Cultivando el PLEuna estrategia para la integración de aprendizajes en la universidad

  1. Marín, Victoria I.
  2. Lizana, Alexandra
  3. Salinas, Jesús
Journal:
Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

ISSN: 1135-9250

Year of publication: 2014

Issue Title: Nuevos escenarios de aprendizaje

Issue: 47

Type: Article

DOI: 10.21556/EDUTEC.2014.47.127 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

Sustainable development goals

Abstract

In this paper we present the final results of a study that aims to develop students’ personal learning environment (PLE), as well as to positively influence in their learning. For this purpose, a methodological strategy for integrating formal and informal learning environments was incorporated. Participants in this study were students of the Degree in Education at the University of the Balearic Islands (Spain). We evaluated the results through a final questionnaire and interviews to students, as well as through the analysis of the PLE maps produced by them. The results are oriented towards a positive assessment of the strategy and the incipient growth of the students’ PLE.

Bibliographic References

  • ADELL, J., & CASTAÑEDA, L. (2010). Los Entornos Personales de Aprendizaje (PLEs): una nueva manera de entender el aprendizaje. En R. Roig Vila & M. Fiorucci (Eds.), Claves para la investigación en innovación y calidad educativas. La integración de las Tecnologías de la Información y la Comunicación y la Interculturalidad en las aulas. Stumenti di ricerca per l’innovaziones e la qualità in ámbito educativo. La Tecnologie dell’informazione e della Comunicaziones e l’interculturalità nella scuola. Alcoy: Marfil - Roma TRE Università degli studi. Extraído de http://digitum.um.es/xmlui/handle/10201/17247
  • DE BENITO, B., LIZANA, A., & SALINAS, J. (2011). Evolution of the construction of Personal Learning Environments for students of pedagogy. The PLE Conference 2011. Southampton, UK. Extraído de http://journal.webscience.org/649/
  • FIEDLER, S., & PATA, K. (2009). Distributed learning environments and social software: In search for a framework of design. In Social Computing: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (pp. 403–416). USA: IGI Global. doi:10.4018/978-1-60566-984-7.ch028
  • HILZENSAUER, W., & SCHAFFERT, S. (2008). On the way towards Personal Learning Environments: Seven crucial aspects. Elearning Papers, 9. Extraído de http://www.elearningpapers.eu/en/elearning_papers
  • MARÍN, V. I. (2013). Estrategias metodológicas para el uso de espacios compartidos de conocimiento. En L. Castañeda y J. Adell (Eds.), Entornos Personales de Aprendizaje: Claves para el ecosistema educativo en red (pp. 143-149). Alcoy: Marfil. 143-149. Extraído de http://digitum.um.es/xmlui/bitstream/10201/30419/1/capitulo81.pdf
  • MARÍN, V. I., LIZANA, A., & SALINAS, J. (2013). Estudio inicial sobre la percepción del propio PLE por alumnos de grado en pedagogía. XVI Congreso EDUTEC 2013 "Educación y tecnología: una oportunidad para impulsar el desarrollo". San José, Costa Rica.
  • MARÍN, V. I., SALINAS, J., & DE BENITO, B. (2013). Research results of two Personal Learning Environments experiments in a higher education institution. Interactive Learning Environments, (Special Issue: LMS – Evolving from Silos to Structures). Doi:10.1080/10494820.2013.788031
  • MARÍN, V. I., SALINAS, J., & DE BENITO, B. (2012). Using SymbalooEDU as a PLE Organizer in Higher Education. The PLE Conference 2012. Aveiro, Portugal. Extraído de http://revistas.ua.pt/index.php/ple/article/view/1427
  • SALINAS, J. (1999). Enseñanza flexible, aprendizaje abierto. Las redes como herramienta para la formación. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 10. http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec10/revelec10.html
  • SALINAS, J. (2013). Enseñanza Flexible y Aprendizaje Abierto, Fundamentos clave de los PLEs. En L. Castañeda y J. Adell (Eds.), Entornos Personales de Aprendizaje: Claves para el ecosistema educativo en red (pp. 53-70). Alcoy: Marfil. Extraído de http://digitum.um.es/xmlui/bitstream/10201/30410/1/capitulo3.pdf
  • SALINAS, J., MARÍN, V. I., & ESCANDELL, C. (en prensa). Exploring the possibilities of an Institutional PLE in higher education: Integration of a VLE and an E-Portfolios System. International Journal of Virtual and Personal Learning Environments.
  • WHEELER, S. (2009). It’s Personal: Learning Spaces, Learning Webs. Blog entry in Learning with “e”s. Extraído de http://steve-wheeler.blogspot.com.es/2009/10/its-personal-learning-spaces-learning.html