Nosaltres, els catalans.La construcció simbòlica de la catalanitat en el pensament intel·lectual del catalanisme catòlic del compromís (1954-1975)

  1. Lladonosa Latorre, Mariona
Dirigida por:
  1. Salvador Cardús Ros Director/a
  2. Jordi Garreta Bochaca Codirector

Universidad de defensa: Universitat de Lleida

Fecha de defensa: 05 de abril de 2018

Tribunal:
  1. Concepción Mir Curcó Presidente/a
  2. Carles Santacana Torres Secretario/a
  3. Jordi Amat Fusté Vocal

Tipo: Tesis

Teseo: 537534 DIALNET

Resumen

Aquesta tesi doctoral analitza els imaginaris simbòlics i socials més rellevants de la tradició del catalanisme catòlic del període 1954-1975. Ens basem en l’anàlisi de la producció escrita de les elits intel·lectuals del catalanisme catòlic a través d’una selecció representativa del corpus d’agents difusors d’aquest univers. Parlem de l’intel·lectual com a agent actiu en la (re)producció de relats, narratives i imaginaris nacionals, a través d’un mitjà de producció concret com és el llibre d’assaig polític com a document de difusió ideològica; i fent ús de les memòries personals com a documents de treball i document històric complementari, pel seu valor com a llocs de memòria de sentit funcional. L’objectiu principal de l’estudi és la comprensió dels elements d’ordre ideològic que conformen les interpretacions socials de la identitat nacional, per establir una proposta d’anàlisi dels models de construcció identitària a Catalunya, i amb la voluntat de revelar les lògiques de poder presents rere els discursos i les pràctiques (habitus) derivades. Per dilucidar, en darrer lloc, quines són les funcions de la identitat en la consecució de l’hegemonia cultural i política del país. Metodològicament ens basem en una proposta que pren de referència diversos utillatges interpretatius propis de la sociologia del coneixement, l’antropologia cultural i els Estudis Culturals i la semiòtica d’arrel construccionista i estructuralista, que són els principals corrents d’anàlisi que desenvolupen l’estudi simbòlic de la realitat social. Establim com a proposta tres grans eixos simbòlics del catalanisme catòlic, que hem definit com les etapes de l’Aixecament, el Redreç i la Reconstrucció. Així mateix, en primer lloc i en un primer nivell d’anàlisi, examinem els continguts textuals i documentals del corpus seleccionat. Subratllem els relats, estructures i fonaments de representació simbòlica de caire més sociològic que participen en la construcció de la identitat a Catalunya. En un segon nivell d’anàlisi resseguim el context social, ideològic, polític, cultural, etc., del període 1954-1975. En segon lloc, assenyalem les influències de la modernitat tardana en la concepció de la catalanitat, la personalització d’aquestes identitats i el paper de la cultura en la conformació d’aquestes i la seva representació intel·lectual. I finalment, apuntem algunes de les continuïtats i divisions en la conformació simbòlica dels elements explicatius de la catalanitat de les elits intel·lectuals, amb interès específic sobre els discursos sobre la immigració com a variable sociohistòrica rellevant. Prenem com a data inicial d’aquest estudi el naixement del grup prepolític CC (1954), i finalitzarem el nostre estudi amb les dinàmiques canviants que es donen amb les polítiques d’unitat, la constitució de l’Assemblea de Catalunya (1971), el naixement de Convergència Democràtica (1974) i finalment la mort de Franco (1975).