Joan de la Rua (maestro de Cervera): Un pintor aragonés en el taller de Joan Reixac

  1. Puig Sanchis, Isidro 1
  2. Herrero-Cortell, Miguel Ángel 1
  3. Aliaga Morell, Joan 1
  4. Company Climent, Ximo 2
  1. 1 Universidad Politécnica de Valencia
    info

    Universidad Politécnica de Valencia

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/01460j859

  2. 2 Universitat de Lleida
    info

    Universitat de Lleida

    Lleida, España

    ROR https://ror.org/050c3cw24

Journal:
Medievalia

ISSN: 0211-3473 2014-8410

Year of publication: 2021

Volume: 24

Pages: 11-50

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/MEDIEVALIA.545 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDDD editor

More publications in: Medievalia

Abstract

Traditionally, the artistic personality of the unknown Master of Cervera, has been mistakenly identified with Pere Girart, and to whom a whole series of paintings in the orbit of Jacomart-Reixach were attributed. Its proper identification has recently been revealed: his name was Joan de Rua, from Aragon. Now a new document is presented here. It allows us to confirm a training stay that until now was only presupposed, in Joan Reixach’s workshop. This paper describes the rela-tionship between Joan de Rua and Reixach and presents some considerations on his style and technique, to end up proposing a brief draft of works that perhaps should be attributed to him.

Bibliographic References

  • Alanyà, J., 2015: “El pintor Miquel Nadal a Tortosa. El retaule de la capella del Mas del Bisbe (Bítem)”, Boletín de la Sociedad Castellonense de Cultura, núm. 91, pp. 345-360.
  • Alcoy, R., 1990: “Retaule i Predel·la”, en Museu Diocesa i Comarcal de Solsona. Romanic i Gotic, pp. 189-191.
  • Alcoy, R., 2001: “Retaule de l’Àngel Custodi (taula central i carrer lateral). Mestre de Cervera o Pere Girard”, Cervera. Tresors secrets... La formació d'un museu (cord. Bergés, C.), Cervera, pp. 53-56.
  • Balasch, E., 1993: “Retaule de l’arcàngel Sant Miquel de Cervera (Segarra)”, en I Congrés d’Història de l’Església Catalana. Des dels orígens fins ara, vol. II, Solsona, pp. 547-555.
  • Balasch, E., 1995: “Noves dades i aportacions a l’estudi del retaule de sant Miquel i l’àngel Custodi de Cervera”, Urtx. Revista Cultural d’Urgell, n.7, pp. 39-48.
  • Beserán, P. y Alcoy, R., 1994: “Notícia sobre la procedencia pobletana del retaule de Santa Úrsula de Joan Reixac”, Butlletí del MNAC, núm. 2, pp. 145-150.
  • Camps, Joaquim, 2010: “Sobre las medidas del retablo mayor de Santa María de Poblet”, Unicum, 2010, núm. 9, pp. 68-80 [en línea: https://www.raco.cat/index.php/UNICUM/article/view/287943] [Consulta: 22-04-2021],
  • Cennini, Cennino, 1998: El libro del Arte, Akal, Madrid.
  • Cerveró, L., 1963: "Pintores Valentinos. Su cronología y ducumentación", Anales del Centro de Cultura Valenciana , año XXIV, núm. 48, pp. 63-156.
  • Cerveró, L., 1966: “Pintores Valentinos. Su cronología y documentación”, Archivo de Arte Valenciano, pp. 19-30.
  • Cerveró, L., 1972: “Pintores Valentinos. Su cronología y documentación. Apendice”, Archivo de Arte Valenciano, pp. 44-57.
  • Company, X., 1992: “Petjades valencianes en la pintura hispanoflamenca a Lleida. Notes sobre el Mestre de Javierre, Joan Reixac i Pere Girard”, Miscel·lània Homenatge a Josep Lladonosa, Lleida, 1992, pp. 427-438.
  • Company, X., 2006a: “Pere Girard o el Mestre de Cervera”, en L'Art gòtic a Catalunya, Pintura III: Darreres manifestacions, Barcelona, Enciclopèdia Catalana, pp. 220- 221.
  • Company, X., 2006b: Paolo da San Leocadio i els inicis de la pintura del Renaixement a Espanya, Gandía, Ceic Alfons el Vell
  • Company, X., Aliaga, J., Tolosa, Ll., Puig, I., Ramón, N., Rusconi, S.; Argelich, M.A., 2018: “Valencian Late-Gothic Painting Documents. Contributions of the Centre d’Investigació Medieval i Moderna (CIMM, Polytechnic University of Valencia and University of Lleida)”, Late Gothic Painting in the Crown of Aragon and the Hispanic Kingdoms, Leiden-Boston, Brill, pp. 467-496.
  • Corbalán, J., 2003: “Consideraciones sobre el pleito del retablo de la Capilla de San Pedro en la Seo de Valencia y nuevos datos sobre Joan Reixac”, Archivo de Arte Valenciano, pp. 189-193.
  • Corti, F., 1995: “En torno al Maestro de Cervera”, Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología: BSAA, t. 61, pp. 291-298.
  • Durán y Sanpere, A., 1933: “Mestre Jeroni Rua de Montblanc i un frare mercedari, pintors de retaules”, Boletín Arqueológico, núm.45, pp. 265-270.
  • Español, F., 1998-1999: “El sepulcro de Fernando de Antequera y los escultores Pere Oller, Pere Joan y Gil Morlanes, en Poblet”, Locus Amoenus, núm.4, pp. 81-106.
  • Fernández Somoza, G., “Mundo laboral del pintor del siglo XV en Aragón, El. Aspectos fundamentales”, Locus Amoenus, 3 (1997), pp. 39-49
  • Fernández Somoza, G., “Maestros, aprendices y talleres. Aprender a pintar en la Corona de Aragón 1350-1500", en Miquel, M., Pérez, O. y Bueso, M. (eds.): Ver y crear. Obradores y mercados pictóricos en la España gótica (1350-1500), Madrid: La ergástula, 2016, pp. 191-208
  • Ferre Puerto, J., 1997: “Joan Reixac, autor de dues obres del cercle Jacomart-Reixac”, en Actes del Primer Congrés d'Estudis de la Vall d'Albaida. València, Diputació de València i Institut d'Estudis de la Vall d'Albaida, pp. 311-320.
  • Ferre Puerto, J., 2003: “Presència de Jaume Huguet a València novetats sobre la formació artística del pintor”, Ars Longa: cuadernos de arte, núm. 12, pp. 27-32.
  • Framis, M. y Tolosa, Ll., 1996: “Pintors medievals a la Cort Reial de Valéncia”, en El poder real de la Corona de Aragón: (siglos XIV-XVI), vol. 5, pp. 423-436.
  • Gómez-Ferrer, M., 1994: “Un nuevo contrato de Jacomart el retablo de la iglesia parroquial de Museros”, Archivo de Arte Valenciano, núm. 75, 1994, pp. 20-24.
  • Gómez-Ferrer, M., 2010: “Nuevas noticias sobre retablos del pintor Joan Reixac (act. 1437-1486)”, Archivo de Arte Valenciano, pp. 39-52.
  • Gómez-Ferrer, M., 2018: “Reflexiones sobre el pintor Lluís Dalmau a propósito de un retablo para Molins de Rei (1451)”, Locus Amoenus, núm. 16, pp. 5-18.
  • Gómez-Ferrer, M. y Corbalán, J., 2003: “El retablo de la parroquial de Museros, obra de Joan Reixach”, Archivo de Arte Valenciano, pp. 19-24.
  • Gudiol, J. y Alcolea, S., 1987: Pintura Gòtica Catalana, Barcelona, Edicions Polígrafa S.A.
  • Herrero Cortell, M. À., 2018: “Del sacar de otras pinturas. Consideración de las copias pictóricas a la luz de los tratados y otros textos del Renacimiento: reputación teórica versus repercusión práctica”. Revista de humanidades, núm 35, pp. 81-106
  • Herrero-Cortell, M. À., 2019: Materiales, soportes y procedimientos utilizados en los obradores pictóricos de la Corona de Aragón (siglos XV y XVI). Una aproximación a través del paradigma valenciano (Tesis Doctoral), Univsersitat de Lleida.
  • Limentari Virdis, C., 2001: “Dipinti quatttrocenteschi catalani in una collezione veronese: aggiunte a Jaume Ferrer II e al suo atelier”, Verona Illustrata, núm.14, pp. 21-30.
  • Miquel, M., 2008: Retablos, prestigio y dinero. Talleres y mercado de pintura en la Valencia del gótico internacional. Valencia, PUV.
  • Molina, J., 2006: “Al voltant de Jaume Huguet”, en L'Art gòtic a Catalunya, Pintura III: Darreres manifestacions, Barcelona, Enciclopèdia Catalana, pp. 122-146.
  • Montero, E., 2013: La transmisión del conocimiento en los oficios artísticos: Valencia, 1370-1450, (Tesis doctoral inédita), Universitat de València.
  • Montolío, D. e Igual, D., 2000: Las Madres Agustinas en la Villa de Rubielos de Mora. 350 años de arte e historia, Rubielos de Mora.
  • Nicolau Bauzá, J., 1985: “Pleito sobre un retablo del pintor Juan Reixac”, Archivo de Arte Valenciano, València, pp. 34-35.
  • Pont, X., 2015: “Identificació del ‘Mestre de Cervera’ a l’arxiu parroquial de Verdú”, Xercavins, núm. 62, juliol, pp. 19-21.
  • Post, Ch.R., 1938: The Catalan School in the Late Middle Ages (A History of Spanish Painting, vol. VII, part II), Cambridge, Mss, Harvard University Press.
  • Puig, I., 2004: Documents per a la història de l’art de l’església parroquial de Santa Maria de Verdú, Tàrrega, Col·lecció Ardèvol.
  • Puig, I., 2005: Jaume Ferrer II. Pintor de la Paeria de Lleida, Lleida, Pagès Editors.
  • Sanchis Sivera, J., 1909: La catedral de Valencia. Guía histórica y artística, Valencia, Imprenta de Fco. Vives Mora.
  • Sanchis Sivera, J., 1912: “Pintores medievales en Valencia”, Estudis Universitaris Catalans, tomo VI, octubre-diciembre, pp. 444-471.
  • Sanchis Sivera, J., 1913: “Pintores medievales en Valencia”, Estudis Universitaris Catalans, tomo VII, enero-junio, Barcelona, pp. 25-113.
  • Sanchis Sivera, J., 1929: “Pintores medievales en Valencia”, Archivo de Arte Valenciano, Año XV, Valencia, pp. 3-64.
  • Sanchis Sivera, J., 1930: Pintores medievales en Valencia, Valencia, Tipografía Moderna.
  • Sanpere y Miquel, S., 1906: Los Cuatrocentistas catalanes. Historia de la pintura en Cataluña en el siglo XV, vol. II, Barcelona, tipografia L'Avenç.
  • Segura y Valls, J., 1895: “Más sobre el retablo de San Miquel del Museo Episcopal”, La Voz de Montserrat, XVII, núm. 20, pp.154-155.
  • Sureda, M., 2017: “Com creix una col·lecció episcopal: els primers deu anys de vida del Museu Episcopal de Vic (1889–1900)”, en Velasco, A. y Sureda, M. (coord.): La formació de col.leccions diocesanes a Catalunya, Lleida, pp. 89-114.
  • Tormo, E., 1913: Jacomart y el arte hispano-flamenco cuatrocentista, Madrid, Centro de Estudios Históricos.
  • Velasco, A., 2002: “El retaule de la Mare de Déu del Lliri de Vilanova de Bellpuig”, Quaderns de “El Pregoner d’Urgell, n.15, 2002, pp. 63-88.
  • Velasco, A., 2010: “De pintura tardogòtica catalana algunes novetats al voltant del Mestre de Cervera i el Mestre de Gualba”, Miscel·lania Cerverina, n. 20, pp. 83-127.
  • Velasco, A., 2010: “Les restes d'un retaule del Mestre de Cervera conservades al Museu Episcopal de Vic (MEV 10745) i una taula adquirida pel Museu Comarcal de Cervera”, Quaderns del MEV, IV, pp. 133-140.
  • Verdés, P., 2003: “L’obreria de l’església de Santa Maria de Cervera”, Miscel·lània Cerverina, núm. 16, pp. 165-193.