Los “Cursillos de Selección Profesional» en la Escuela Normal de Lleida (1932)una revisión historiográfica

  1. Simon-Martin, Meritxell 1
  2. Jové, Gloria 1
  1. 1 Universitat de Lleida
    info

    Universitat de Lleida

    Lleida, España

    ROR https://ror.org/050c3cw24

Revue:
Historia y Memoria de la Educación

ISSN: 2444-0043

Année de publication: 2024

Titre de la publication: Pedagogías alternativas y educación en los márgenes

Número: 19

Pages: 49-78

Type: Article

DOI: 10.5944/HME.19.2024.36777 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Historia y Memoria de la Educación

Objetivos de desarrollo sostenible

Résumé

The Provisional Government of the Republic promoted, among other educational initiatives, a restructuring of public primary education andprimary teacher education. Hence, on July 3, 1931, it promulgated a Decree that structured a new training format for primary school teachers and a new entry scheme into the civil servant teaching profession: the “cursillos de selección profesional”. This historical phenomenon has not been the subject of systematic research in History of Education. A few publicationsmention these new public examinations in passing and those that focus specifically on them do so based on institutional sources and contemporary educational publications. There are only two works that have incorporated, albeit briefly, the viewpoint of the “cursillistas” – i.e., the primary school teachers sitting the new public examinations. This article seeks to put forward a brief historiographical review of this line of inquiry and present our Lleida Teacher Training School case study. Our study examines unpublished manuscripts (11 diaries written by about 190 “cursillistas” in February 1932) from the Lleida Teacher Training School Holding (1841-1950), which is held at the Archive and Document Management Service, University of Lleida (AUdL). Our current work-in-progress research includes a working hypothesis, which we also put forward in this article: the method of training and assessing the “cursillistas”, which is based on “autobiographical diaries” (the “cuartillas” mentioned in the 1931 Decree), is a pedagogical innovation that seems to be, at least in the form that took in Lleida, in accordance with the didactic-pedagogical perspective of Célestin Freinet.

Références bibliographiques

  • Alejo Montes, Francisco Javier. «Los planes de estudios de la Escuela Normal del Magisterio Primario de Cáceres en la Segunda República». Historia de la Educación 37 (2019): 365-82.
  • Ávila Fernández, Juan Antonio, y Alejandro Holgado Barroso. Formación del Magisterio en España. La Legislación Normalista como instrumento de poder y control (1834-2007). Madrid: Ministerio de Educación, Política Social y Deporte, Secretaría General de Educación, 2008.
  • Benvenuty Morales, Juan. Educación y política educativa en Cádiz durante la Segunda República (1931—1936). Análisis de la reforma. Cádiz: Diputación provincial de Cádiz, 1987.
  • Caballero Cortés, Angela. Política y enseñanza primaria en Málaga durante la Segunda República (1931-1939). Granada: Adhara, 1995.
  • Capitán Díaz, Alfonso. Historia de la Educación en España. T. II: Pedagogía contemporánea. Madrid: Dykinson, 1994.
  • Castaño Verdejo, Eduardo. «Procesos de selección del profesorado de primera enseñanza en el distrito universitario de Valladolid (1931-1939)». Trabajo de Fin de Máster, Universidad Valladolid, 2021.
  • Cerezo Manrique, Juan Francisco. La formación de maestros en Castilla y León (1900-1936). Salamanca: Ediciones de la Diputación de Salamanca, 1991.
  • Cid Fernández, Xosé Manuel, y María Dolores Candedo Gunturiz. «Cursillos de selección y actividades de formación permanente del magisterio republicano en Ourense». Educació i cultura. Revista mallorquina de pedagogía 8-9 (1990): 133-40.
  • Cid Fernández, Xosé Manuel. Educación e Ideoloxía en Ourense na IIa República. Organización e acción socioeducativa do Maxisterio Primario. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela, 1989.
  • Costa Rico, Antón. Escolas e Mestres. A Educación en Galicia: Da Restauración á Segunda República. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia, Servicio Central de Publicacións, Consellería da Presidencia e Administración Pública, 1989.
  • Domínguez Domínguez, Consuelo. «La enseñanza en Huelva durante la II República (1931-1936)». Tesis doctoral, Universidad de Huelva, 1996.
  • Dueñas Cepeda, María Jesús. «La represión en el profesorado de la enseñanza primaria en Valladolid durante la guerra civil española (1936-1939)». Tabanque: Revista pedagógica 7 (1991): 23-8.
  • Escolano Benito, Agustín. «Las escuelas Normales. Siglo y medio de perspectiva histórica». Revista de Educación 269 (1982): 55-76.
  • Fernández Soria, José María. «Revolución versus reforma educativa en la Segunda República española. Elementos de ruptura». Historia de la Educación. Revista interuniversitaria 4 (1985): 337-53.
  • Ferrer Maura, Salvador. «Una institución docente española. La Escuela de Estudios Superiores de Magisterio (1909-1932)». Revista de Educación 240 (1975): 41-50.
  • García Salmerón, María del Pilar. «Los Cursillos de Selección Profesional: un nuevo procedimiento de acceso a la función docente durante la II República». Actas del XI Coloquio Nacional de Historia de la Educación, Oviedo, 12-15 de junio de 2001, 383-389.
  • García Salmerón, María del Pilar. «Repercusiones conquenses algunas disposiciones político-educativas emanadas desde la Dirección General de Primera Enseñanza durante el mandato de Rodolfo Llopis». Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado 43 (2002): 61-71.
  • García Salmerón, María del Pilar. «La política y las realizaciones educativas de la segunda República a la luz de los estudios locales». Sarmiento. Anuario galego de historia da educación 8 (2004): 101-23.
  • Gómez Jiménez, Fernando. La educación durante la Segunda República: la educación en Sevilla (1932-1936). Almería: Háblame Ediciones, 2008.
  • Gómez Molleda, María Dolores. «Educación, masonería y Segunda República: Algunos aspectos críticos». Historia de la Educación 9 (1990): 131-52.
  • Guardia Herrero, Carmen de la. Maestras republicanas en el exilio. Madrid: Catarata, 2020.
  • Guzmán, Manuel de. Cómo se han formado los maestros (1871-1971). Cien años de disposiciones oficiales. Barcelona: Prima Luce, 1973.
  • Hernández Huerta, José Luis. Freinet en España (1926-1939). Escuela popular, historia y pedagogía. Valladolid: Castilla Ediciones, 2012.
  • Herranz, Adrián, y Buenaventura Delgado Criado. «La Educación en Cataluña durante la Segunda República». Bordón: Revista de Pedagogía 252 (1984): 225-44.
  • Imbernon, Francisco. Les invariants pedagògiques i la pedagogia Freinet. Cinquanta anys després. Barcelona: Biblioteca de Guix, 2010.
  • Jiménez Mier y Terán, Fernando. Batec. Historia de vida de un grupo de maestros. Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida, 2007.
  • Jové, Gloria. «Viatges escolars a través del temps a partir d' un quadern de rotació del mestre Pau Farrús». Revista d'Estudis del Pla d'Urgell 6 (2015): 45-60.
  • Lozano Seijas, Claudio. La educación republicana 1931-1939. Barcelona: Universidad de Barcelona, 1980.
  • Marqués Sureda, Salomó. «Mestres del Baix empordà a l’exili durant el franquisme». Estudis del Baix Empordà 14 (1995): 253-263.
  • Marqués Sureda, Salomó. Ensenyar a pensar. En memòria dels mestres de la República. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Governació i Relacions Institucionals, Memorial Democràtic, 2013.
  • Marqués Sureda, Salomó. 1939: l’exili del magisteri a Catalunya. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat, 2019.
  • Marqués Sureda, Salomó, y José Ignacio Cruz Orozco. «El exilio pedagógico de 1939». Historia y Memoria de la Educación 9 (2019): 9-24.
  • Martínez Ten, Luz, y Carmen Herrero Linares. La educación en la Segunda República: guía didáctica para Secundaria y Bachiller. Madrid: FETE-UGT D.L., 2016.
  • Molero Pintado, Antonio. La reforma educativa de la Segunda República. Primer Bienio. Madrid: Santillana, 1977.
  • Molero Pintado, Antonio. «Los maes¬tros republicanos: Legislación y conflictividad profesional (1931-1936)». Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria 16 (1997): 285-302.
  • Molero Pintado, Antonio. «La Segunda República y la formación de maestros». Tendencias Pedagógicas 14 (2009): 85-94.
  • Molero Pintado, Antonio, y María del Mar del Pozo Andrés. La Escuela de Estudios Superiores del Magisterio (1902-1932): Un precedente histórico en la Formación Universitaria del profesorado español. Alcalá de Henares: Departamento de Educación, Universidad de Alcalá de Henares, 1989.
  • Montaño, José. La educación en Utrera durante la Segunda República. Sevilla: Patronato del Real Alcázar, 2009.
  • Moreno Seco, Mónica. «La política religiosa y la educación laica en la Segunda República». Pasado y memoria: Revista de historia contemporánea 2 (2003): 83-106.
  • Ortega Berenguer, Emilio. La Enseñanza pública en la II República: Málaga 1931. Málaga: Diputación provincial de Málaga, 1982.
  • Palmero Cámara, María del Carmen. «La formación del magisterio en la Rioja republicana (1931 - 1936)». Historia de la Educación: Revista interuniversitaria 8 (1989): 275-92.
  • Palmero Cámara, María del Carmen. «La educación especial en la Segunda República española. Una coyuntura crítica en la historia reciente de las necesidades educativas especiales». Revista de Ciencias de la Educación 166 (1996): 217-40.
  • Pellitero Vázquez, Bernardino. «Maestros de la República: los cursillistas del 36». La Piedriquina: Anuario 14 (2021): 88-101.
  • Pérez Galán, Mariano. La enseñanza en la Segunda República Española. Madrid: Cuadernos para el Diálogo, Edicusa, 1977.
  • Pérez Galán, Mariano, y Manuel de Puelles Benítez. La enseñanza en la Segunda República española. Madrid: Biblioteca Nueva, 2011.
  • Pla Brugat, Dolores. Els exiliats catalans: un estudio de la emigración republicana española en México. México: Libros del Umbral, 1999.
  • Pozo Andrés, María del Mar del. «La escuela nueva en España: crónica y semblanza de un mito». Historia Educación: Revista interuniversitaria 22-23 (2003-2004): 317-46.
  • Pozo Andrés, María del Mar del. «El feminismo de las maestras republicanas: reflexiones iniciales». En Clara Campoamor y el voto femenino, editado por Rosa Capel Martínez, 271-89. Madrid: Ayuntamiento de Madrid, Área de Gobierno de Empleo y Servicios a la Ciudadanía, 2007.
  • Pozo Andrés, María del Mar del. «Educación para la ciudadanía democrática en la Segunda República: un intento de construcción de la identidad nacional desde la escuela». Historia de la Educación: Revista interuniversitaria 27 (2008): 105-35.
  • Pozo Andrés, María del Mar del. «Los maestros republicanos en el exilio interior: reconstruir vidas rotas en los años cuarenta». En La restauración social católica en el primer franquismo, 1939-1953, editado por Feliciano Montero García, y Joseba Louzao Villar, 317-39. Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá, 2015.
  • Pozo Pardo, Alberto del, y María del Mar del Pozo Andrés. «La creación de la Escuela Normal Central y la reglamentación administrativa de un modelo institucional para la formación del magisterio español. Primera etapa: 1806-1939». Revista Española de Pedagogía 47, no. 183 (1989): 49-82.
  • Puelles Benítez, Manuel de. Historia de la educación en España. Tomo IV. La educación durante la Segunda República y la Guerra Civil (1931-1939). Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia, Secretaría General Técnica, 1991.
  • Raventós, Pepita, Celio Hernández, y Meritxell Simon-Martin. «IA y archivo. La tecnología de reconocimiento de textos manuscritos en fondos patrimoniales: un ejemplo de 10 diarios en la formación de maestras y maestros en el año 1932». Tábula 25 (2022): 83-98.
  • Raventós, Pepita, Celio Hernández, y Meritxell Simon-Martin. «AI and Archive Handwritten Text Recognition Applied to Patrimonial Holdings: An Example of 10 Diaries Written by Spanish Republican Teachers in 1932», 7th Computational Archival Science (CAS) Workshop, 2022 IEEE Big Data Conference, 19 de diciembre 2022, Osaka, Japón.
  • Rodríguez Méndez, Francisco Javier. «Renovación arquitectónica y pedagogía al aire libre en España». En L’école de plein air. Une expérience pédagogique et architecturale dans l’Europe du XX siècle, editado por Anne-Marie Châtelet, Dominique Lerch, y Jean-Noël Luc, 148-60. Paris: Éditions Recherches, 2003.
  • Ruiz Berrio, Julio (dir.) La educación en España. Textos y documentos. Madrid: Actas, 1996.