El periodisme digital de proximitathistòria i usos actuals. Estudi de VilaWeb local i del portal Madridiario

  1. Caldevilla Domínguez, David
  2. Visa Barbosa, Mariona
Revista:
Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura

ISSN: 0211-2175 2340-5236

Año de publicación: 2013

Número: 49

Páginas: 29-42

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura

Resumen

Aquest article té com a objectiu dur a terme un estat de la qüestió de la premsa local digital del nostre país, per veure com s�ha adaptat el periodisme de proximitat a les noves característiques del periodisme digital. Primerament es fa un recorregut històric del periodisme local en línia, s�enumeren els avantatges i els inconvenients que ofereix el nou mitjà i es detalla la situació actual del mercat dels cibermitjans. La segona part de l�article analitza dos casos de mitjans locals digitals, el del portal VilaWeb a Catalunya (s�estudia concretament el cas de VilaWeb Mollerussa); i el del portal Madridiario, de la Comunitat de Madrid; per veure quin és l�aprofitament dels recursos digitals, com ara la interacció del lector-usuari i l�accés personalitzat a la informació. Aquesta anàlisi mostra com les possibilitats del periodisme 2.0 encara no estan consolidades en els mitjans de comunicació digitals locals. Si bé els mitjans nacionals treuen el màxim profit de les possibilitats del mitjà digital, ja sigui a través de blocs o fòrums d�opinió, als mitjans locals encara no s�han consolidat unes bases de segmentació popular prou sòlides per animar la participació dels ciutadans.

Referencias bibliográficas

  • Albornoz Espiñeira, L. A. (2004). Los diarios online de información general. El caso de los grandes periódicos en español. Tesi doctoral dirigida pel Dr. Enrique Bustamante Ramírez. Facultat de Ciències de la Informació, Universitat Complutense de Madrid.
  • Armentia, J. I.; Caminos Marcet, J. I.; Elexgaray Arias, J.; Marín Murillo, F.; Merchán Mota, I. (2000) El diario digital. Análisis de los contenidos textuales, aspectos formales y publicitarios. Barcelona: Bosch.
  • Caerols Mateo, R.; Tapia Frade, A.; Carretero Soto, A. (2013). «Instagram, la imagen como soporte del discurso comunicativo participado». Vivat Academia. Núm. 124. Disponible a: www.vivatacademia.net/index.php/vivat/article/view/190/56
  • Caldevilla Domínguez, D. (2013). «Efectos actuales de la “sobreinformación” y la “infoxicación” a través de la experiencia de las bitácoras y delproyecto I+D avanza “radiofriends”». Revista de la SEECI. Núm. 30. Madrid: www.seeci.net/revista/hemeroteca/Numeros/Numero%2030/N30-2.pdf [Data de consulta: 11/09/13]
  • Díaz Noci, J.; Salaverría Aliaga, R. (coords.). (2003) Manual de redacción ciberperiodística. Barcelona: Ariel.
  • Diversos autors (2002). «Especial Periodismo digital». Sala de Prensa www. saladeprensa.org. Novembre de 2002, Any IV, Vol. 2.
  • Edo, C. (2002). «Las incertidumbres del periodismo en Internet». Nº 44, juny 2002, Any IV, Vol. 2. Disponible a: www.saladeprensa.org.
  • Estévez, J. (2003). Periodismo en la red. Madrid: Anaya Multimedia.
  • Gómez, B.; Paniagua, F. (2005). «Las ediciones digitales de los diarios españoles. Nacimiento y consolidación de un sector en auge». Razón y palabra. Octubre-novembre. Disponible a: www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n47/gomezpaniagua.html
  • González Esteban J. L. (2009) «Modelos de periodismo local y estrategias ante la crisis: el caso del News & Observer». Revista Latina de Comunicación So-cial. Núm. 64. Disponible a: www.revistalatinacs.org/09/art/14_813_11_MH/JL_Gonzalez_Esteban.html
  • González Molina, S. (2012). «Processos de convergència comunicativa en les fonts d’informació: una visió des dels gabinets de premsa». Anàlisi. Núm. 47. Desembre. Disponible a: www.analisi.cat/ojs/index.php/analisi/article/view/n47-gonzalez/pdf_7
  • Laguna, A. (1994). «Las secciones de lo local en los medios de comunicación». Jornadas de Comunicación Local en la Comunidad Valenciana. Publicaciones FVMP. Telos. 2009.
  • Martínez, A. (2003). «Los retos del periodismo local en la red: hacia una definición del espacio local en la era global». Sala de Prensa. Núm. 59 Disponible a: www.saladeprensa.org/art483.htm
  • Masip, P.; Mico, J. Ll. (coord.) (2009). La convergència comunicativa a la premsa local i comarcal: noves perspectives per a la informació. Barcelona: Associació Catalana de la Premsa Comarcal. Disponible a: www.portalcomunicacion.com/ocl/download/ACPC_informe_def.pdf
  • Mateus, A. (2013). «A comunicação em serviços na era da globalização. a comunicação digital e o serviço personalizado: oportunidades e limitações». Vivat Academia. Núm. 122. Disponible a: www.vivatacademia.net/index.php/vivat/article/view/8/9
  • Mut Camacho, M. (2013). «Apuntes sobre la opinión pública a pie de calle». Revista de la SEECI- Núm. 28. Disponible a: www.seeci.net/revista/hemeroteca/Numeros/Numero%2028/n28-1.pdf
  • Odriozola, J. (2011). «La construcció informativa de la catàstrofe del Prestige: l’abús de les fonts institucionals». Anàlisi. Núm. 44. Desembre. Disponible a: www.analisi.cat/ojs/index.php/analisi/article/view/n44-odriozola/1040
  • Salaverría, R.; Sádaba, Charo (ed.). (2004) Towards new media paradigms. II International Conference of COST A20. Pamplona: Eunate.
  • Salaverría, R. (2005). Redacción periodística en internet. Pamplona: Eunsa.
  • Salaverría, R. (2007). «La investigación sobre ciberperiodismo en España: tendencias, resultados y perspectivas». Text de la ponència presentada a la jornada La convergencia digital en los medios de comunicación valencianos. 16 d’octubre de 2007. Departament de Teoria dels Llenguatges i Ciències de la Comunicació de la Universitat de València. València.
  • Sparks, C. (2002): «La influencia de Internet en los medios de comunicación convencionales». A: VIDAL BENEYTO, J. La ventana global. Madrid: Taurus.
  • Varela, J. (2003) «Los diarios locales buscan un futuro digital». www.soitu.es, 18 de març.