Componentes básicos para el análisis de los PLE de los futuros profesionales españolesen los albores del Proyecto CAPPLE

  1. Prendes Espinosa, Mª Paz
  2. Castañeda Quintero, Linda
  3. Ovelar Beltrán, Ramón
  4. Carrera Farran, Xavier
Journal:
Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

ISSN: 1135-9250

Year of publication: 2014

Issue Title: Nuevos escenarios de aprendizaje

Issue: 47

Type: Article

DOI: 10.21556/EDUTEC.2014.47.139 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

Sustainable development goals

Abstract

The research project CAPPLE aims to make the description and prospective analysis, both in technical terms and in functional terms, of the Personal Learning Environments (PLE) of the future Spanish professionals from all areas of knowledge (senior students of the university). In this paper we present the general features of the project -objectives and methodological approach- as well as the first phase of the development, in which we have defined the model of analysis that underlies the construction of the data collection instrument and the first validation testing processes of the questionnaire.

Bibliographic References

  • Adell, J. y Castañeda, L. (2010). “Los Entornos Personales de Aprendizaje (PLEs): una nueva manera de entender el aprendizaje”. En Roig Vila, R. & Fiorucci, M. (Eds.). Claves para la investigación en innovación y calidad educativas. La integración de las Tecnologías de la Información y la Comunicación y la Interculturalidad en las aulas. Stumenti di ricerca per l’innovaziones e la qualità in ámbito educativo. La Tecnologie dell’informazione e della Comunicaziones e l’interculturalità nella scuola.Alcoy: Marfil – Roma TRE Universita degli studi.
  • Attwell, G. (2007). “The Personal Learning Environments - the future of eLearning?” en eLearning Papers, 2(1). http://www.elearningeuropa.info/files/media/media11561.pdf
  • Attwell, G., Castañeda, L. y Buchem, I. (en prensa). Guest Editorial Preface: Special Issue from the Personal Learning Environments 2011 Conference. International Journal of Virtual and Personal Learning Environments (IJVPLE).
  • Attwell, G., y Costa, C. (2009). Integrating Personal Learning and Working Environments. http://www.beyondcurrenthorizons.org.uk/integrating-personal-learning-and-working-environments/ .
  • Benítez, I. (2010). Elaboración de un cuestionario de accesibilidad de los inmigrantes al sistema sanitario. En Benítez, I., Gómez, J., Padilla, J.L.; Tejero, P. & Baranera, M. Actas del XI Congreso de Metodologías de las Ciencias Sociales y de la Salud (pp. 319-329). ISBN 978-84-613-7589-9. Recuperado de: http://www.uma.es/jorncongr/congresometodologia/actas_11_congreso_metodologia_malaga_2009.pdf
  • Boekaerts, M. (1997). “Self-regulated learning: a new concept embraced by researchers, policy makers, educators, teachers, and students”. Learning and instruction (Tarrytown, NY), vol. 7, no. 2, p. 151–86.
  • Castañeda, L. y Adell, J. (eds.). (2013). Entornos personales de aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en red. Alcoy: Marfil. Disponible en http://www.um.es/ple/libro
  • Cohen, L. y Manion, L. (1990). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.
  • Comisión Europea (S/F). Métodos de Evaluación. El Panel de Expertos. Documento en línea. disponible en http://ec.europa.eu/europeaid/evaluation/methodology/tools/too_pan_whe_es.htm
  • Couros, A. (2010). Personal Learning Networks for Open y Social Learning. In G. Veletsianos (Ed.), Emerging Technologies in Distance Education. AU Press, Athabasca University, Athabasca, AB.
  • Crocker, L. y Algina, J. (1986). Introduction to classical and modern test theory. Nueva York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Dillman, D. (2007). Mail and Internet Surveys The Tailored Design Method Second Edition 2007 Update with New Internet, Visual, and Mixed-Mode Guide. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc. pp 94-135
  • Hopkins, D. (1989). Investigación en el aula. Barcelona. PPU
  • Mcmillan, J. y Schumacher, S. (2007). Investigación Educativa. Madrid: Pearson.
  • Morales, P. (2013). El Análisis Factorial en la construcción e interpretación de tests, escalas y cuestionarios. Disponible en: http://www.upcomillas.es/personal/peter/investigacion/AnalisisFactorial.pdf
  • Newby, P. (2010). Research Methods for Education. Essex: Pearson.
  • Snijkers, G. (2002). Cognitive Laboratory Experience: On Pre-testing Compiterised Questionnaires and Data Quality. Resis Doctoral. Universidad de Utrech.
  • Tashakkori, A. y Teddlie, C. (2003). Handbook of Mixed Methods in Social and Behavioral Research. Thousand Oaks: Sage.
  • Torres Kompen, R.; Edirisingha, P.y Mobbs, R. (2009). A Web 2.0 Journey Towards Personal Learning Environments.
  • Willis, G.B. (2005). Cognitive interviewing. Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Wolley, M.E., Bowen, G.L. & Bowen, N.K. (2006). The development and evaluation of procedures to assess child self-report item validity. Educational and psychological measuremente, 66 (4), 687-700.