Microblogging electoralla estrategia comunicativa de Podemos y Ciudadanos en Twitter en las campañas electorales del 20D y el 26J

  1. Suau-Gomila, Guillem 1
  1. 1 Universitat Pompeu Fabra
    info

    Universitat Pompeu Fabra

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/04n0g0b29

Revista:
Prisma Social: revista de investigación social

ISSN: 1989-3469

Ano de publicación: 2020

Título do exemplar: Redes Sociales y Fenómenos Comunicativos: aplicación, análisis y metodologías de investigación

Número: 28

Páxinas: 103-126

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Prisma Social: revista de investigación social

Resumo

The general elections of December 20th of 2015 (20D) and June 26th of 2016 (26J) have conditioned and transformed the Spanish political scenario, leading to a stage of polarization, pacts and instability, so much so that between 2015 and 2019 the Spaniards have voted in four general elections. The objective of this work is to analyze the communicative strategy: themes, types of messages, interaction with other users, among other variables than the two political parties that emerged strongly on the national political scene in the general elections of 20D (Podemos and Ciudadanos) carried out on Twitter in both election periods. The research is carried out with mixed, quantitative and qualitative methodology, using social network analysis and content analysis (significance of the political message and thematization) as investigative techniques. Through the use of the Top Discussion Indicator (TDI) virality criterion, a total of 121 tweets were analyzed that met the requirement of having a high degree of virality. The results maintain that the self-propaganda and counter-campaign messages are the most widespread, so the parties don’t take advantage of Twitter's discursive possibilities to generate a debate with citizens.

Referencias bibliográficas

  • Abejón, P., Sastre, A. y Linares, V. (2012). Facebook y Twitter en campañas electorales en España. Anuario electrónico de estudios en comunicación social disertaciones, 5(1), pp.130- 159. DOI: https://www.redalyc.org/pdf/5115/511555573005.pdf
  • Aragón, P., Kappler, K.E., Kaltenbrunner, A., Laniado, D. y Volkovich, Y. (2013). Communication dynamics in Twitter during political campaigns: The case of the 2011 Spanish national election. Policy y Internet, 5(2), pp. 183-206. DOI: https://doi.org/10.1002/1944-2866.POI327
  • Blumenthal, S. (1980). The permanent campaign: inside the world of elite political operatives. Boston: Beacon Press.
  • Bruns, A. y Stieglitz, S. (2013). Towards more systematic Twitter analysis: metrics for tweeting activities. International journal of social research methodology, 16(2), pp. 91-108. DOI: https://doi.org/10.1080/13645579.2012.756095
  • Bor, S. (2014). Using social networks sites to improve communication between political campaigns and citizens in the 2012 election. American Behavioral Scientist, 58(9), pp. 1195-1213. DOI: https://doi.org/10.1177/0002764213490698
  • Campos-Domínguez, E. (2017). Twitter y la comunicación política. El profesional de la información, 26(5), pp.785-793. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2017.sep.01
  • Campos-Domínguez, E. y Calvo, D. (2017). La campaña electoral en internet: planificación, repercusión y viralización en Twitter durante las elecciones españolas de 2015. Comunicación y sociedad, 29(1), pp. 93-116. DOI: https://www.redalyc.org/pdf/346/34650597006.pdf
  • Campos-Domínguez, E. y García-Orosa, B. (2018). Comunicación algorítmica en los partidos políticos: automatización de producción y circulación de mensajes. El Profesional de la información, 27(4), pp.769-777. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2018.jul.06
  • Canel, M.J. (2006). Comunicación política: una guía para su estudio y práctica. Madrid: Tecnos.
  • Casero-Ripollés, A., Feenstra, R., y Tormey, S. (2016). Old and New Media Logics in an Electoral Campaign: The Case of Podemos and the Two-Way Street Mediatization of Politics. The International Journal of Press/Politics, 21(3) 378-397. DOI: https://doi.org/10.1177/1940161216645340
  • Cervi, L. y Roca, N. (2017). Cap a l’americanització de les campanyes electorals? L’ús de Facebook i Twitter a Espanya, Estats Units i Noruega. Anàlisis. Quaderns de Comunicació i Cultura, 56 (1), pp. 87-100. DOI: http://dx.doi.org/10.5565/rev/analisi.3072
  • Chadwick, A. (2013). The hybrid media system: Politics and power. Oxford University Press.
  • Congosto, M.L. (2015). Elecciones Europeas 2014: Viralidad de los mensajes en Twitter. Redes- Revista hispana para el análisis de redes sociales, 26(1), pp. 23-52. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/redes.529
  • del Rey Morató, J. (2011). La comunicación política en la Sociedad del marketing y de internet. Encuadres, relatos y juegos de lenguaje. Revista de comunicación, 10(1), pp. 102-128. https://revistadecomunicacion.com/pdf/2011/Art102-128.pdf
  • Di Bonito, I. (2015). Comunicación política, partidos y nuevo entorno digital. Estudio de las campañas electorales catalanas de 2010 y 2012 en la red. Hipertext.net [Online], 13(1), pp. 1-14. DOI: https://doi.org/298416
  • García-Ortega, C. y Zugasti-Azagra, R. (2018). Gestión de la campaña de las elecciones generals de 2016 en las cuentas de Twitter de los candidatos: entre la autorreferencialidad y la hibridación mediática. El profesional de la información, 27(6), pp. 1215-1224. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2018.nov.05
  • Giansante, G. (2015). La comunicación política online. Barcelona: Editorial UOC.
  • Graham, T., Jackson, D., y Broersma, M. (2016). New plataforms, old habits? Candidats’ use of Twitter during the 2010 British and Dutch general election campaigns. New Media y Society,18(5), pp. 765-783. DOI: https://doi.org/10.1177/1461444814546728
  • Gottfried, J. (2014). Facebook and Twitter as political forums: Two different dynamics. Pew research center, 12 November. http://www.pewresearch.org/fact-tank/2014/11/12/facebookand-Twitter-as-political-forums-two-different-dynamics/
  • Guerrero-Solé, F., Corominas-Murtra, B., y Lopez-Gonzalez, H. (2014). Pacts with Twitter. Predicting voters' indecision and preferences for coalitions in multiparty systems, Information. Communication y Society, 17(10), pp. 1280-1297.DOI:10.1080/1369118X.2014.920040 http://dx.doi.org/10.1080/1369118X.2014.920040
  • Interactive Advertaising Bureau, IAB (2019) Estudio Annual de Redes Sociales. Consultado en: https://iabspain.es/wp-content/uploads/estudio-anual-redes-sociales-iab-spain-2019_vreducida.pdf
  • Jivkova-Semova, D., Requeijo-Rey, P. y Padilla-Castillo, G. (2017). Usos y tendencias de Twitter en la campaña a elecciones generales españolas del 20D de 2015: hashtags que fueron trending topic. El profesional de la información, 26(5), pp. 824-837. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2017.sep.05
  • Jungherr, A., Schoen, H., y Jürgens, P. (2015). The mediation of politics through Twitter: An analysis of messages posted during the campaign for the German federal election 2013. Journal of Computer-Mediated Communication, 21(1), pp. 50-68. DOI: https://doi.org/10.1111/jcc4.12143
  • Krippendorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenidos. Teoría y práctica. Barcelona: Editorial Paidós.
  • López-García, G. (2016). ‘New’ vs ‘old’ leaderships: The campaign of Spanish general elections 2015 on Twitter. Communication y society, 29(3) pp 149-168. DOI: 10.15581/003.29.3.149-168.
  • López-Meri, A. (2016). Twitter-retórica para captar votos en campaña electoral. El caso de las elecciones de Cataluña de 2015. Comunicación y hombre, 12(1), pp. 97-118. https://comunicacionyhombre.com/wp-content/uploads/2017/07/12_e04_amparolopezmeri.pdf
  • López-Meri, A., Marcos-García, S. y Casero-Ripollés, A. (2017). What do politicians do on Twitter? Functions and communication strategies in the Spanish electoral campaign of 2016. El profesional de la información, 26(5), pp. 795-804. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2017.sep.02
  • Mas-Manchón, L., y Guerrero-Solé, F. (2019). The use of hashtags as a political branding strategy. Revista Internacional de Relaciones Públicas, 17(9), pp. 05-24. DOI: http://dx.doi.org/10.5783/RIRP-17-2019-02-05-24
  • Mazzoleni, G. (2010). La comunicación política. Madrid: Alianza Editorial.
  • Miller, N., y Ko, R. (2015). Studying political microblogging: Parliamentary candidates on Twitter during the February 2012 election in Kuwait. International Journal of Communication, 9(1), pp. 2933-2953. http://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/1910/1464
  • Miquel-Segarra, S., Alonso-Muñoz, L., y Marcos-García, S. (2017). Buscando la interacción. Partidos y candidatos en Twitter durante las elecciones generales de 2015. Revista Prisma Social, 18(1), pp. 34-54. https://revistaprismasocial.es/article/view/1353
  • Moya-Sánchez, M. y Herrera-Damas, S. (2015). Cómo puede contribuir Twitter a una comunicación política más avanzada. Arbor, 191(774), a257. DOI: https://doi.org/10.3989/arbor.2015.774n4012
  • Muñiz, C. y Ballesteros, C. (2016). Propuesta metodológica para el análisis de la cibercampaña electoral. (pp.39-52). En: Dader, J.L. y Campos-Domínguez, E. (2016). La Cibercampaña en Castilla y León. Elecciones autonómicas, 2015. Valladolid: Ediciones Universidad de Valladolid.
  • Norris, P. (2000). A Virtuous Circle. Political Communications in Postindustrial Societies. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Patterson, T.E. (1980). The Mass Media Election. Hour the Americans Choose their President. Nueva York: Praeger.
  • Pont Sorribes, C. y Bérrio, J. (2015). Comunicació i Opinió Pública: Política, Periodisme i Ciutadans. Barcelona: UOC.
  • Percastre-Mendizábal, S., Pont-Sorribes, C. y Codina, L. (2017). A sample design proposal for the analysis of Twitter in political communication. El profesional de la información, 26(4), pp. 579-588. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2017.jul.02
  • Percastre-Mendizábal, S., Pont-Sorribes, C. y Suau-Gomila, G. (2019). La gestión comunicativa en redes sociales digitales de la emergencia del Ébola en España. Revista española de comunicación en salud, suplemento 1(1), pp. 80-90. DOI: https://doi.org/10.20318/recs.2019.4437
  • Rodríguez, A. y Ureña, D. (2011). Diez razones para el uso de Twitter como herramienta en la comunicación política y electoral. Comunicación y pluralismo, 10(1), pp.89-116.
  • Ruiz-Olabuénaga, J.I. (2012). Teoría y práctica de la investigación cualitativa. Bilbao: Deusto.
  • Suau-Gomila, G., y Pont-Sorribes, C. (2019a). Microblogging electoral e información política. La viralidad del mensaje político en Twitter. Análisis sobre la información política transmitida por los partidos emergentes españoles durante la campaña electoral de 2015. Más poder local, 38(1), pp. 54-63. http://www.maspoderlocal.es/files/articulos/viralidad-mensaje-twitter-partidos-mpl38.pdf
  • Suau-Gomila, G., y Pont-Sorribes, C. (2019b). Microblogging electoral: los usos de Twitter de Podemos y Ciudadanos y sus líderes Pablo Iglesias y Albert Rivera en las elecciones generales españolas de 2016. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 25(2), pp. 1121-1139. DOI: https://doi.org/10.5209/esmp.64829
  • Teruel, J. R. y Barrio, A. (2015). Going National: Ciudadanos from Catalonia to Spain. South European Society and Politics, 21(4), pp. 587-607. DOI: https://doi.org/10.1080/13608746.2015.1119646
  • Tumasjan, A., Sprenger, T., Sander, P.G., y Welpe, I.M. (2010). Predicting elections with Twitter: what 140 characters reveal about political sentiment. En: Proceedings of the Fourth International Conference on Weblogs and Social Media (pp. 178-185). Washington D.C., Estados Unidos: AAAI Press. https://www.aaai.org/ocs/index.php/ICWSM/ICWSM10/paper/viewFile/1441/1852
  • Vallès, J.M. (2010). Política Democrática y Comunicación: un rapto consentido. Revista de Estudios Políticos, 150 (1), pp. 11-50. https://recyt.fecyt.es/index.php/RevEsPol/article/view/44309/0
  • Zugasti-Azagra, R., y García-Ortega, C. (2018). Los temas de los líderes políticos españoles en Twitter. Análisis de las dos campañas electorales de 2015. Icono 14, 16(1), pp. 136-159. https://doi.org/10.7195/ri14.v16i1.1137