La gestión comunicativa en redes sociales digitales de la emergencia del Ébola en España

  1. Salvador Percastre-Mendizábal
  2. Carles Pont-Sorribes
  3. Guillem Suau-Gomila
Aldizkaria:
Revista Española de Comunicación en Salud

ISSN: 1989-9882 2444-6513

Argitalpen urtea: 2019

Zenbakien izenburua: Periodismo y Comunicación en situaciones de crisis, emergencias & desastres

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 80-90

Mota: Artikulua

DOI: 10.20318/RECS.2019.4437 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Revista Española de Comunicación en Salud

Laburpena

The Ebola crisis in Spain was a health crisis that took place in 2014. This crisis had political consequences such as the resignation of the former health minister of the Popular Party Government, Ana Mato, social as large mobilizations in different territories of the country, and humanitarian as the discussion regarding the contagion of the Spanish missionary Manuel García and that of the nursing assistant Teresa Romero; and there were even ethical debates surrounding the sacrifice of Teresa Romero’s mascot, Excalibur. The research aims to analyze to what extent and in what way administrations and the media used Twitter to communicate with citizens. Theoretically, it is based on the sociological field of risk and on the field of communication and journalism in digital environments. The methodology is mixed, and the research concluded that traditional media are still fundamental to communicate emergencies.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Austin, L., Liu, B., F., y Jin, Y. (2012). How Audiences Seek Out Crisis Information: Exploring the Social-Mediated Crisis Communication Model. Journal of Applied Communication Research, 40(2), 188-207.
  • Beck, U. (1998). La sociedad del riesgo. Barcelona: Paidós.
  • Beck U. (2002). La sociedad del riesgo global. Madrid: Siglo Veintiuno de España Editores.
  • Bentivegna, S. (2012). Tra conformismo e attivismo comunicativo. I parlamentari arrivano su Facebook. En S. Bentivegna, (ed.), Parlamento 2.0. Strategie di comunicazione politica in internet (p. 91-115). Milán: Franco Angeli.
  • Brandtzaeg, P.B., Lüders, M., Spangenberg, J., RathWiggins, L., y Følstad, A. (2016). Emerging journalistic verification practices concerning social media. Journalism Practice, 10(3), 323–342.
  • Bruns, A., Burgess, J., Crawford, K., y Shaw, F. (2012). #qldfloods and @QPSMedia: Crisis communication on Twitter in the 2011 South East Queensland floods. Brisbane: ARC Centre of Excellence for Creative Industries and Innovation. Recuperado de http://cci.edu.au/floodsreport.pdf
  • Campos-Domínguez, E. (2017). Twitter y la comunicación política. El Profesional de la Información, 26(5), 785-793.
  • Castells, M. (1996). The Rise of the Network Society, The Information Age: Economy, Society and Culture. Vol. I. Oxford: Blackwell.
  • Chivite-Fernández, J. y Serrano-Rodríguez, L. (2013). Emergencias 2.0: La Comunicación Directa con el Ciudadano. En M. Römer-Pieretti (coord.), Miradas a las Pantallas en el Bolsillo (p. 180-191). Madrid: Universidad Camilo José Cela.
  • Deuze, M. (2012). Media Life. Cambridge: Polity Press.
  • Giansante, G. (2015). La comunicación política online. Barcelona: Editorial UOC.
  • Gil Calvo, E. (2004). El miedo es el mensaje. Riesgo, incertidumbre y medios de comunicación. Madrid: Alianza Editorial.
  • Interactive Advertising Bureau. (2018). Estudio Anual de Redes Sociales. Recuperado de https://iabspain.es/wp-content/uploads/estudio-redes-sociales-2018_ vreducida.pdf
  • Jin, Y., Liu, B. F., y Austin, L. L. (2014). Examining the Role of Social Media in Effective Crisis Management. Communication Research, 41(1), 74-94.
  • Moya-Sánchez, M., y Herrera-Damas, S. (2015). Cómo puede contribuir Twitter a una comunicación política más avanzada. Arbor, 191(774), a257.
  • Percastre-Mendizábal, S. (2018). Comunicación política electoral digital. Twitter y redes sociales digitales en campaña: el caso de las elecciones intermedias en México en el año 2015. (Tesis doctoral). Universitat Pompeu Fabra, Cataluña.
  • Percastre-Mendizábal, S., Pont-Sorribes, C., & Codina, L (2017). Proposed method for sample design for the analysis of Twitter use in political communication. El Profesional de la Información, 26(4), 579-588.
  • Pont-Sorribes, C. (2013). Comunicar las emergencias. Barcelona: Editorial UOC.
  • Suau-Gomila, G., Percastre-Mendizábal, S., Palà, G., y
  • Pont-Sorribes, C. (2017). Análisis de la comunicación de emergencias en Twitter. El caso del Ébola en España. En: Sierra, J. y Liberal, S. (ed.), Uso y Aplicación de las Redes Sociales en el Mundo Audiovisual y Publicitario. (p. 119-130). Madrid: McGrawhill Educación.
  • Vanderbiest, N. (2015). Analyse des attentats de Paris sur les réseaux sociaux. Reputatio Lab. Recuperado de http://www.reputatiolab.com/2015/11/analyse-attentats-paris-reseaux-sociaux/