La prensa cinematográfica española como fuente y objeto de la historia del cine. Análisis y evolución de sus contenidos (1910-2010)”.

  1. Nieto Ferrando, Jorge 1
  1. 1 Universidad de Lleida.
Zeitschrift:
Historia y comunicación social

ISSN: 1137-0734

Datum der Publikation: 2019

Ausgabe: 24

Nummer: 1

Seiten: 237-258

Art: Artikel

DOI: 10.5209/HICS.64493 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Historia y comunicación social

Zusammenfassung

This article outlines the results of an analysis undertaken on the evolution of the film press between 1910 and 2010 and the main themes it covered, without discarding the discourses they have derived from. We have worked with a sample of 285 film magazines, in which we have identified both a generalist and a specialized model of film press, and within the latter, publications dedicated to cinematography, film stars, films and, among others, cinematographic genres.

Bibliographische Referenzen

  • Allen, R. C.; Gomery, D. (1985). Film History. Theory and Practice. Nueva York: McGraw-Hill.
  • Ansola, T. (2005). “El prensa cinematográfica bilbaína durante la transición del cine mudo al sonoro (1927-1933)”. En: Bidebarrieta, nº 16, p. 462-476.
  • Ansola, T. (2006). “La iglesia católica ante el lienzo de plata, Iniciativas bilbaínas para el buen uso del cinematógrafo (1927-1935)”. En: Zainak, nº 28, 293-308.
  • Aranzubia, A. (2007). “Vida y milagros de una revista de combate. Contracampo (1979-1987)”. En: TALENS, J.; ZUNZUNEGUI, S. (eds.). Contracampo. Ensayos sobre teoría e historia del cine. Madrid: Cátedra, p. 13-34.
  • Aranzubia, A.; NIETO FERRANDO, J (2013). “Un idilio efímero o de cómo el influjo de la teoría renovó la crítica cinematográfica española en los años 70”. Secuencias, nº 37, p. 62-82.
  • Bajuelo, E.; Bufort, E. (1985-1986). “La premsa cinematogràfica a Barcelona (1931-1939)”. Cinematògraf, nº 3, 175-213.
  • Bufort, E. (1984-1985) “La premsa cinematogràfica a Barcelona (1910-1931)”. Cinematògraf, nº 2, p. 59-85.
  • Cabeza, J. (2002). “Nuevo Cinema. Una revista de cine en la Guerra” En: Fernández Sanz, J. J.; Rueda Laffond, J. C.; Sanz Establés, C. (eds.). Prensa y periodismo especializado (historia y realidad actual). Guadalajara: Ayuntamiento de Guadalajara.
  • Casas, Q. (2006). Análisis y crítica audiovisual. Barcelona: UOC.
  • Cuevas Puente, A. (dir.) (1951). Anuario cinematográfico hispanoamericano, 1950. Madrid: Sindicato Nacional del Espectáculo.
  • Cuevas Puente, A. (dir.) (1956). Anuario del cine español, 1955-1956. Madrid: Sindicato Nacional del Espectáculo.
  • González, F. (2004). “El discurso sobre la técnica en Primer Plano, 1940-1945”. En: Secuencias, nº 19, pp. 113-141.
  • Comas, Á. (1997). Dirigido por. 25 años. Barcelona: Universitat Autónoma de Barcelona.
  • Gubern, R.; Monterde, J. E.; Pérez Perucha, J.; Riambau, E.; Torreiro, C. (2000). Historia del cine español. Madrid: Cátedra.
  • Heredero, C. F.; Rodríguez Merchán, E. (dirs.) (2011). Diccionario del cine iberoamericano, vols. I-VIII. Madrid: SGAE/Fundación Autor.
  • Hernández Eguiluz, A. (2009). Testimonios en huecograbado. El cine de la Segunda República y su prensa especializada (1930-1939). Valencia: Ediciones de la Filmoteca.
  • Lagny, M. (1997). Cine e historia. Problemas y métodos en la investigación cinematográfica. Barcelona: Bosch.
  • López Izquierdo, J.; Aranzubia, A. (2007). “Cine Experimental (1944-1946). El extraño caso de una revista española de cine de los años cuarenta que escapa del glamour y la arenga”. En: Secuencias, nº 25, p. 63-78.
  • López Yepes, J. (1992). “Catálogo de revistas cinematográficas españolas (1907-1989)”. En: Revista General de Información y Documentación, nº 2(1), pp. 121-182.
  • Minguet, J. (1998). “La regeneración del cine como hecho cultural durante el primer franquismo (Manuel Augusto García Viñolas y la etapa inicial de Primer Plano)”. En: VV.AA.: Actas del VI Congreso de la AEHC. Madrid, Academia de las Artes y las Ciencias Cinematográficas de España.
  • Monterde, J. E. (2001). “Hacia un cine franquista. La línea editorial de Primer Plano entre 1940 y 1945”. En: Fernández Colorado, L.; Couto Cantero, P. (eds.). La herida de las sombras. El cine español en los años 40, En: Cuadernos de la Academia, nº 9, p. 59-82.
  • Monterde, J. E. “La recepción del ‘nuevo cine’. El contexto crítico del NCE”. En: Heredero, C. F.; Monterde, J. E. (Eds.). Los “Nuevos Cines” en España. Ilusiones y desencantos de los años sesenta. Valencia: Ediciones de la Filmoteca.
  • Navarrete, J. L. (2013). ¿Qué es la crítica de cine?. Madrid: Síntesis.
  • Nieto Ferrando, J. (2009). Cine en papel. Cultura y crítica cinematográfica en España (1939-1962). Valencia: Ediciones de la Filmoteca.
  • Nieto Ferrando, J. (2013). Cine en papel. Cultura y crítica cinematográfica en España (1962-1982). Valencia: Ediciones de la Filmoteca.
  • Nieto Ferrando, J. (2012). “La reflexión y la crítica católica en la prensa cinematográfica bajo el franquismo. Del nacional-catolicismo a Ingmar Bergman”. En: Estudios sobre el Mensaje Periodístico, nº 18(2), p. 855-873.
  • Nieto Ferrando, J. (2015). “De las ‘stars’ al estructuralismo. Evolución de la crítica y la prensa cinematográfica en Barcelona bajo el franquismo”. En: Estudios sobre el Mensaje Periodístico, nº 21 (1), p. 145-160.
  • Nieto Ferrando, J. (2016a). “La ‘edad de oro’ y su abrupta conclusión. La prensa cinematográfica en la Segunda República y la Guerra Civil”. En: Pérez Perucha, J.; Rubio, A. (eds.). Faros y torres vigía. El cine español durante la Segunda República. La Coruña: Vía Láctea-Asociación Española de Historiadores del Cine, p. 317-333.
  • Nieto Ferrando, J. (2016b). “André Bazin en Marte. La exasperación del realismo ontológico como paradigma crítico en la revista Film Ideal y el cine de Pedro Lazaga”. En: L’Atalante, nº. 22, p. 143-153.
  • Nieto Ferrando, J. (2017). “La revista Cine en 7 Días (1961-1973) y la crisis del star-system. Imágenes, personajes e historias de las estrellas en la prensa cinematográfica”. En: Estudios sobre el Mensaje Periodístico, nº 23(1), pp. 489-503.
  • Nieto Ferrando, J.; MONTERDE, J. E. (2018). La prensa cinematográfica en España, 1910-2010. Santander: Shangrila.
  • Pérez Merinero, C.; Pérez Merinero, D. (1975). Del cinema como arma de clase. Antología de Nuestro Cinema (1932-1935). Valencia: Fernando Torres.
  • Rodríguez Aragón, M. (1956). Bibliografía cinematográfica española. Madrid: Publicaciones de la Dirección General de Cinematografía y Teatro.
  • Romaguera, J. (dir) (2005): Diccionari del cinema a Catalunya. Barcelona: Enciclopèdia Catalana.
  • S/F (1935). Anuario cinematográfico español. Madrid: Cinematografía Española Americana.
  • S/F (1943-1944, 1945-1946, 1954, 1957, 1959-1961, 1962, 1965). Anuario de la prensa española, 1943-1944. Madrid: Delegación Nacional de Prensa/ Dirección General de Prensa.
  • Soria, F. (1945). “Revistas cinematográficas españolas”. Gaceta de la Prensa Española, 41.
  • Talens, J.; Company, J. M. (2007): “Estudis sobre el cinema: Valencia Film Publishing, Inc.”. En: Treballs de Comunicació, nº 22, pp. 161-170.
  • Torrado, S. (2005): “Evolución histórica de las revistas de cine en Euskadi”. Revista Internacional de Estudios Vascos, nº 50(1), pp. 57-68.
  • Torrent, J.; Tasis, R. (1966). Història de la premsa catalana. Barcelona: Bruguera.
  • Triana-Toribio, T. (2014). “Film cultures in Spain’s transition: the “Other” transition in the film magazine Nuevo Fotogramas (1968–1978)”. En: Journal of Spanish Cultural Studies, nº 15(4), pp. 455-474.
  • Tubau, I. (1983). Crítica cinematográfica española. Bazin contra Aristarco. Barcelona: Publicacions de la Universitat de Barcelona.
  • Valle Fernández, R. (ed.) (1962, 1963 y 1969). Anuario español de cinematografía. Madrid: Sindicato Nacional del Espectáculo.
  • VV.AA. (1941 y 1943): Índice cinematográfico de España. Para guía y orientación de productores, distribuidores y empresarios, 1941. Madrid: Ediciones Marisal.
  • VV.AA. (1949): El cine español. Madrid: Oficina Informativa Española.