Juegos motores y emociones

  1. Lavega Burgués, Pere
  2. Filella Guiu, Gemma
  3. Lagardera Otero, Francisco
  4. Mateu, Mercè
  5. Ochoa, Jordi
Revista:
Culture and Education, Cultura y Educación

ISSN: 1135-6405 1578-4118

Año de publicación: 2013

Volumen: 25

Número: 3

Páginas: 347-360

Tipo: Artículo

DOI: 10.1174/113564013807749731 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Otras publicaciones en: Culture and Education, Cultura y Educación

Referencias bibliográficas

  • Bar-On, R., The Bar-On model of emotional-social intelligence (2006) Psicothema, 18, pp. 13-25
  • Ben-Ze'ev, A., (2000) The Subtlety of Emotions, , Cambridge: MIT Press
  • Bisquerra, R., (2000) Educación Emocional y Bienestar, , Barcelona: Praxis
  • Bisquerra, R., Soldevila, A., Ribes, R., Filella, G., Agulló, M.J., Una propuesta de curriculum emocional en educación infantil (3-6 años) (2005) C & E: Cultura y Educación, 17 (1), pp. 5-18
  • Boruah, B.H., (1988) Fiction and Emotion: A Study in Aesthetics and the Philosophy of Mind, , Oxford: Clarendon Press
  • Buck, R., Nonverbal communication: Spontaneous and symbolic aspects (1988) American Behavioral Scientist, 31 (3), pp. 341-354
  • Clore, G.L., Wyer, R.S., Dienes, B., Gasper, K., Gohm, C., Isbell, L., Affective feelings as feedback: Some cognitive consequences (2001) Theories of Mood and Cognition: A User's Guidebook, pp. 27-62. , En L. L. Martin & G. L. Clore (Eds.),. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum
  • Cuthbert, B.N., Vrana, S.R., Bradley, M.M., Imagery: Function and physiology (1991) Advances in Psychophysiology, 4, pp. 1-42. , En J. R. Jennings, P. K. Ackles & M. G. H. Coles (Eds.),. Londres: Jessica Kingsley
  • Damasio, A.R., (2005) En Busca de Spinoza. Neurobiología de la Emoción y Los Sentimientos, , Barcelona: Crítica
  • Denham, S.A., Bassett, H.H., Wyatt, T., The socialization of emotional competence (2007) The Handbook of Socialization, pp. 614-637. , En J. Grusec & P. Hastings (Eds.),. Nueva York: Guilford Press
  • Deyer, C.A., Bongero, A.A., Trigger films for teaching in the affective domain (1994) Journal of Continuing Education for Nursing, 25 (5), pp. 209-212
  • Diener, E., Subjective well-being: The science of happiness and a proposal for a national index (2000) American Psychologist, 55 (1), pp. 34-43. , doi: 10.1037/0003-066X.55.1.34
  • Dunning, E., On Problems of the emotions in sport and leisure: Critical and counter-critical comments on the conventional and figurational sociologies of sport and leisure (1996) Leisure Studies, 15 (3), pp. 185-207
  • Ellsworth, P.C., Scherer, K.R., Appraisal processes in emotion (2003) Handbook of Affective Sciences, pp. 572-595. , En R. Davidson,K. R. Scherer & H. H. Goldsmith (Eds.),. Nueva York: Oxford University Press
  • Etxebeste, J., Urdangarin, C., (2006) Evaluación e Intervención en El Ámbito Deportivo, , Vitoria: Diputación Foral de Alava
  • Eisenberg, N., Cumberland, A., Spinrad, T.L., Parental socialization of emotion (1998) Psychological Inquiry, 9, pp. 241-273. , doi:10.1207/s15327965pli0904-1
  • Frijda, N.H., What emotions might be? (2007) Comments on the Comments', Social Science Information sur les Sciences Sociales, 46, pp. 433-443. , doi: 10.1177/05390184070460030112
  • Goleman, D., (1998) Working with Emotional Intelligence, , Nueva York:Bantam Books
  • Gómez, I., Prat, M., Hacia una Educación Física crítica y transformadora de las prácticas sociales (2009) Cultura y Educación, 21 (1), pp. 9-17
  • Goetz, T., Frenzel, A.C., Pekrun, R., Hall, N.C., Lüdtke, O., Between-and within-domain relations of students' academic emotions (2007) Journal of Educational Psychology, 99 (4), pp. 715-733. , doi: 10.1037/0022-0663.99.4.715
  • Gribble, J., The reality of fictional emotions (1982) Journal of Aescethic Education, 16, pp. 53-58
  • Hanin, Y.L., (2000) Emotions in Sport, , Champaign. Illinois: Human Kinetics
  • Holt, N.L., Strean, W.B., García Bengoechea, E., Expanding the teaching games for understanding model: New AVENUES for future research and practice (2002) Journal of Teaching in Physical Education, 21, pp. 162-176
  • Hubbard, J., Coie, J.D., Emotional determinants of social competence in children's peer relationships (1994) Merrill-Palmer Quarterly, 40, pp. 1-20
  • Kleinginna, P.R., Kleinginna, A.M., A categorized list of motivation definitions, with a suggestion for a consensual definition (1981) Motivation and Emotion, 5, pp. 263-291
  • Lagardera, F., Lavega, P., (2003) Introducción A la Praxiología Motriz, , Barcelona: Paidotribo
  • Lavega, P., La investigación en los juegos tradicionales y en los juegos cooperativos (2009) Investigación y Juego Motor en España, pp. 77-116. , En V. Navarro & C. Trigueros (Eds.), Lleida: Universitat de Lleida
  • Lavega, P., March, J., Filella, G., Juegos deportivos y emociones Propiedades psicométricas de la escala GES para ser aplicada en la educación física y el deporte (2013) Revista de Investigación Educativa, RIE, 31 (1), pp. 151-166
  • Lazarus, R.S., How emotions influence performance in competitive sports (2000) The Sport Psychologist, 14, pp. 229-252
  • Ledoux, J.E., Emotion circuits in the brain (2000) Annual Review of Neuroscience, 23, pp. 155-184. , doi: 10.1146/annurev.neuro.23.1.155
  • Lutz, C., White, G., The anthropology of emotions (1986) Annual Review of Anthropology, 15, pp. 405-436
  • Maguire, J., Towards a sociological theory of sport and the emotions: A figurational perspective (1992) International Review for the Sociology of Sport, 26, pp. 25-35
  • Maturana, H., Verden-Zöller, G., (2003) Amor y Juego. Fundamentos Olvidados de Lo Humano. Desde El Patriarcado A la Democracia, , Santiago: Comunicaciones Noreste
  • Mayer, J.D., Salovey, P., Caruso, D.R., Models of emotional intelligence (2000) Handbook of Intelligence (2 Ed.), pp. 396-420. , En R. J. Sternberg (Ed.),. Nueva York: Cambridge
  • Navarro, V., 40 años de propuestas de juegos motores en Educación Física Comparativa entre las propuestas tradicionales y modernas de libros-manuales de juegos motores (2006) Revista de Educación, 340, pp. 787-808
  • Ornstein, A.C., Lasley, T.J., (2000) Strategies for Effective Teaching, , Boston, MA: McGraw-Hill
  • Parkinson, B., Manstead, A.S.R., Making sense of emotion in stories and social life (1993) Cognition and Emotion, 7, pp. 295-323
  • Parlebas, P., (1981) Contribution Á un Lexique Commenté en Science de L'action Motrice, , París: INSEP
  • Parlebas, P., (1988) Elementos de Sociología Del Deporte, , Málaga: Unisport
  • Parlebas, P., Contribution de l'education motrice au developpement de la personnalite (1990) Activités Physiques et Éducation Motrice. Dossiers EPS, 4, pp. 60-75. , En EPS (Ed.),. París: Editions Revue E.P.S
  • Parlebas, P., (2001) Juegos, Deporte y Sociedad, , Léxico comentado en praxeología motriz. Barcelona: Paidotribo
  • Parlebas, P., Mathematisation elementair de l'action dans les jeux sportifs (2005) Mathematics and Social Sciences, 170 (2), pp. 95-117
  • Parlebas, P., Dugas, E., Transfert d'apprentissage et domaines d'action motrice (1998) Education Physique et Sportive, 270, pp. 41-47
  • Robinson, M.D., Clore, G.L., Belief and feeling: Evidence for an accessibility model of emotional self-report (2001) Psychological Bulletin, 128 (6), pp. 934-960. , doi: 10.1037/0033-2909.128.6.934
  • Saarni, C., Emotional competence: How emotions and relationships become integrated (1990) Socioemotional Development, pp. 115-182. , En R. A. Thompson (Ed.),. Lincoln: University of Nebraska Press
  • De Ocáriz Saéz, U., (2011) Conflictos Motores y Educación Física A la Luz de la Praxiología Motriz, , Estudio de caso en un centro de primaria. Tesis doctoral no publicada. Lleida: Universidad de Lleida
  • Scherer, K.R., Brosch, T., Culture-Specific appraisal biases contribute to emotion dispositions (2009) European Journal of Personality, 23, pp. 265-288. , doi: 10.1002/per.714
  • Shahid, S., Krahmer, E., Swerts, M., Alone or together: Exploring the effect of physical co-presence on the emotional expressions of game playing children across cultures (2008) Fun and Games, pp. 94-105. , En P. Markopoulos (Ed.),. Berlín: Springer Verlag
  • Shephard, K., Higher education for sustainability: Seeking affective learning outcomes (2008) International Journal of Sustainability in Higher Education, 9 (1), pp. 87-98. , doi:10.1108/14676370810842201
  • Torrents, C., Mateu, M., Planas, A., Dinusôva, M., Posibilidades de las tareas de expression corporal para suscitar emociones en el alumnado (2011) Revista de Psicología Del Deporte, 20 (2), pp. 401-412
  • Von Scheve, C., Von Luede, R., Emotion and social structures: Towards an interdisciplinary approach (2005) Journal for the Theory of Social Behaviour, 35 (3), pp. 303-328
  • Woolfolk, A., (1998) Educational Psychology, , Boston, MA: Allyn and Bacon
  • Zins, J.E., Elias, M.J., Social and emotional learning: Promoting the development of all students (2007) Journal of Educational and Psychological Consultation, 17, pp. 233-255