A los 100 años de la orientaciónde la orientación profesional a la orientación psicopedagógica

  1. Pérez Escoda, Núria
  2. Filella Guiu, Gemma
  3. Bisquerra Alzina, Rafael
Journal:
Qurriculum: Revista de Teoría, Investigación y Práctica Educativa

ISSN: 1130-5371

Year of publication: 2009

Issue: 22

Pages: 55-71

Type: Article

More publications in: Qurriculum: Revista de Teoría, Investigación y Práctica Educativa

Abstract

There has fulfilled one hundred years from the foundation by Frank Parsons of the «Vocational Bureau» in Boston, and of his posthumous publication Choosing a Vocation. These facts are considered by many authors as the birth certificate of the Guidance. In the occasion of the centenary of Guidance, it is a good occasion to analyze the historical evolution and to glimpse new challenges and tendencies. We review the main aspects of Guidance throughout century XX, and we may see that the vocational guidance has been extended to a broader frame: processes of teaching and learning (educational guidance), the attention to the diversity, the prevention and the human development. To the whole of this new concept we may refer as psychopedagogical guidance or psychoeducational counseling. Between the new tendencies, the emotional education and the education for citizenship can be mentioned to. From the guidance it is possible to contribute by coordination to make possible the synergy effect.

Bibliographic References

  • ÁLVAREZ GONZÁLEZ, M. (1995). Orientación profesional. Barcelona: Cedecs.
  • ÁLVAREZ GONZÁLEZ, M. y BISQUERRA, R. (coords.) (1996-2001). Manual de orientación y tutoría. Barcelona: Praxis.
  • BENAVENT OLTRA, J.A. (1996). La orientación psicopedagógica en España. Desde sus orígenes hasta 1939. Valencia: Edit. Promolibro.
  • BENAVENT OLTRA, J.A. (2000). La orientación psicopedagógica en España. Desde 1939 hasta la Ley General de Educación de 1970. (Vol. II). Valencia: Edit. Promolibro.
  • BISQUERRA, R. (1990). Orientación Psicopedagógica para la prevención y el desarrollo. Barcelona: Boixareu Universitaria-Marcombo.
  • BISQUERRA, R.(1995). Orígenes y desarrollo de la orientación psicopedagógica. Madrid: Narcea.
  • BISQUERRA, R. (2000). Educación emocional y bienestar. Barcelona: Praxis.
  • BISQUERRA, R. (2008). Educación para la ciudadanía y convivencia. El enfoque de la Educación Emocional. Barcelona: Praxis Wolters Kluwer.
  • BISQUERRA, R.(2009). Psicopedagogía de las emociones. Madrid: Síntesis.
  • BISQUERRA, R. (coord.) (1998). Modelos de orientación e intervención psicopedagógica. Barcelona: Praxis.
  • BISQUERRA, R. (coord.) (2002). La práctica de la orientación y la tutoría. Barcelona: Praxis.
  • BISQUERRA, R., y PÉREZ, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XXI, 10, 61-82.
  • IFMB (Informe Fundación Marcelino Botín). (2008). Educación emocional y social. Análisis internacional. Santander: Fundación Marcelino Botín.
  • PARSONS, F. (1909). Choosing a vocation. Boston: Houghton Mifflin.
  • PÉREZ ESCODA, N. (2005). Competencias para la vida y el bienestar. En M. Álvarez y R. Bisquerra, (coords.). Manual de orientación y tutoría (versión electrónica). Barcelona: Praxis.
  • PUIG ROVIRA, J. M.; BATLLE, R.; BOPSCH, C. y PALOS, J. (2007). Aprendizaje servicio: educar para la ciudadanía. Barcelona: Octaedro.
  • REPETTO TALAVERA, E., RUS ANEGA, V. y PUig BALAGUER, J. (1994). Orientación educativa e intervención psicopedagógica. Madrid: UNED.
  • RIART, J. (coord) (2007). Manual de tutoría y orientación en la diversidad. Madrid: Pirámide.
  • RODRÍGUEZ ESPINAR, S. (coord.), ÁLVAREZ GONZÁLEZ, M., ECHEVERRÍA, B. y MARÍN, M.A. (1993). Teoría y Práctica de la Orientación Educativa. Barcelona: PPU.
  • RODRÍGUEZ MORENO, M.L. (1995). Orientación e intervención psicopedagógica. Barcelona: CEAC.
  • RODRÍGUEZ MORENO, M.L.(1998). La orientación profesional. I Teoría. Barcelona: Ariel.
  • SANTANA VEGA, L.E. (2003): Orientación educativa e intervención psicopedagógica. Cambian lo tiempos, cambian las responsabilidades profesionales. Madrid. Pirámide.
  • SANZ ORÓ, R. (2001). Orientación Psicopedagógica y Calidad Educativa. Madrid: Pirámide.
  • SOBRADO, L. y OCAMPO, C. (1997). Evaluación psicopedagógica y orientación educativa. Barcelona: Estel.
  • SOLÉ, I. (1998). Orientación educativa e intervención psicopedagógica. Barcelona: Horsori.