Competencias lingüísticas y alumnado inmigrante en CataluñaEl caso del colectivo de origen hispanohablante

  1. Navarro Sierra, José Luis
  2. Huguet Canalis, Ángel
  3. Sansó, Clara
Journal:
Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1139-613X 2174-5374

Year of publication: 2014

Volume: 17

Issue: 2

Pages: 361-382

Type: Article

DOI: 10.5944/EDUCXX1.17.2.11495 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

Sustainable development goals

Abstract

The presence of students of immigrant origin in Spanish schools is relevant nowadays and specially in Catalonia. In this context, one of the issues with which educational authorities are particularly concerned is the different degree of linguistic competence in the language of instruction in students recently incorporated to the education system. It acquires a special relevance in the case of Catalonia, where the Education System is organized under the parameters of bilingual education. Within this framework, levels of competence in Spanish and Catalan were analyzed and compared in two samples: 262 students of immigrant origin, specifically noting if they were Spanish-speakers or not, and 341 autochtho - nous students, all of them attending Compulsory Secondary Education in Catalonia. According to the data analyzed, students in the latter group show conside - rably higher levels of competence

Bibliographic References

  • Arnau, J., (2003) Llengües I Educació a Catalunya: Valoració de l'experiència realitzada i perspectives de futur, pp. 115-137. , En: J. Perera (Ed.) Plurilingüisme i Educació. Els reptes del segle XXI,. Barcelona: Institut de Ciències de l'Educació-Universitat de Barcelona
  • Bel, A., Serra, J.M., Vila, I., (1991) El coneixement de llengua catalana i castellana en acabar l'ensenyament obligatori el 1990., , Documento no publicado. Barcelona: Departament d'Ensenyament-SEDEC
  • Brown, R., (2006) The TDSB Grade 9 Cohort Study: A Five-Year Analysis, 2000-2005., , Toronto: Toronto District School Board
  • Coelho, E., (2006) Enseñar y aprender en escuelas multiculturales. Una aproximación integrada., , Barcelona: ICE-Horsori
  • Conchas, G.Q., Structuring Failure and Succes: Understanding the Variability in Latino School Engagement (2001) Harvard Educational Review, 71 (3), pp. 475-504
  • Cummins, J., ¿Qué sabemos de la educación bilingüe? Perspectivas psicolingüísticas y sociológicas (2001) Revista de Educación, 326, pp. 37-61
  • Cummins, J., (2002) Lenguaje, poder y pedagogía., , Madrid: MECD-Morata
  • Departament d’Educació (2011). Dades de l’inici del curs 2011-2012 Dossier de premsa. Barcelona: Generalitat de Catalunya.
  • Hamayan, E., Marler, B., Sánchez-López, C., Damico, J., (2007) Special Education Considerations for English Language Learners., , Philadelphia: Caslon Publishing
  • Huguet, A., Interdependencia lingüística y práctica educativa. Un estudio con escolares de origen inmigrante (2008) Infancia y Aprendizaje, 31 (3), pp. 283-301
  • Huguet, A., La Hipótesis de Interdependencia Lingüística. Algunas consideraciones para la práctica educativa en aulas multilingües (2009) Revista Española de Pedagogía, 244, pp. 495-510
  • Huguet, A., Navarro, J.L., Inmigración y resultados escolares: Lo que dice la investigación (2006) Cultura y Educación, 18 (2), pp. 117-126
  • Huguet, A., Navarro, J.L., Janes, J., La adquisición del castellano por los escolares inmigrantes. El papel del tiempo de estancia y la lengua familiar (2007) Anuario de Psicología, 38 (3), pp. 357-375
  • INE (2013). Avance de la Estadística del Padrón continuo a 1 de enero de 2013. Datos provisionales. Notas de prensa. Recuperado de: http://www.ine.es/
  • Lapresta, C., Huguet, A., Janés, J., Navarro, J.L., Chireac, S., Sansó, C., Querol, M., (2010) Actitudes lingüisticas, escuela e inmigración: Los escolares ante la diversidad lingüística y cultural., , Madrid: Ministerio de Educación-CIDE
  • Maruny, L.L., Molina, M., (2000) Adquisició del català i competència comunicativa en alumnes d'origen marroquí a l'ensenyament obligatori., , Memoria de investigación no publicada. Barcelona: Fundació Jaume Bofill
  • Navarro, J.L., Huguet, A., (2005) El conocimiento de la lengua castellana en alumnado inmigrante escolarizado en 1.º de ESO. Un estudio empírico., , Madrid: MEC-CIDE
  • Navarro, J.L., Huguet, A., Conocimiento del catalán y castellano por parte del alumnado inmigrante (2010) Revista de Educación, 352, pp. 245-265
  • Oller, J., Vila, I., El conocimiento del catalán y el castellano del alumnado de origen extranjero, tiempo de estancia en Cataluña y lengua inicial al finalizar la enseñanza primaria (2008) Segundas lenguas e inmigración en red, 1, pp. 10-24. , http://letra25.com/ediciones/2Li/2li-1/, Recuperado de
  • Oller, J., Vila, I., Interdependencia entre conocimiento de catalán y castellano y efectos de la lengua familiar en la adquisición de las lenguas escolares (2011) Cultura y Educación, 23 (1), pp. 3-22
  • Sánchez, E., García, J.R., Rosales, J., de Sixte, R., Castellano, N., Elementos para analizar la interacción entre estudiantes y profesores: ¿qué ocurre cuando se consideran diferentes dimensiones y diferentes unidades de análisis? (2008) Revista de Educación, 346, pp. 105-136
  • Schugurensky, D., Mantilla, D., Serrano, J.F., (2009) Four in Ten: Spanish-Speaking Youth and Early School Leaving in Toronto., , (Eds.)., Toronto: LARED-OISE/UT
  • Suárez-Orozco, C., Suárez-Orozco, M., (2008) Històries d'immigració: La comprensió dels patrons de rendiment escolar dels joves inmmigrants nouvinguts., , Barcelona: Fundació Jaume Bofill
  • Tran, V.C., English Gain vs. Spanish Loss? Language Assimilation among Second-Generation Latinos in Young Adulthood (2010) Social Forces, 89 (1), pp. 257-285
  • Vila, I., (1995) El català i el castellà en el Sistema Educatiu de Catalunya., , Barcelona: Horsori
  • Vila, I., Lengua familiar y conocimiento de la lengua escolar en Cataluña al finalizar la Educación Infantil (2008) Revista de Educación, 346, pp. 401-424
  • Vila, I., Oller, J., Fresquet, M., Una anàlisi comparativa del coneixement de català de l'alumnat castellanoparlant autòcton i l'alumnat hispà en finalitzar l'educació infantil a Catalunya (2008) Caplletra, 45, pp. 203-228