Dels moviments veïnals dels anys 60 fins a les "Marees Grogues"La implicació dels pares en els centres educatius

  1. Anna Mata
Libro:
VII Congrés Català de Sociologia i V Congrés Català de Joves Sociòlegs / Sociòlogues: llibre de resums de les sessions dels Grups de Treball

Editorial: Universitat Rovira i Virgili ; Associació Catalana de Sociologia ; Institut d'Estudis Catalans

ISBN: 978-84-8424-611-4

Año de publicación: 2017

Páginas: 23-24

Congreso: Congrés Català de Joves sociòlegs /sociòlogues (5. 2017. Tarragona)

Tipo: Aportación congreso

Resumen

PREGUNTA DE RECCERCA: Quins han estat els canvis (tant en el concepte com en la forma) de la participació i implicació de les famíliesen els centres educatius dels anys 60 a l’actualitat? Metodologia: Recerca Realitzada en L'any 2013 a: Aragó, Balears, La Rioja i Catalunya, en el marc d’un projecte de recerca finançat pel MEC (EDU2012-32657, Familias y escuelas. discursos y prácticas cotidianas sobre la participación en la educación obligatoria). La investigació s'ha realitzat per mitjà d’entrevistes semiestructurades a 32 persones representatives de diversos sectors de l'Educació: representants Administració Pública, directors de centres, membres AMPA, professors i altres professionals vinculats a l’educació i els serveis socials. MARC TEÒRICA I PRINCIPALS RESULTATS: Marc normatiu que regula la participació de les Famílies; documentació disponible en els centres educatius; bibliografia sobre el tema. Als anys 60, final del franquisme, es produeix tot un moviment reivindicatiu de creació i millora de centres educatius (amb una filosofia diferent); s’analitza el paper dels pares en tot aquell moviment, juntament amb el de professors que hi van estar compromesos. Tot seguit es fa un recorregut pel rol que han tingut els pares en els anys 80 fins a l’actualitat, paral·lelament als canvis en la normativa pública i les diverses reivindicacions del professorat. Les reflexions que s’aporten versen sobre la creixent burocratització dels processos, la reclusió dels procediments de participació, el pas de lo col·lectiu a lo individual i el paper més simbòlic que real de les AMPA i els Consells Escolars.