Language attitudes in a multilingual and multicultural context. The case of autochthonous and immigrant students in Catalonia

  1. Ianos, Adelina
Dirigida por:
  1. Judit Janés Carulla Directora
  2. Cecilio Lapresta Rey Director

Universidad de defensa: Universitat de Lleida

Fecha de defensa: 13 de marzo de 2014

Tribunal:
  1. Xosé Antón González Riaño Presidente/a
  2. Clara Sansó Secretario/a
  3. John Marcus Smeds Vocal

Tipo: Tesis

Teseo: 359876 DIALNET lock_openTDX editor

Resumen

Considerant, d’una banda, la comprovada importància que adopten les actituds lingüístiques en l'adquisició de les llengües i, de l’altra, que esdevenen potenciadores de la integració social en contextos plurilingües, com és el cas de Catalunya, s’han analitzat les actituds vers el català, castellà i anglès d’un total de 1173 estudiants migrats i autòctons que cursen Educació Secundària Obligatòria a Catalunya. Paral•lelament, s’ha realitzat una anàlisi longitudinal amb 72 escolars migrats. En general, els efectes de les variables examinades varien entre llengües, essent els factors més influents l’origen, les auto-identificacions i els usos lingüístics. D’altra banda, l’alumnat migrat millora lleugerament les seves actituds vers el català en dos anys, mentre que vers l'espanyol i l'anglès es mantenen estables. Aquests resultats ressalten la importància de tenir en compte les particularitats de cada col•lectiu en l'aplicació de mesures socials i educatives.