Disseny i avaluació d’una estratègia didàctica basada en l’ús dels exemples en vídeo per promoure la indagació científica a educació primària

  1. SOLÉ LLUSSÀ, ANNA
Dirigida por:
  1. David Aguilar Camaño Director

Universidad de defensa: Universitat de Lleida

Fecha de defensa: 29 de enero de 2020

Tribunal:
  1. Francesc Xavier Carrera Farran Presidente
  2. Cristina Valls Bautista Secretario/a
  3. Virginia Larraz Rada Vocal

Tipo: Tesis

Teseo: 622313 DIALNET

Resumen

La indagació científica és una metodologia àmpliament acceptada per promoure les habilitats científiques dels estudiants. Tanmateix, tot i que la seva implementació ha aportat resultats positius, els suports són necessaris per desenvolupar activitats indagadores en estudiants novells. En el present treball es dissenya, s’implementa i s’avalua la introducció d’una estratègia didàctica basada en l’ús del exemples de treball en vídeo com a suport del procés d’indagació a les aules d’educació primària. La implementació d’aquesta estratègia s’ha abordat a partir de dos estudis de cas i un estudi quasi-experimental i s’ha avaluat a través d’un mètode quantitatiu. Els resultats confirmen que la estratègia didàctica dissenyada contribueix a estructurar i sistematitzar el procés indagador dels estudiants. Aquesta tesi aporta una primera aproximació en la importància d’utilitzar aquests guies a l’aula d’educació primària, donant suport a docents, investigadors i altres professionals de l’àmbit educatiu en el disseny, implementació i avaluació d’activitats indagadores. La indagación científica es una metodología ampliamente aceptada para promover las habilidades científicas de los estudiantes. Sin embargo, aunque su implementación ha aportado buenos resultados, los soportes son necesarios para desarrollar actividades indagadoras en estudiantes noveles. En el presente trabajo se diseña, se implementa y se evalúa la introducción de una estrategia didáctica basada en el uso de los ejemplos en vídeo como soporte del proceso de indagación en las aulas de educación primaria. La implementación de esta estrategia se ha abordado a partir de dos estudios de caso y un estudio cuasi experimental y se ha evaluado a través de un método cuantitativo. Los resultados confirman que la estrategia didáctica diseñada contribuye a estructurar y sistematizar el proceso de indagación de los estudiantes. Esta tesis aporta una primera aproximación en la importancia de usar estas guías en el aula de educación primaria, dando soporte a docentes, investigadores y otros profesionales del ámbito educativo en el diseño, implementación y evaluación de actividades indagadoras. Scientific inquiry is a methodology widely accepted to promote students’ science process skills. Although it provides good results, guides are needed to support the development of inquiry activities in novel students. In the present work, a didactic strategy based on video worked examples for guiding the inquiry processes is design, implement and evaluate in elementary education classroom. The implementation of this methodology has been addressed through two case studies and a quasi-experimental study, and has been evaluated using a quantitative method. The results indicate that the didactic strategy provides students a structure and systematization of the inquiry process. This thesis provides a first approach to the importance of using these guides in the elementary classrooms, supporting teachers, researchers and other educational professionals in the design, implementation and evaluation of inquiry activities.