La Universitat Oberta de Catalunya (UOC)innovación educativa y tecnológica en educación superior

  1. Duart Montoliu, Josep María
  2. Salomón Sancho, Lourdes
  3. Lara Navarra, Pablo
Zeitschrift:
RIED: revista iberoamericana de educación a distancia

ISSN: 1138-2783

Datum der Publikation: 2006

Titel der Ausgabe: Universidades Iberoamericanas a distancia

Ausgabe: 9

Nummer: 1-2

Seiten: 315-344

Art: Artikel

Andere Publikationen in: RIED: revista iberoamericana de educación a distancia

Zusammenfassung

The Open University of Catalonia (Universidad Oberta de Catalunya, UOC), created in 1995 by initiative of the Government of Catalonia, was born with the purpose to facilitate people¿s long life formation. As an institution created in the Information and Communication Society, is endowed of a flexible structure and supports its educational model in the innovation and in the intensive use of the ICT. From the Virtual Campus of the UOC, pioneer in higher education, students and professors interact with the purpose to facilitate a process of teaching and learning that wants to reach the objectives proposed. The present article shows the evolution of the UOC in its eleven years of history and strikes the challenges of the institution at the present moment.

Bibliographische Referenzen

  • Cabero, J. (2006). Bases pedagógicas del e-learning. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 3(1).
  • Clark, B. R. (1998). Creating Enterpreneurial Universities. Oxford: IAU Press Pergammon.
  • Delgado, A. M.; Oliver, R.; Salomón, l. (2006). Hacia un aula virtual plurilingüe y multicultural. Revista de Educación a Distancia (15).
  • Dochy, F.; Segers, M.; Dierick, S. (2003). Nuevas vías de aprendizaje y enseñanza y sus consecuencias: una nueva era en la evaluación. RED-U, 2(18).
  • Duart, J. M.; Kiselyova, E. (2003). The Open Universtiy of Catalonia: A Local-Global University Model, in: Varis, T.; Usumi, T.; Klemm, W. (Eds.) Global Peace Through The Global University System. Tampere: GUS.
  • Duart, J. M.; Lupiáñez, F. (2005). E-strategias en la introducción y uso de las TIC en la universidad. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento RUSC, 2. [en línea]. Disponible en: www.uoc.edu/ rusc/dt/esp/duart0405.pdf. [Consulta: 2006, 26 de noviembre]
  • Duart, J. M.; Sangrà, A. (2000). Aprender en la virtualidad. Barcelona: Gedisa.
  • Onrubia, J. (2005). Aprender y enseñar en entornos virtuales: actividad conjunta, ayuda pedagógica y construcción del conocimiento. Revista de Educación a Distancia (numero monográfico II).
  • Tiffin, J.; Rajasingham, L. (2003). The Global Virtual University. london: Routledge Falmer.
  • Torrent, J. (2002). Innovació tecnològica, creixement econòmic i economia del coneixement: una aproximació empírica, agragada i internacional a la incroporació del coneixement a l’activitat productiva durant la dècada dels noranta. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.
  • Wiley, D. (2007). Open content is incredibly powerful advertising for universities. Món: UOC.