Evaluación basada en los Resultados de AprendizajeUna Experiencia en la Universidad

  1. Astigarraga, Eugenio
  2. Mongelos, Arantza
  3. Carrera, Xavier
Journal:
Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa

ISSN: 1989-0397

Year of publication: 2020

Volume: 13

Issue: 2

Pages: 27-48

Type: Article

DOI: 10.15366/RIEE2020.13.2.002 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa

Sustainable development goals

Abstract

Based on the changes implemented at the Faculty of Humanities and Education Sciences (HUHEZI) in Mondragon Unibertsitatea, as well as those promoted by the development of the European Higher Education Area (EHEA), an experience of educational innovation – in terms of curricular, methodological and evaluative redefinition – is presented. The present experience was developed in the Degrees of Infant Education and Primary Education in this Faculty during the academic years 2017-18 (Year 1) and 2018-19 (Years 1 and 2) with a participation of 12 tutors, 40 teachers and 365 students. It shows how, after the curricular and methodological changes implemented in the university, it is necessary to rethink the evaluation system, in accordance with those transformations and with the current trends of evaluation in higher education. The evaluation strategy described, based on the professional profile and competencies to be developed in both degrees, is designed and articulated around the corresponding learning outcomes. It is presented, in detail, how the new evaluation model is implemented in terms of when it is carried out, the procedures and actions required, the agents involved, the instruments used, the interactions and feedback given, together with the evaluation and qualification criteria established. Finally, and without aiming to seek generalizations – since this is a particular experience that is still in process of development – we seek to reflect on the key aspects and themes that can facilitate -or hinder- the settlement and consolidation of the transformations that this type of innovation drives.

Bibliographic References

  • ANECA [Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación] (2013). Guía de apoyo para la redacción, puesta en práctica y evaluación de los resultados del aprendizaje. Madrid: ANECA.
  • Astigarraga, E. y Carrera, X. (2018). Necesidades a futuro y situación actual de las competencias en Educación Superior en el contexto de España. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(2), 35-58. http://doi.org/10.19083/ridu.2018.731
  • Biggs, J. (2014). Constructive alignment in university teaching. HERDSA Review of Higher Education, 1, 5-22.
  • Biggs, J. B. y Tang, C. (2011). Teaching for quality learning at university. Maidenhead: McGraw-Hill Education & Open University Press.
  • Brown, S. (2015). La evaluación auténtica: el uso de la evaluación para ayudar a los estudiantes a aprender. RELIEVE, 21(2), art M4. Recuperado de https://ojs.uv.es/index.php/RELIEVE/article/view/7674
  • CEDEFOP [Centro Europeo de Formación Profesional]. (2017). Defining, writing and applying learning outcomes. A European handbook. Recuperado de https://www.cedefop.europa.eu/files/4156_en.pdf
  • CEDEFOP [Centro Europeo de Formación Profesional]. (2019). Los marcos de cualificaciones en Europa - Evolución en 2018, Promover la confianza mutua a partir de los resultados del aprendizaje. Recuperado de https://www.cedefop.europa.eu/files/9139_es.pdf
  • Comisión Europea (2009). El Marco Europeo de Cualificaciones para el aprendizaje permanente (EQF-MEC). Luxemburgo: Oficina de Publicaciones de la Unión Europea.
  • Frey, B. B., Schmitt, V. L. y Allen, J. P. (2012). Defining authentic classroom assessment. Practical Assessment, Research & Evaluation, 17(2), 1-18.
  • Real Decreto 1027/2011, de 15 de julio, por el que se establece el Marco Español de Cualificaciones para la Educación Superior. BOE, texto consolidado, última modificación 7 de febrero de 2015. Recuperado de https://www.boe.es/buscar/pdf/2011/BOE-A-2011-13317-consolidado.pdf
  • Real Decreto 96/2014, de 14 de febrero, por el que se modifican los Reales Decretos 1027/2011, de 15 de julio, por el que se establece el Marco Español de Cualificaciones para la Educación Superior (MECES), y 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales. Recuperado de https://www.boe.es/boe/dias/2014/03/05/pdfs/BOE-A-2014-2359.pdf
  • Guerriero, S. (2017). Pedagogical knowledge and the changing nature of the teaching. París: OCDE.
  • Hattie, J. (2017). “Aprendizaje visible” para profesores. Maximizando el impacto en el aprendizaje. Madrid: Paraninfo.
  • Hayward, L. (2015). Assessment is learning: the preposition vanishes. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 22(1), 27-43. https://doi.org/10.1080/0969594X.2014.984656
  • Hill, P. y Barber, M. (2014). Preparing for a renaissance in assessment. Nueva York, NY: Pearsons.
  • Lee, A. M. (2013). Assessment OF… AS… FOR… learning. Recuperado de https://annemichellemlee88.wordpress.com/2013/02/14/•assessment-of-as-for-learning/
  • León, C. (2014). Introducción a la educación superior basada en competencias. Ciudad de México: Limusa.
  • Ozaeta, A., Mongelos, A., Astigarraga, E. y Garro, E. (2018). Innovando en la universidad. Algunas claves en un proceso de cambio curricular y metodológico. En A. Villa (Ed.), Tendencias actuales de las transformaciones de las universidades en una nueva sociedad digital (pp. 155-166). Bilbao: Foro Internacional de Innovación Universitaria.
  • Paniagua, A. e Istance, D. (2018). teachers as designers of learning environments: The importance of innovative pedagogies. París: OCDE.
  • Pellegrino, J. W. (2017). Teaching, learning and assessing 21st century skills. En S. Guerriero (Ed.), Pedagogical Knowledge and the changing nature of the teaching (pp. 223-251). París: OCDE.
  • REACU (2011). Evaluación para la Verificación. Protocolo de evaluación para la verificación de títulos universitarios oficiales (Grado y Máster). Recuperado de http://www.aneca.es/Programas-de-evaluacion/Evaluacion-de-titulos/VERIFICA/Verificacion-de-Grado-y-Master/Documentacion-y-herramientas
  • Rundle, N. y Gurney, B. (2017). Constructive alignment diagram. Recuperado de https://elibrary.utas.edu.au/lor/items/27385ef0-d14e-44e7-a5ca-fa6f8e501281/1/
  • Sarobe, A., López-Salas, N. y Astigarraga, E. (2019). Evaluación del modelo de innovación ETHAZI en los centros de formación profesional de la Comunidad Autónoma del País Vasco. Documento Interno. Eskoriatza: HUHEZI.
  • SantaCruz, S. (2019). Constructively aligned assessment for deeper learning in Higher Education. Documento Interno – Memoria de Investigación del Personal Investigador en Formación (PIF). Eskoriatza: HUHEZI.
  • Scott, C. L. (2015a). El futuro del aprendizaje 2 ¿Qué tipo de aprendizaje se necesita en el siglo XXI? Documentos de Trabajo ERF, nº 14. París: UNESCO.
  • Scott, C. L. (2015b). El futuro del aprendizaje 3 ¿Qué tipo de pedagogías se necesitan en el siglo XXI? Documentos de Trabajo ERF, nº. 15. París: UNESCO.
  • Siarova, H., Sternadel, D. y Mašidlauskaitė, R. (2017). Assessment practices for 21st century learning: review of evidence. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones de la Unión Europea.
  • Tknika. (2015). SET (Skills Evolution Tool) Evaluación por competencias orientada hacia la evolución. Recuperado de https://tknika.eus/cont/proyectos/set-skills-evolution-tool/#
  • Tknika. (2019). Evaluación, feedback y calificación en el trabajo por retos ETHAZI. Recuperado de https://drive.google.com/file/d/1TsN8ls-q6ZESN8wXJ5p92m7nDz-4TZb_/view