Tecnologías digitales en educaciónponiendo el foco en la ética
- Carrera Farran, Xavier 1
- Pérez Garcias, Adolfina 2
- 1 Universitat de Lleida (España)
- 2 Universitat de les Illes Balears (España)
ISSN: 1135-9250
Year of publication: 2023
Issue Title: Tecnologías digitales en educación: poniendo el foco en la ética
Issue: 83
Pages: 1-6
Type: Article
More publications in: Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa
Abstract
The text summarizes the current state of research focused on aspects of digital ethics applied to education. It also emphasizes the need to propose studies that address, from an ethical perspective, the problems associated with the incorporation of artificial intelligence in education. The articles published in the special issue "Digital technologies in education: focusing on ethics" are presented.
Bibliographic References
- Bertram Gallant, T., & Rettinger, D. (2022) An Introduction to 30 Years of Research on Academic Integrity. Journal of College and Character, (23:1), 1-5. https://doi.org/10.1080/2194587X.2021.2017975
- Marín, V.I., y Tur, G. (2023). La privacidad de los datos en Tecnología Educativa: resultados de una revisión de alcance . Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (83), 7-23. https://doi.org/10.21556/edutec.2023.83.2701
- Gallent Torres, C. (2023). Fomentando una cultura de honestidad académica entre el alumnado de grado. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (83), 72-86. https://doi.org/10.21556/edutec.2023.83.2723
- García-Parra, M., Verger Gelabert, S., & Negre Bennasar, F. (2023). Ética en proyectos con Tecnología Educativa dentro de una red de Aprendizaje-Servicio. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (83), 55-71. https://doi.org/10.21556/edutec.2023.83.2727
- Gómez-León, M. I. (2023). Robots sociales y crecimiento ético en Educación Infantil. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (83), 41-54. https://doi.org/10.21556/edutec.2023.83.2697
- Hernández Moreno, L. A., & Moreno Reyes, H. (2023). Actitudes hacia el plagio en estudiantes de Introducción a la Programación: Un caso de estudio. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (83), 87-103. https://doi.org/10.21556/edutec.2023.83.2687
- Khalil, M., Slade, S., & Prinsloo, P. (2023). Learning analytics in support of inclusiveness and disabled students: a systematic review. Journal of Computing in Higher Education. https://doi.org/10.1007/s12528-023-09363-4
- Marín Juarros, V., & Tur Ferrer, G. (2023). La privacidad de los datos en Tecnología Educativa: resultados de una revisión de alcance . Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (83), 7-23. https://doi.org/10.21556/edutec.2023.83.2701
- Moon, J., Lee, D., Woong Choi, G., Seo, J., Do, J., & Lim, T. (2023). Learning analytics in seamless learning environments: a systematic review, Interactive Learning Environments. https://doi.org/10.1080/10494820.2023.2170422
- Roe, J. (2022). Reconceptualizing academic dishonesty as a struggle for intersubjective recognition: a new theoretical model. Humanities and Social Sciences Communications (9) , 157. https://doi.org/10.1057/s41599-022-01182-9
- Sok, S., & Heng, K. (2023). ChatGPT for Education and Research: A Review of Benefits and Risk. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4378735.
- UNESCO (2019). Consenso de Beijing sobre la inteligencia artificial y la educación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000368303
- UNESCO (2022). Recomendación sobre la ética de la inteligencia artificial. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381137_spa
- Vázquez-Cano, E., Quero-Gervilla, M., Díez-Arcón, P., & Pascual-Moscoso , C. (2023). Analysis of digital sustainability factors in the adoption of learning apps in primary and secondary education. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (83), 24-40. https://doi.org/10.21556/edutec.2023.83.2715
- Vismara, M., Girone, N., Conti, D., Nicolini,G., & Dell’Osso, B. (2022). The current status of Cyberbullying research: a short review of the literature, Current Opinion in Behavioral Sciences, (46). https://doi.org/10.1016/j.cobeha.2022.101152.