Valoración del uso de las herramientas colaborativas Wikispaces y Google Drive, en la educación superior

  1. Brescó Baiges, Enric
  2. Verdú Surroca, Noemí
Journal:
Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

ISSN: 1135-9250

Year of publication: 2014

Issue: 49

Type: Article

DOI: 10.21556/EDUTEC.2014.49.39 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

Sustainable development goals

Abstract

This paper aims to analyse student’s opinion about their experiences of being working collaboratively in Wikispace and GoogleDrive tools.Results show that almost all students knew about wiki and only half of them knew about Google Drive. Despite this, students have considered that both tools are not difficult to use. In general, students agree that Google Drive is better and easier for organizing knowledge and learning collaboratively than Wikispace.

Bibliographic References

  • Ballesteros, C; Cabero, J; Llorente, MC y Morales, JA (2010). Usos del E-learning en las universidades andaluzas: estado de la situación y análisis de buenas prácticas. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, 37 Julio - Diciembre 2010, pp. 7 – 18. Recuperado el 13/12/12 de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3241203
  • Brescó, E; Verdú, N y Flores, O (2012). Valoración del estudiantado sobre el uso del material interactivo de materias de la Universidad de Lleida. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 42. Recuperado el 19/12/12 de http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec42/valoracion_estudiantado_uso_material_interactivo_UdL.html
  • Choy, SO y Ng, KC (2007). Implementing wiki software for supplementing online learning. Australasian Journal of Educational Technology, 23, 209–226. Recuperado el 19/12/12 de http://www.ascilite.org.au/ajet/ajet.html
  • De Wever, B; Van Keer, H; Schellens, T y Valcke, M (2011). Assessing collaboration in a wiki: The reliability of university students' peer assessment. Internet and Higher Education, 14, 201–206.
  • Ding, N (2009). Content analysis: visualizing the sequential process of knowledge elaboration in computer-supported collaborative problem-solving. Computers and Education, 52, 509–519.
  • Fernández, E. (2012, 20 enero). Socio-tecnología Educativa [Web log post] Recuperado el 16/01/13 de http://www.sociotecnologiaeducativa.com/2012/01/trabajo-colaborativo-en-red-estrategia.html
  • Guzmán, VF y Vila JR (2011). Recursos educativos abiertos y uso de internet en la enseñanza superior: el proyecto opencourseware. EDUTEC, revista electrónica de tecnología educativa. 38. Recuperado el 20/01/13 de http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec38/recursos_educativos_abiertos_uso_internet_ensenanza_superior_opencurseware.html
  • Herrick, DR (2009). Google This! Using Google Apps for Collaboration and Productivity. ACM SIGUCCS Fall Conference, St Louis, MO; 11-14 October. Recuperado el 03/02/13 de http://delivery.acm.org/10.1145/1630000/1629513/p55-herrick.pdf?ip=193.144.12.130&acc=ACTIVE%20SERVICE&key=C2716FEBFA981EF16651FCCDB799283639C0CF94C9C85718&CFID=319733145&CFTOKEN=46366075&__acm__=1366871677_ca902ca7f898146a712c56abfcbf2ee5
  • Janssen, J; Erkens, G; Kirschner, P y Kanselaar, G (2012). Task-related and social regulation during online collaborative learning. Metacognition Learning 7:25-43.
  • Surià, R (2010). Las TIC en las titulaciones universitarias de grado: análisis del conocimiento y uso en el alumnado de la Universidad a Distancia. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 8 (3), 1179-1200. Recuperado el 13/03/13 de http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/new/ContadorArticulo.php?477
  • Srba, J (2010). An experiment with using Google tools for project supervision at tertiary education. ACM International Conference Proceeding Series, 471, 430-435. Recuperado el 14/01/13 de http://portal.acm.org/citation.cfm?doid=1839379.1839455
  • Stood, J. (2013, 4 marzo). Julian Stodd's Learning Blog [Web log post] Recuperado de http://julianstodd.wordpress.com/2013/03/04/theres-no-point-in-knowledge-if-you-dont-share-it-collaboration-and-generosity-in-the-social-age/
  • Tan, J y Jones, M (2008). An Evaluation of Tools Supporting Enhanced Student Collaboration. Frontiers in Education Conference. FIE 2008 (22-25 Oct.). 38th Annual. Recuperado el 05/03/13 de http://ieeexplore.ieee.org/xpls/abs_all.jsp?arnumber=4720318