Disseny, desenvolupament i avaluació d'un programa d'educació emocional en un centre educatiu

  1. Obiols Soler, Meritxell
Dirigida por:
  1. Juan Mateo Andrés Director/a
  2. Rafael Bisquerra Alzina Director/a

Universidad de defensa: Universitat de Barcelona

Fecha de defensa: 23 de junio de 2006

Tribunal:
  1. Pere Darder Vidal Presidente/a
  2. Francesc Martínez Olmo Secretario/a
  3. Núria Rajadell Puiggròs Vocal
  4. Núria Pérez Escoda Vocal
  5. Gemma Filella Guiu Vocal

Tipo: Tesis

Teseo: 129742 DIALNET lock_openTDX editor

Resumen

El sistema educatiu actual sorienta vers la formació integral de lalumne i leducació per a la vida. Això implica atendre de manera equilibrada tant el desenvolupament cognitiu, tradicionalment laspecte predominant, com el desenvolupament emocional. Aquest últim ha esdevingut un terreny oblidat, bé per la poca rellevància donada fins ara a aquesta dimensió emocional, bé per la mateixa manca de formació del professorat. Segons Goleman (1995), les persones i la societat han posat en evidència les conseqüències daquest analfabetisme emocional (estrès, ansietat, depressió, violència, entre daltres). Leducació emocional pretén oferir una resposta educativa a aquestes mancances, a part de repercutir directament en la millora de les relacions interpersonals, el clima de classe, la disciplina, el rendiment acadèmic, etc. Així doncs, es potencia la prevenció per evitar la reacció. Entenem per educació emocional un procés educatiu, continu i permanent, que pretén desenvolupar el coneixement sobre les pròpies emocions i les dels altres amb lobjecte de capacitar lindividu per a què adopti comportaments que tinguin present els principis de prevenció i desenvolupament humà (Bisquerra, 2000). La línia de recerca daquesta tesi doctoral presentarà leducació emocional com a objecte destudi, mitjançant laplicació dun model dinvestigació consistent en el disseny, implantació i avaluació de programes basats en un marc teòric. El pla de treball estarà organitzat en dues parts fonamentals: La primera, suposarà tota la reflexió teòrica de lanàlisi bibliogràfica i conceptual al voltant de tres temes destudi bàsics en la tesi: la funció i la conceptualització de leducació emocional davant els reptes que ens presenta la realitat de la societat actual; la justificació del tractament de leducació emocional a la primària i a la secundària obligatòria, des de les finalitats i els principis que orienten aquestes etapes educatives i les característiques dels seus plantejaments curriculars; i la formació del professorat com lelement clau i necessari per fer efectiva qualsevol estratègia en educació emocional. La segona part comprendrà la part empírica amb el disseny, la planificació, la posada en pràctica i lavaluació del programa deducació emocional dins lacció tutorial del Collegi La Salle Bonanova. A més a més, com que aplicarem un model avaluatiu collaboratiu orientat al desenvolupament i la millora, també oferirem unes propostes optimitzadores del programa i la formació del professorat des duna perspectiva crítica, com aportacions principals daquest treball. En aquesta recerca, lanàlisi de la informació no té un caràcter terminal, sinó que constitueix el punt de partida per al plantejament de les propostes doptimització, en dues direccions principals: respecte al contingut del programa, per adaptar-lo a la realitat de la primària i la secundària obligatòria, tot afavorint la institucionalització del canvi i per donar una resposta més congruent amb el model global de leducació emocional; i pel que fa a la formació del professorat, per facilitar laplicació de leducació emocional des dun enfocament més crític, coherent amb lesmentada proposta doptimització del contingut. Per acabar, obrirem un capítol de reflexions finals i prospectiva que recollirà els elements més destacables i rellevants de la recerca realitzada, així com algunes derivacions i suggeriments per a la pràctica i possibles línies dinvestigació futures. " SUMMARY: The current educational framework is oriented both towards an integral system of instruction as well as towards providing students with an education in life-skills. Such an approach requires a balanced focus between the traditionally predominant area of development, cognitive development, and a less traditional area of development, emotional development. The area of emotional development constitutes previously overlooked terrain, perhaps due to the scant attention paid to date to the emotional dimension in general or perhaps due to the more specific fact that in the past it has not been an area of focus in training educators. According to Goleman (1995), the current state of the individual and society reveals the consequences of what we may refer to as emotional illiteracy in the form of such factors as stress, anxiety, depression, violence, and so on. The motivation behind the movement known as emotional education is to provide an educational response to these current and troubling issues at the societal level as well as to provide solutions for improving interpersonal relationships, classroom climate, disciplinary issues, academic results, and so on in the field of education. In other words, the focus is on empowering society and the individual to emphasize preventative measures and to avoid purely reactive responses. The concept of emotional education is understood to be a continuous and permanent educational process aimed at developing knowledge both of an individuals internal emotions as well as of external emotions, that is, those of other individuals, in order to enable each individual to adopt behaviors that reflect the principles of prevention and human development (Bisquerra, 2000). The research in this doctoral thesis is based on a theoretical framework which presents the concept of emotional education as a central theme consistent with a design, implementation and series of programs of evaluation. The thesis is organized in two sections. The first section consists of a review of the literature and includes theoretical and conceptual analyses of the following three basic topics of study: 1. The conceptualization and role of emotional education as the field confronts the challenges presented by the reality of present day society. 2. The justification of the systematic application of emotional education in primary and secondary schools as viewed through the objectives and principles that these educational levels are aimed towards and the characteristics of the curriculum design inherent to these educational levels. 3. The training of educators as a vitally necessary element in the process of fomenting the basic principles of emotional education as an effective solution to improving the educational system. The second section is empirical in nature and is comprised of the design, implantation, implementation and evaluation of an emotional education program already in place at the "Collegi La Salle Bonanova" in Barcelona, Spain. In addition, and due to the fact that a collaborative system of evaluation, aimed at both development and improvement, is employed, a primary contribution of this doctoral thesis consists in providing recommendations on how to optimize proposals on emotional education programs and how such programs can best be used in training educators. The analysis provided herein is not conceived of as conclusive in nature, but rather as a point of departure for establishing a foundation for the optimization of proposals in two principal areas: (1) Proposals regarding program contents, the aim of which is to adapt said contents to the reality present in nationally mandated as obligatory primary and secondary school levels with the purpose of propounding the institutionalization of change and with the objective of providing a response more congruent in nature with todays global model of emotional education. (2) Proposals regarding the training of educators in order to facilitate the systematic application of the principles of emotional education from a more critical perspective and coherent with the proposal described herein for optimizing program content. The final chapter contains a summary of the thesis, conclusions and proposals for areas of future research. "