"Trois jours et une vie" de Pierre Lemaitreuna escritura comprometida en el marco de la novela negra

  1. Figuerola Cabrol, M. Carme 1
  1. 1 Universitat de Lleida
    info

    Universitat de Lleida

    Lleida, España

    ROR https://ror.org/050c3cw24

Journal:
Thélème: Revista complutense de estudios franceses

ISSN: 1139-9368 1989-8193

Year of publication: 2022

Issue Title: Dossier monographique : « Autour des constructions formulaires : approches diachronique, didactique et sémantique »

Volume: 37

Issue: 2

Pages: 245-255

Type: Article

DOI: 10.5209/THEL.80778 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Thélème: Revista complutense de estudios franceses

Abstract

Pierre Lemaitre’s recognition as a Goncourt laureate pushed into the background his practice of crime novels, which had been his literary debut. This contribution focuses on Trois jours et une vie (2016), the first crime novel published after receiving the Goncourt. Based on the pillars of the thriller, the story takes on a personality of its own for its reflection on the theme of guilt and its implications―especially psychological―in the life of the murderer. It is only because the author has an in-depth knowledge of the mechanisms of the noir genre that he is able to make significant variations on the categories that make it up. He thus articulates a paradoxical transformation of his protagonist, who in his initial position appears as an aggressor, but whom the text turns into a victim of the structures that articulate the society. This article analyses the terms in which this evolution takes place through the study of key aspects of the genre such as space, the personality of the culprit and the environment of the protagonist.

Bibliographic References

  • Amir, L., (2021) “Polar : le grand dégagement ? Le sous-champ contemporain des fictions criminelles françaises face à l’engagement” in Elfe XX-XXI [En línea]. Nº10, disponible en: http://journals.openedition.org/elfe/3238; DOI : https://doi.org/ 10.4000/elfe.3238 [Último acceso el 21 de julio de 2022].
  • Augé, M., (1992) Non-lieux : introduction à une anthropologie de la surmodernité. París, Seuil.Bachelard, G., (1942) L’eau et les rêves. París, Corti.
  • Blanc, J.-N., (1991) Polarville : Images de la ville dans le roman policier [En línea]. Lyon, Presses universitaires de Lyon. Disponible en: http://books.openedition.org/pul/8489. DOI: https://doi.org/10.4000/books.pul.8489 [Último acceso el 11 de julio de 2022].
  • Caillois, R., (1974) “Puissances du roman” in Approches de l’imaginaire. Paris, Gallimard.
  • Desnain, V., “Style et idéologie dans le roman noir” (2015) in Itinéraires [En línea]. Vol. 1. Disponible en: http://itineraires.revues.org/2685 DOI: https://doi.org/10.4000/itineraires.2685 [Último acceso el 01 de marzo de 2022].
  • Dubois, J., (1992) Le roman policier ou la modernité. Bruselas, Nathan.
  • Durand, G., (1984) Les structures anthropologiques de l’imaginaire. París, Dunod.
  • Évrard, F., (1996) Lire le Roman policier. París, Dunod.
  • Galán Herrera, J. J., (2008) “ El Canon de la novela negra y policíaca ” in Tejuelo. Nº1, pp. 58-74.
  • Geherin, D., (2008) Scene of the Crime. The Importance of Place in Crime and Mystery Fiction. Londres, McFarland&Company, Inc., Publishers.
  • Gourio-Mousel, F. & L. Duport, (2015) “Le Développement durable en Picardie” in L’encyclopédie du développement durable [En línea]. Nº215/16, disponible en: http://encyclopedie-dd.org/encyclopedie/neige-neige-territoires-neige/3-2-les-ressources-minerales/le-developpement-durable-en.html[Último acceso el 13 de julio de 2022].
  • Lemaitre, P., (2017) Trois jours et une vie. París, Albin Michel.
  • Lits, M., (1989) Pour lire le roman policier. Bruselas, De Boeck-Duculot.
  • Macho, A., (2017) “La fiancée du violoniste y Le meurtre de Suzy Pommier: dos novelas de Emmanuel Bove más allá del género policiaco” in Çédille [En línea]. Nº13, pp. 275-289. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/459178 [Último acceso el 1 de julio de 2022].
  • Martín, À. & J. Sánchez (eds.), (2008) Palabras que matan. Córdoba, Almuzara.
  • Nancy, J.-L., (2010) Identités. París, Galilée.
  • Onfray, M., (2016) Teoría del viaje. Madrid, Taurus.
  • Pranville, P. M., (2020) “La représentation du chien dans le roman policier francophone : compagnon, enquêteur, victime ou bourreau ?” in Carnets [En línea]. Deuxième serie, 18, disponible en: http://journals.openedition.org/carnets/10825; DOI: https://doi.org/10.4000/carnets.10825[Último acceso el 21 de julio de 2022]
  • Reuter, Y., (dir.) (1997) Le roman policier. Paris, Nathan.
  • Thilliez, F., (2012) “La mort et les morts dans le roman policier” in Etudes sur la mort [En línea]. Vol. 142, nº2, pp. 173-179. Disponible en: https://doi.org/10.3917/eslm.142.0173[Último acceso el 15 de julio de 2022].
  • Todorov, T., (1971) « Typologie du roman policier » in Poétique de la prose. París, Seuil.
  • Vareille, J.-Cl., (1994) Le Roman Populaire français (1789-1914). Limoges, Pulim, Nuit Blanche.
  • Zavala, L. (ed.), (1995) “Raymond Chandler” in Teorías del cuento II. La escritura del cuento. México, Universidad Nacional Autónoma de México, pp. 363-398.