Vers una cultura d'acollida a la universitatopinió de l'estudiantat de primer de grau de la Universitat de Lleida sobre el Programa d'Acollida

  1. Flores Alarcia, Óscar
  2. Camats Guàrdia, Ramon
  3. Arco Bravo, Isabel del
  4. Alaminos Fernández, Francisco Antonio
  5. Blázquez Miret, José
Revista:
Educar

ISSN: 0211-819X

Any de publicació: 2013

Títol de l'exemplar: La inspecció educativa

Volum: 49

Número: 1

Pàgines: 155-174

Tipus: Article

DOI: 10.5565/REV/EDUCAR.15 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Educar

Resum

En els darrers anys les institucions universitàries han introduït programes per acollir els estudiants de nou ingrés amb la finalitat de facilitar-los la integració a la institució on inicien els estudis universitaris. El treball parteix d’un qüestionari passat als estudiants de primer de grau de la Universitat de Lleida en finalitzar el Programa d’Acollida que aquesta va desenvolupar el setembre de 2009. Els objectius eren avaluar la funcionalitat del programa, a fi d’introduir-hi millores, i també relacionar diverses variables com el grau de motivació inicial dels estudiants, la seva percepció de la utilitat del programa i les expectatives d’èxit en els estudis acabats de començar. El treball conclou que aquestes variables estan relacionades estretament i proposa millores quant a elements per introduir en el programa i augmentar la satisfacció dels estudiants.

Referències bibliogràfiques

  • Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU) (2007). El sistema universitari públic català 2000-2005: una perspectiva des de l’avaluació d’AQU Catalunya. Barcelona: AQU Catalunya.
  • Arco Tirado, J.L.; Fernández Martín, F.D.; López Ortega, S. i Heilborn, V. (2004). «Motivación, universidad de calidad y servicios de counseling en la Universidad de Granada». Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 2 (1), 81-96.
  • Bandura, A. (1997). Self efficacy: The exercise of control. Nueva York. Freeman.
  • Cabrera, L.; Bethencourt, J.T.; Álvarez, P. i González, M. (2006). «El problema del abandono de los estudios universitarios». Revista RELIEVE, 12 (2).
  • Casado Muñoz, R. i Ruiz, M. (2009). «Programa Mentor: tutorías entre compañeros/as». A: Actes II Congrés Internacional Univest09. Girona: Universitat de Girona.
  • Catela, M. (2009). «Pedagogical models in European space for higher educationtutoring». A: Proceedings of ICERI2009 Conference. Madrid.
  • Chamorro-Premuzic, T. i Furnham, A. (2003). «Personality predicts academic performance: Evidence from two longitudinal university samples». Journal of Research in Personality, 37 (4), 319-338.
  • Colomer, J.; Santos, L.; Casado Muñoz, R.; Del-Arco, I. i Casellas, R.M. (2010). «Programas de tutoría y mentoría: respondiendo al desafío de la Universidad centrada en el estudiante». A: Actes VI Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació. Barcelona: CIDUI.
  • Del-Arco, I.; Camats, R.; Flores, O.; Alaminos, F. i Blázquez, J. (2009). «Programas de acogida para los estudiantes de grado: experiencia en los primeros grados de la UdL». A: Actes II Congrés Internacional Univest09. Girona: Universitat de Girona.
  • Del-Arco, I.; Camats, R.; Flores, O.; Alaminos, F. i Blázquez, J. (2011). «An introduction programme for Bologna first-year bachelor›s degree students in Spain». Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 9 (1), 445-462.
  • Elías, M. (2008). «Los abandonos universitarios: retos ante el Espacio Europeo de Educación Superior». Estudios sobre Educación, 15, 101-121.
  • Freeney, Y. (2009). «An evaluation of a peer-mentoring programme in a school of Physocology Ahmed at increasing student engagement». A: Proceedings of ICERI2009 Conference. Madrid.
  • Gairín, J.; Muñoz, J.L.; Feixas, M. i Guillamón, C. (2009). «La transición Secundaria-Universidad y la incorporación a la Universidad. La acogida de los estudiantes de primer curso». Revista Española de Pedagogía, 242, 27-44.
  • Gairín, J. (coord.) (2010). L’abandonament dels estudiants a les universitats catalanes. Barcelona: Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya. [Consultat el 4/03/12]. [Disponible a <http://www.aqu.cat/doc/doc_30801544_1. pdf>].
  • Gardner, H. (1995). Estructuras de la mente. La teoría de las inteligencias múltiples. México: Fondo de Cultura Económica.
  • Hernández Armenteros, J. (dir.) (2008). La universidad española en cifras. Madrid: Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas. [Consultat el 3/04/12]. [Disponible a <http://www.oei.es/salactsi/INFORMEEJECUTIVOUEC2008. pdf>].
  • Martin, P.R. i Orth, L.C. (1994). «Interactive effects of student temperament and instruction method on classroom behavior and achievement». Journal of School Psychology, 32 (2), 149-166.
  • Martínez, M.A.; Castellano, V.; Ares, I.; Ramos, E. i Martínez, M. (2009). «Mentoring students in university». A: Proceedings of ICERI2009 Conference. Madrid.
  • OECD (2004). Learning for Tomorrow’s World. First Results from PISA 2003. Organisation for Economic Co-operation and Development.
  • Offord, D.R. i Waters, B.G. (1983). «Socialization and its failure». A: Levine, M.D.; Carey, W.B.; Crocker, A.C. i Gross, R.T. (eds.). Developmental-Behavioral Pediatrics. Nueva York: John Wiley and Sons Inc.
  • Triadó, X. (2008). «El aprendizaje en Ciencias Sociales mediante el uso de casos audiovisuales. Instrumento de aprendizaje, motivación y mejora de la comprensión educativa». Innovación Educativa, 18, 213-222.
  • Vidal, C. (1994). «Factores que influyen en el rendimiento de los escolares». A: Larrosa, F. (ed.). El rendimiento educativo. Alicante: Instituto de Cultura «Juan Gil-Albert».