La integración del ferrocarril de alta velocidad en el medio urbanoel caso de Segovia-Guiomar

  1. Bellet Sanfeliu, Carme
  2. Alonso Logroño, María del Pilar
  3. Casellas Puigdemasa, Antònia
Journal:
Anales de geografía de la Universidad Complutense

ISSN: 0211-9803

Year of publication: 2010

Volume: 30

Issue: 1

Pages: 11-28

Type: Article

More publications in: Anales de geografía de la Universidad Complutense

Abstract

The arrival of the high-speed train service generates opportunities for dynamisation that particularly affects the local scale. Local scale authorities usually react by deploying planning and management resources to guarantee the best possible integration of new infrastructure in the local environment, striving to make sure that these new elements are coherent with the existing urban fabric and to maximise the level of accessibility generated by its presence. In this article, we examine the measures undertaken in Segovia and associated with the establishment of its new high-speed train station. The fact that the station was located in a peripheral... (Leer más) area implies the need to undertake a wide range of measures to manage physical planning and maximise mobility. Municipal and territorial planning highlights the importance of infrastructure and of integrating a station and its immediate surroundings within the wider urban area. This normally entails the development of land through urban planning and additional transport infrastructure. For the present, managing mobility implies structuring the interaction between the railway station and the urban centre by coordinating bus services with train schedules.

Bibliographic References

  • ALONSO, M. P. Y BELLET, C. (2009): El tren de alta velocidad y el proyecto urbano. Un nuevo ferrocarril para la Zaragoza del tercer milenio. Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias sociales. Barcelona: Universidad de Barcelona, 1 de enero de 2009, vol. XIII, núm. 281.
  • ALONSO, M. P., BELLET, C. Y CASELLAS, A. (2009): Contracción espacio-temporal con la llegada de la alta velocidad ferroviaria. Efectos sobre la economía segoviana. Geografía, territorio y paisaje: estado de la cuestión. Actas del XXI Congreso de Geógrafos Españoles. CD.
  • BELLET, C. (2002): El impacto espacial de la implantación del tren de alta velocidad en el medio urbano, Revista de Geografía, núm.1, pp.57-77.
  • BELLET, C. (2007): El tren de alta velocidad en el medio urbano. Reflexiones entorno al caso español. Cuadernos de Ingeniería, núm. 10, pp.141-156. Ediciones de la Universidad de Castilla la Mancha. Ciudad Real.
  • BELLET, C., ALONSO, P., CASELLAS A., MORELL, R Y GIL, E (2008): El impacto socioeconómico y territorial de la llegada del tren de alta velocidad a Segovia, Caja Segovia, Segovia.
  • BELLET SANFELIU, C. (2010): “Nuevas tecnologías de transporte y metropolización discontinua del territorio. El tren de alta velocidad en Segovia”, en ACE-Arquitectura, Ciudad y Entorno, Vol. IV, núm: 12, pp-26-42, Barcelona- Universitat Politècnica de Catalunya.
  • BELLET, C., ALONSO, P., CASELLAS A. (2010): “Infraestructuras de transporte y territorio. Los efectos estructurantes de la llegada del tren de alta velocidad en España”, en Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, núm. 52, p.143-163
  • BRUINSMA, F.; PELS, E.; PRIEMUS, H.; RIETVELD, P.; VAN WEE, B. (2008): Railway development. Impact on urban dynamics, Amsterdam, Physica-Verlag.
  • CASELLAS, A.; BELLET, C.; ALONSO P. (2009): “Planificación y proyectos urbanos al entorno del tren de alta velocidad”, Ciudades, culturas y fronteras en un mundo en cambio Junta de Andalucía, Consejería de Obras Públicas y Transportes, 197-208.
  • FELIU, J. (2005): Les grans infrastructures de transport i el desenvolupament local de la ciutat mitjana. El tren d’alta velocitat a Lleida, Avinyó i Novara, Tesis doctoral inédita, Universidad de Girona.
  • FOLGADO, J. A. (2005): La economía segoviana a principios de siglo XXI, Caja Segovia, Obra social y cultural, Segovia.
  • GONZÁLEZ, M.P., AGUILERA, M.P.; BORDERÍAS, M.J; Y SANTOS, J.M (2005): Cambios en las ciudades de la línea de alta velocidad Madrid-Sevilla desde su implantación. Cuadernos Geográficos, nº 36, 527-547.
  • GUTIÉRREZ PUEBLA, J. (2004): “El tren de alta velocidad y sus efectos espaciales”, en Investigaciones Regionales, Otoño, n.º 005, Asociación Española de Ciencia Regional, Alcalá de Henares.
  • PAÜL, D. (2008): El tren de alta velocidad en las estrategias de promoción urbana. IX Coloquio de Geografía Urbana y jornadas de campo, del 9 al 14 de Junio de 2008, Sevilla-Cádiz-Ceuta.
  • PLASSARD, F., (1992): L’impact territorial des transports à grande vitesse. En Derycke, P.H. (coord.), Espace et dynamiques territoriales, Paris, Economica, pp. 243-322.
  • RIBALAYGUA, C (2005): Nuevas estaciones periféricas de alta velocidad ferroviaria: estrategias para su incorporación a las ciudades españolas. Cuadernos de Ingeniería y Territorio, n.º 5. Universidad de CastillaLa Mancha, Ciudad Real, 2007.
  • RIBALAYGUA, C. (2004): Evolución de las estrategias de incorporación de la alta velocidad ferroviaria y sus efectos urbanísticos en ciudades medias francesas. Aplicación a los casos españoles, Madrid, tesis doctoral inédita, Universidad Politécnica de Madrid.
  • SANTOS, L.; DE LAS RIVAS, J.L. (2005): El proyecto urbanístico del AVE en Valladolid. Ingeniería y Territorio, núm. 70, 2-7.
  • UREÑA, .J.M., CORONADO, J.M., ESCOBEDO, F., RIBALAYGUA, C. Y GARMENDIA, M. (2006): Situaciones y retos territoriales de la alta velocidad ferroviaria en España. Ciudad y Territorio-Estudios Territoriales, nº 148, 397-424.
  • UREÑA, J.M.; MENERAULT, P.; GARMENDIA, M., (2009): The high-speed rail challenge for big intermediate cities: A national, regional and local perspective. Cities, 2009 doi:10.1016/j.cities.2009.07.001.