La recuperación de la memoria histórica y del paisaje a partir del texto literario: el caso de pueblos anegados por embalses

  1. Moisés Selfa Sastre
Revue:
Her&Mus: heritage & museography

ISSN: 2171-3731

Année de publication: 2023

Número: 24

Pages: 23-42

Type: Article

D'autres publications dans: Her&Mus: heritage & museography

Résumé

In this paper, we start from the concept of literary heritage with the purpose of linking literary fragments of the novel Distintasformas de miraelagua (2015), by the leonese writer Julio Llamazares, with archival or current images that refer to significant places that appear in said fragments. In this way, we can trace a literary route through spaces that today remain flooded under the waters of the Porma reservoir (León), although some of them have emerged from the waters for different reasons or because they were not flooded, remaining on the edge and at little space of the waters. This is a way for the reading mediator to recover the geographical and historical memory and the landscape that today remains hidden or simply tarnished in relation to the years in which it enjoyed great splendour. Literature and, specifically, literary routes become a highly valuable didactic tool to link the literary text with the historical memory of a place that is, in this way, rescued from oblivion

Références bibliographiques

  • Bataller, A. (2011). La ruta literaria como actividad universitaria vinculada al territorio y al patrimonio. Revista Asabranca. https://www.uv.es/asabranca/encontre/bataller.pdf
  • Bataller, A.; Giner, R.; Gadea, J.; Hernández, H.; Parra, D.; Sendra, C. y Latorre, C. (2013). Rutes literàries per a estudiants de Magisteri i espais per compartir experiències dins l’àmbit escolar de les geografies literàries. En P. García Pilán, J.F. de Lamo, y B. Gallardo (Eds.). Iniciatives d’Innovació Educactiva de la Universitat de València (pp. 35-45). Germania.
  • Bataller, A. (2014). Per una didàctica de la llengua i la literatura vinculada al territori. En A. Bataller, H. Gassó (Eds.), Un amor, uns carrers. Cap a una didàctica de les geografies literàries (pp. 13-21). Publicacions de la Universitat de València.
  • Bataller, A. (2016). Espais i llocs literaris, conceptes de mediació literària: aplicació als casos de C. Sánchez-Cutillas i M. Vicent. eHumanista, 10, 188-207. https://roderic.uv.es/handle/10550/58767
  • Bataller, A. (2017). Las casas museo de los escritores valencianos. Espacios emergentes para la mediación literaria. RdM. Revista de Museología Publicación científica al servicio de la comunidad museológica, 70, 126-133.
  • Bataller, A. (2022). Educación literaria, experiencia estética y patrimonio. La ruta literaria como dispositivo didáctico. En R. de la Fuente Ballesteros, C. Munilla Garrido, A. Martínez Ezquerro, y E. Jiménez García (Eds.), Concepciones didáctico-patrimoniales en torno a la educación, la creatividad y las emociones (pp. 103-113). Verdelis.
  • Belmonte, S. (2006). Memoria triste de la España menguante: La lluvia amarilla, de Julio Llamazares. Babel. Littératures plurielles, 13, 221-228. https://doi.org/10.4000/babel.942
  • Cárcamo, S. (2015). Del aforismo a la ficción: la memoria en Julio Llamazares. El agrimensor literario. https://tinyurl.com/49zh79ec
  • Díaz de Quijano, F. (2015). Nadie se acuerda ya de los destierros provocados por los pantanos. Entrevista a Julio Llamazares. El Cultural. https://tinyurl.com/24825ewc
  • Hernández Gassó y Bataller, A. (2021). El proyecto «Geografías literarias 3.0»: Innovación educativa y renovación metodológica en la formación docente. En M.M. Molero Jurado, Á. Martos Martínez, A. B. Barragán Martín, y M. del M. Simón Márquez (Eds.), Investigación en el ámbito escolar: variables psicológicas y educativas (pp. 541-547). Dykinson.
  • Imbert-Bouchard, D.; Llonch, N.; Martín, C., y Osàcar, E. (2013). Turismo cultural y apps. Un breve panorama de la situación actual. Her&Mus. Heritage&Museography, 13, 44-54. https://raco.cat/index.php/Hermus/article/view/313393.
  • López López, C. M. (2016). Distintas formas de mirar el agua, espejo lírico de la memoria. Monteagudo, 21, 339-344. https://revistas.um.es/monteagudo/article/view/258381
  • Llamazares, J. (2015). Distintas formas de mirar el agua. Alfaguara.
  • Méndez, J., y Rodrigo, F. (2019). La geografía de los clásicos: rutas literarias para el fomento lector y la promoción del patrimonio. Tejuelo, 29, 217-244. https://doi.org/10.17398/1988-8430.29.217
  • Prensa UdL. (2023). La Mequinensa de Jesús Moncada, en una exposició a la UdL. https://tinyurl.com/2xk4rvzt
  • Rizos, C. A. (2001). Toponimia subacuática: el caso de Barasona. En F. Nagore Laín; F. Rodés Orquín, y Ch. Vázquez (Eds.), Estudios y Rechiras arrebol d’a Luenga Aragonesa y suya Literatura (autas d’a II Trobada, 1999 (pp. 217-224). Instituto de Estudios Altoaragoneses.
  • Rodrigo, F., Méndez, J., y Asensi, E. (2016). Diversitat d’espais d’aprenentatge en rutes historicoartístiques i literàries per a l’alumnat d’Infantil i Primària a càrrec dels estudiants dels graus de Mestre. Ítaca. Revista de Filologia, 7, 49–61. https://doi.org/10.14198/ITACA2016.7.05
  • Rojas, S. (2017). La mediación de lectura. Algunas consideraciones teóricas. En E. M. Ramírez Leyva (Ed.), La formación de lectores en el campo de la bibliotecología (pp. 59-79). Universidad Autónoma Nacional de México.
  • Škrabec, S. (2005). Camí de sirga que no es pot recórrer a peu. Els Marges, 76, 105-118. https://raco.cat/index.php/Marges/article/view/142014
  • Selfa, M. (2017). Agua, memoria y territorio en la literatura infantil: El valor del agua (2011), de Julio Llamazares. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 90(31.3), 129-140. https://doi.org/10.47553/rifop.v31i3
  • Soldevila, Ll. (2010). Manual de gestió del patrimoni literari de l’Alt Pirineu i l’Aran. Les rutes literàries: algunes pautes organitzatives i logístiques a tenir en compte. Centre d’Art i Natura i Garcineu Edicions.
  • Soldevila, L. (2014). Del lloc literari a la ruta literària: un branding en eclosió. En A. Bataller, y H. Gassó (Eds.), Un amor, unscarrers. Cap a una didàctica de les geografies literàries (pp.43-50). PUV.
  • Torrijos, J. A. (2021). El eco de la montaña. https://tinyurl.com/2s3d3y59
  • Ucella, F. (2013). Manual del patrimonio literario. Trea.
  • Vega, P. (2019). Dinamización del patrimonio literario: usos culturales de la leyenda. Lectura y Signo, 14, 75-89. https://revpubli.unileon.es/index.php/LectSigno/article/view/5857/4691