

ISSN: 1133-2654

Argitalpen urtea: 2018

Zenbakien izenburua: Los agrupamientos escolares

Zenbakia: 32

Orrialdeak: 161-177

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Tendencias pedagógicas

Laburpena

This article describes and analyzes the current rural school in Catalonia. We present comparative data of the academic results of the tests of basic competences of the students of Primary of 6 of the rural schools and of the global of the Autonomous Community. It describes some of its potentialities and strengths. In order to carry out the research, different official data of the Generalitat of Catalonia have been used, and in-depth interviews have also been conducted with teachers, parents and alumni all related to the rural school. Traditionally the rural school in Spain, also in Catalonia, was mistreated, neglected and often abandoned. This teaching was an imperfect and deformed copy of the urban one. At present the rural school has improved significantly in the academic results and in appreciation and respect for the work done. The organization is consolidated, successful and unquestioned. Perhaps the rural school should guide and orient the urban school towards a more dynamic, flexible and personal educatio

Erreferentzia bibliografikoak

  • Aldomà, I. (2009). Atles de la nova ruralitat. Lleida: Fundació del Món rural.
  • Ander Egg, E. (2000). Métodos y técnicas de investigación social. Buenos Aires: Lumen-Humanitas.
  • Boix, R. (2016). Factors de rendiment a l’escola rural catalana: característiques contextuals. Revista Catalana de Pedagogia, 10, pp. 59-74. Recuperado de: http://publicacions.iec.cat/repository/pdf/00000238/00000043.pdf.
  • Burrial, X., Garreta, J., Llevot, N., Navarro, P., Sala, T., & Samper, LL. (2008). Mito y realidad de la escuela rural catalana. En Llevot, N., & Garreta, J. (Coords.) Escuela rural y sociedad (pp. 87-122). Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida.
  • Bustos, J. (2009). La escuela rural española ante un contexto en transformación. Revista de Educación, 350, pp. 449-461. Recuperado de: http://www.revistaeducacion.mec.es/re350/re350_19.pdf.
  • Camarero, L. (Coord.). (2009). La población rural de España. De los desequilibrios a la sostenibilidad social. Barcelona: Obra Social de La Caixa.
  • Coll, C. (2016). La personalización del aprendizaje escolar. El qué, el por qué y el cómo de un reto insoslayable. En Vilalta, J.M. (Dir.). Reptes de l’educació a Catalunya. Anuari d’Educació 2015 (pp. 43-104). Barcelona: Fundació Jaume Bofill.
  • Comas d’Argemir, D. (1992). La antropología social frente al análisis de problemas sociales en el propio contexto cultural. Papers d’Antropologia, 3. Tarragona: Arxiu d’Etnografia de Catalunya.
  • Consell Superior d’Avaluació de la Generalitat de Cataluña (2017). Resultados académicos de los alumnos de 6º de Primaria en Cataluña. Recuperado de: http://csda.gencat.cat/ca/arees_d_actuacio/avaluacions-consell/.
  • Departament d’Ensenyament. Servei d’Indicadors i Estadística de la Generalitat de Catalunya (2017). Total d’alumnes catalans. Curs 2015-2016. Recuperado de: http://ensenyament.gencat.cat/ca/departament/estadistiques/.
  • Domingo, L. (2014). Contribucions pedagògiques de l’escola rural. La inclusió a les aules multigrau. Un estudi de cas. Tesi doctoral de la Universitat de Vic. Recuperado de: http://www.tesisenred.net/bitstream/handle/10803/283165/tesdoc_a2014_domingo_laura_contribucions.pdf?sequence=9.
  • Estalella, H., & Carrasco, S. (1998). La Catalunya rural contemporánea. En Giner, S. (Ed.). La societat catalana (pp. 367-376). Barcelona: Institut d’Estadística de Catalunya.
  • Feu, J. (2008). La escuela rural desde la atalaya educativa. En Llevot, N., & Garreta, J. (Eds.) Escuela rural y sociedad (pp. 61-86). Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida.
  • IDESCAT (2017). Datos del total de municipios en Cataluña año 2016. Recuperado de: https://www.idescat.cat/?lang=es.
  • Llevot, N., & Garreta, J. (2008). Escuela rural y sociedad. Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida.
  • Rubio, M., & Varas, J. (1999). Análisis de la realidad en la intervención social: métodos y técnicas de investigación. Madrid: CCS.
  • Samper, LL. (Coord.). (2016). Escoles, pobles i families. Noves perspectives sobre l’escola rural a Catalunya. Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida.
  • Soler, J. (2008). El maestro y la fisonomía propia de la escuela rural. Una visión histórica de la escuela rural en Cataluña y España. En Llevot, N., & Garreta, J. (Eds.) Escuela rural y sociedad (pp. 11-41). Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida.
  • Soler, J. (2005). L’escola rural a Catalunya al darrer quart de segle XX. De l’impacte de les polítiques educatives a la influencia de les transformacions socials, culturals i econòmiques: un primer balanç. Educació i Història: Revista d’Història de l’Educació, 8, pp. 103-131. Recuperado de: http://www.raco.cat/index.php/EducacioHistoria/article/view/223094/303898.
  • Tahull, J. (2016). La compleja transición de los adolescentes hacia la vida adulta. Revista de Antropología Experimental, 16, pp. 27-44. doi: 10.17561/rae.v0i16.2853.
  • Viñao, A. (2004). Escuela para todos. Educación y modernidad en la España del s.XX. Madrid: Marcial Pons Historia.