La transformación de las familias. La irrupción del hijo único

  1. Tahull Fort, Joan 1
  2. Montero Plaza, Iolanda 2
  1. 1 Universitat de Lleida
    info

    Universitat de Lleida

    Lleida, España

    ROR https://ror.org/050c3cw24

  2. 2 Universitat Oberta de Catalunya
    info

    Universitat Oberta de Catalunya

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/01f5wp925

Aldizkaria:
Miscelánea Comillas: Revista de Ciencias Humanas y Sociales

ISSN: 0210-9522 2341-085X

Argitalpen urtea: 2019

Alea: 77

Zenbakia: 151

Orrialdeak: 317-340

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Miscelánea Comillas: Revista de Ciencias Humanas y Sociales

Laburpena

In recent years, a process of individualization has been occurring in Western countries, including Spain, and its effects can be seen in many aspects, as well as in the heart of the family. Progressively, the number of children in a household is being reduced, giving way to new familial typologies, which not long ago were marginal and rarely taken into account. The emergence of an only-child majority is changing social dynamics and possibly its structure. For the completion of the investigation, official quantitative data is presented and experts on the topic are interviewed. The choice of many parents to have an only child is far from being considered selfish and narcissistic behavior. On the contrary, it answers the needs imposed on by the postmodern era. They can offer their children a wider range and a better selection of formation possibilities to be able to adapt better to a future society which is complex and changing.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Ander-Egg. E. (2000). Métodos y técnicas de investigación social. Buenos Aires: Lumen-Humanitas.
  • Allepuz, R., y Rosell, M. J. (2014). Anatomía de la pobreza a Catalunya. Lleida: Pagés.
  • Aranda, C., y Chávez, L. (2017). Autoconcepto y habilidades sociales en niños como hijos únicos y niños con hermanos. PsicoEducativa: reflexiones y propuestas, 3(5), 38-44. Recuperado de: https://psicoeducativa.iztacala.unam.mx/revista/index.php/rpsicoedu/issue/view/7.
  • Bauman, Z. (2003). Modernidad líquida. México, DF: Fondo de Cultura Económica.
  • Bayrakal, S., y Kope (1990). Dysfunction in the single-parent and only-child family. Adolescence. 25(97), pp. 1-7. Recuperado de: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2333790.
  • Beck, U. (1998). La sociedad del riesgo: hacia una nueva modernidad. Barcelona: Paidós.
  • Daros, W. (2018). La educación entre la posmodernidad globalizada y la sociedad seductora según G. Lipovetsky. Revista Cultura Económica. Año XXXVI (95), 59-74. Recuperado de: http://erevistas.uca.edu.ar/index.php/CECON/article/view/1519
  • Elzo, J. (2000). El silencio de los adolescentes: lo que no cuentan a sus padres. Madrid: Temas de hoy.
  • Falbo, T., y Poston, D. L. (1993). The Academic, Personality and Physical outcomes of only children in China. Child development, 64(1), 18-35. DOI: https://doi.org/10.2307/1131435
  • Giddens, A. (2000). Un mundo desbocado: los efectos de la globalización en nuestras vidas. Madrid: Taurus.
  • Lien-Tan, P. (2014). La planificación familiar en China: la política de un solo hijo por familia. Estudios de Asia y África, vol. XLIX (1), 173-192. Recuperado de: https://estudiosdeasiayafrica.colmex.mx/index.php/eaa/article/view/2058/2058
  • Lipovetsky, G., y Charles, S. (2006). Los tiempos hipermodernos. Barcelona: Anagrama.
  • Liu, C., Munakata, T., y Onuoha, F. N. (2005). Mental heatlh condition of the only-child: a study of urban and rural high school students in China. Adolescence. 40(160), 831-845. Recuperado de: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16468675.
  • Lo Castro, D. (2017). Hijos y composición familiar. Tesis doctoral presentada en la Universidad de Extremadura. Recuperado de: http://dehesa.unex.es/handle/10662/6188.
  • Pitkeathley, J., y Emerson, D. (1998). Ser hijo único. Manual de supervivencia. Barcelona: Paidós.
  • Rosenberg, B., y Hyde, J. (1992). The only child: is there only one kind of only? The Journal of Genetic Psychology, 154(2), 269-282. DOI: https://doi.org/10.1080/00221325.1993.9914740
  • Tahull, J., y Montero, I. (2015). Malestar en la escuela. Conflicto entre profesores. Revista Educar, 51(1), 169-188. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/educar.658
  • Tahull, J. (2016). La compleja transición de los adolescentes hacia la vida adulta. Revista de Antropología experimental, 16(1), 27-44. DOI: https://dx.doi.org/10.17561/rae.v0i16.2853.
  • Tahull, J., Molina, F., y Montero, I. (2017). Malestar familiar. ¿Tiene incidencia la pobreza infantil y juvenil en los resultados académicos? Revista Análisis. 49(90), 39-62. DOI: https://doi.org/10.15332/s0120-8454.2017.0090.02.
  • Wang, H., y Zhu, R. (2019). China’s only Children and their spillover effects on academic performance in the classroom. The B.E. Journal of Economic Analysis and Policy. DOI: https://doi.org/10.1515/bejeap-2019-0058
  • Wang, Q., Leichtman, M., y White, S. (1998). Childhood memory and self-description in young chinese adults: the impact of growing up an only child. Cognition, 69(1), 73-103. Recuperado de: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0010027798000614.
  • Winnicot, D. W. (1973). Il bambino e la famiglia. Firenze: Giunti-Barbera.
  • Yang, J., Hou, X., Wei, D. et al. (2017). Only-child and non-only-child exhibit differences in creativity and agreeableness: evidence from behavioral and anatomical structural studies. Brain Imaging and Behavior. 11(2), 493-502. DOI: https://doi.org/10.1007/s11682-016-9530-9.