El vocabulario emocional de los jóvenes

  1. Gomis Cañellas, Raquel 1
  2. Garcia Blanc, Núria 1
  3. Filella Guiu, Gemma 1
  4. Ros Morente, Agnès 1
  1. 1 Universitat de Lleida
    info

    Universitat de Lleida

    Lleida, España

    ROR https://ror.org/050c3cw24

Aldizkaria:
Revista Internacional de Educación Emocional y Bienestar

ISSN: 2954-4599

Argitalpen urtea: 2022

Alea: 2

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 99-118

Mota: Artikulua

DOI: 10.48102/RIEEB.2022.2.1.22 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Revista Internacional de Educación Emocional y Bienestar

Objetivos de desarrollo sostenible

Laburpena

Understanding health from a global perspective –not only physical but also mental–, emotional well-being is key to achieve a complete state of health. Adolescence is a stage where many changes take place and in which emotions play a fundamental role. Therefore, emotional education acquires great importance in this period. To understand emotions, the first step is to have emotional awareness. In this sense, it becomes essential to have a vast emotional vocabulary because if one cannot name emotions, these emotions do not exist. Hence, this study consists of an analysis of this emotional vocabulary. The sample consists of 431 adolescents, high school students (14 to 18 years old). We analyzed the students' vocabulary using a standardized test that consists of writing in three minutes the maximum number of words that describe emotions. Once we drew the data, we carried out a statistical analysis through the SPSS.20 package, thus observing the significant differences between the different variables of the students. The main results show the number of written emotions is not very high. In addition, there are more words in the negative emotional families, and the sad family is the one with the most words written.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Bisquerra, R. (2000). Educación emocional y bienestar. Barcelona: Praxis.
  • Bisquerra, R. (2013). Viajar al universo de las emociones. http://www.ub.edu/grop/wp-content/uploads/2014/03/Ponencia-Universo- deemociones-texto-RB.pdf
  • Bisquerra, R. (2015). Universo de emociones. Valencia: PalauGea.
  • Bisquerra, R. (2019). ¿Existen emociones positivas y negativas? En M. Álvarez y R. Bisquerra, Manual de Orientación y Tutoría (pp. 1-8). Madrid: Wolters Kluwer.
  • Bisquerra, R. (Coord). (2011). Educación Emocional Propuestas para educadores y familias. Bilbao: Desclée de Brouwer.
  • Bisquerra, R., y Filella, G. (2018). Análisis del vocabulario emocional en el profesorado de lengua. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 21(1), 161. https://doi.org/10.6018/reifop.21.1.298421
  • Bisquerra, R., y Pérez, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XX1, 10, 61–82. http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/297/253
  • Bueno, D. (2017). Neurociència per a educadors. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat.
  • Carpena, A. (2015). Com et sents? Vic: Eumo Editorial.
  • Eaton, N., Keyes, K., Krueger, R., Balsis, S., Skodol, A., Markon, K., y Hasin, D. (2011). An Invariant Dimensional Liability Model of Gender Differences in Mental Disorder Prevalence: Evidence From a National Sample. Journal of Abnormal Psychology, 121(1), 282–288. https://doi.org/10.1037/a0024780
  • Ekman, P., Sorenson, E. R., y Friesen, W. V. (1969). Pan-cultural elements in facial displays of emotion. Science, 164(3875), 86-88. https://doi.org/10.1126/science.164.3875.86
  • Eliot, J., y Hirumi, A. (2019). Emotion theory in education research practice: an interdisciplinary critical literature review. Educational Technology Research and Development, 67(5), 1065–1084. https://doi.org/10.1007/s11423-018-09642-3
  • Etxebarria, I., Apodaca, P., Eceiza, A., Fuentes, M. J., y Ortiz, M. J. (2003). Gender differences in emotions and social behaviour at school age. Infancia y Aprendizaje, 26(2), 147-161. https://doi.org/10.1174/021037003321827759
  • Filella, G. (2014). HAPPY 8-12: Videojoc per al desenvolupament de les competències emocionals. Barcelona: Barcanova.
  • Gaminde, I., Etxebarria, A., Aurrekoetxea, G., Garay, U., y Romero, A. (2015). Influencia de la variación diatópica y la lengua materna en la percepción de emociones en la lengua vasca. Círculo de Lingüística Aplicada a La Comunicación, 63, 152-172. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.5209/rev_CLAC.2015.v63.50173
  • García-Retana, J. A. (2012). La educación emocional, su importancia en el proceso de aprendizaje. Revista Educación, 36(1), 1-24. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44023984007
  • Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., y Baptista-Lucio, P. (2014). Selección de la muestra. En Metodología de la Investigación (pp. 170–191). México: McGraw-Hill.
  • Ivaz, L., Costa, A., y Duñabeitia, J. (2016). The emotional impact of being myself: Emotions and foreign-language processing. Journal of Experimental Psychology: Learning Memory and Cognition, 42(3), 489-496. https://doi.org/10.1037/xlm0000179
  • Jack, R. E. (2013). Culture and facial expressions of emotion. Visual Cognition, 21(9-10), 1248-1286. https://doi.org/10.1080/13506285.2013.835367
  • Mavrou, I., y Bustos-López, F. (2018). Vocabulario emocional en la producción oral en español como lengua de migración. Doblele. Revista de lengua y literatura, 4, 41-60.
  • Ros-Morente, A., Filella, G, Ribes, R. y Pérez, N. (2017). Análisis de la relación entre competencias emocionales, autoestima, clima de aula, rendimiento académico y nivel de bienestar en educación primaria. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(1), 8-18.
  • Scarantino, A., y Sousa, R. (2013). Emotion. The Stanford Encyclopedia of Philosophy. https://plato.stanford.edu/archives/spr2013/entries/emotion/
  • Scherer, K., y Wallbott, H. (1994). Evidence for Universality and Cultural Variation of Differential Emotion Response Patterning. Journal of Personality and Social Psychology, 66(2), 310–328. https://doi.org/10.1037/0022-3514.66.2.310
  • Spalek, K., Fastenrath, M., Ackermann, S., Auschra, B., Coynel, X., Frey, J., y Milnik, X. A. (2015). Sex-Dependent Dissociation between Emotional Appraisal and Memory: A Large- Scale Behavioral and fMRI Study. Journal of Neuroscience, 35(3), 920-935. https://doi.org/10.1523/JNEUROSCI.2384-14.2015