Lecturas literarias para una educación por la pazitinerarios lectores en Educación Primaria

  1. Selfa Sastre, Moisés 1
  2. Balça, Ángela 2
  3. Fraga Azevedo, Fernando 3
  1. 1 Universitat de Lleida
    info

    Universitat de Lleida

    Lleida, España

    ROR https://ror.org/050c3cw24

  2. 2 Universidade do Êvora - CIEC
  3. 3 Universidade do Minho CIEC
Revista:
Aula de encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas

ISSN: 1137-8778 2341-4847

Ano de publicación: 2020

Volume: 22

Número: 2

Páxinas: 181-202

Tipo: Artigo

DOI: 10.17561/AE.V22N2.5287 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Aula de encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumo

The absence of peace is what causes war. There are many types of wars: from armed conflicts to those that come from personal conflicts which are not solved, no matter how small they may be. In any case, education for peace covers many areas that children and young people must learn throughout their compulsory education. There are many ways to work education for peace and respect for others and their opinions. One of them is the reading of any type of literary text, in which the peace component can be approached from different perspectives. In our work, we will propose the reading of literary texts for Primary Education in which the didactics of peace can be worked from a universal viewpoint. Thus, we will provide with different titles of Literature for Children in which the protagonists embody values of peace such as tolerance, listening, empathy for the other and forgiveness. These are texts published in the 21st century by national and international authors

Referencias bibliográficas

  • Battut, É. (2000). Los niños no quieren la guerra. Barcelona: Editorial Juventud.
  • Boujon, C. (2009). Desavenencia. Sant Joan Despí: Editorial Corimbo.
  • Cali, D. & Block, S. (2008). El enemigo. Madrid: Ediciones SM
  • Campanari, J. (2016). Trenfugiados. Manresa: Ediciones La Fragatina.
  • Dubois, C. K. (2015). Akim corre. Salamanca: Lóguez.
  • Fuchshuber, A. (2008). La pequeña Carlota: una historia sobre niños refugiados. ACNUR: México, DF.
  • Innocenti, R. (2018). Rosa Blanca. Zaragoza: Edelvides.
  • Mozetic, B. & Kastelic, M. (2013). El país de las bombas, el país de los prados. Barcelona: Ediciones Bellaterra.
  • Ruillier, N. (2004). Por cuatro esquinitas de nada. Barcelona: Juventud.
  • Samadja, B. (2009). El cartero de Bagdad. Zaragoza: Edelvives.
  • Sanna, F. (2019). El viaje. Madrid: Impedimenta.
  • Skármeta, A. (2011). La composición. Caracas: Ekare.
  • Balça, A.; de Azevedo, F. & Selfa, M. (2017). Literatura infantil portuguesa en tiempos de la Dictadura: censura y voces de resistencia. Ocnos: Revista de estudios sobre lectura, 16(1), pp. 92-105. https://doi.org/10.18239/ocnos_2017.16.1.1160
  • Bastida, A. (2009). Un viaje al centro de la tierra. Aula de Innovación Educativa, 86, 8-10.
  • Boqué, M. C.; Pañellas, M.; Alguacil, M. & García, L. (2014). La cultura de paz en la educación para la ciudadanía y los derechos humanos en los libros de texto de educación primaria. Perfiles educativos, 36(146), 80-97. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2014.146.46029
  • Durban Roca, G. y García Guerrero, J. (2008). Contribución de la biblioteca escolar al desarrollo de las competencias lectora e informacional. Mi Biblioteca, 13, 56-65.
  • Gómez Collado, M. E. (2014). El material didáctico expuesto en clase como instrumento de Educación para la paz. Revista de paz y conflictos, 7, 155-174.
  • Kruger, F. & Evans, R. (2018). A transdisciplinary exploration: Reading peace education and teaching English to speakers of other languages through multiple literacies theory. TD: The Journal for Transdisciplinary Research in Southern Africa, 14(2), 1-7. https://doi.org/10.4102/td.v14i2.525
  • Liu, C. & Spiegel, E. (2016). Peace Science: Orientation and Reorientation. Polish Political Science YearBook, 45, pp. 245-256. https://doi.org/10.15804/ppsy2016019
  • Lluch, G. (2010). Cómo seleccionar libros para niños y jóvenes. Gijón: Ediciones Trea.
  • Mejía Navarrete, J. (2011). Problemas centrales del análisis de datos cualitativos. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social, 1, pp. 47-60.
  • Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. Recuperado de https://www.boe.es/buscar/pdf/2014/BOE-A-2014-2222-consolidado.pdf
  • Selfa, M.; Balça, Â. & Costa, P. (2017). Biblioteca escolar, lectura y literatura infantil y juvenil: selección de títulos actuales en español y portugués (2005-2015). Tejuelo. Revista de didáctica de la lengua y la literatura, 25, pp. 5-34.
  • Tribó Traveria, G. (2013). Didáctica de la historia y educación para la paz en tiempos de crisis. ¿Cómo construir un futuro compartido basado en el diálogo y la paz? Policy Paper. Institut Catalá Internacional per la Pau, 9, pp. 1-6.
  • VV. AA. (1997). Libros para la convivencia y la paz (1979-1997). Recuperado de https://www.granada.org/inet/bibliote.nsf/23bca10dee769e56c1257876003afe27/95d7a0f8c6c4dab6c1257482003b432e!OpenDocument
  • VV. AA. (2018). Libros infantiles sobre la paz. Recuperado de https://www.bibliotecaspublicas.es/najera/imagenes/LIBROS_FOMENTAR_PAZ.pdf
  • Wessells, M. (2005). Child soldiers, peace education, and postconflict reconstruction for peace. Theory into practice, 44(4), pp. 363-369. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4404_10