¿Qué opinan los adolescentes sobre los museos y la didáctica?
- Santacana Mestre, Joan 1
- Martínez Gil, Tània 1
- Llonch Molina, Nayra 2
- López Benito, Victoria 3
-
1
Universitat de Barcelona
info
-
2
Universitat de Lleida
info
-
3
Universidad de Zaragoza
info
ISSN: 0214-4379
Year of publication: 2016
Issue: 31
Pages: 23-38
Type: Article
More publications in: Didáctica de las ciencias experimentales y sociales
Abstract
The paper presents part of the results obtained in the second phase of a research on cultural exclusion and inclusion of adolescents regarding heritage sites. Specifically, it analyses students aged 14 to 16’s perception of teaching activities held in museums, with special emphasis on the work of mediators and educators, in the formulas and degrees of participation provided to students and in the nature of the activities that museums offer them. The article reveals that teenagers do not feel participant in the museum space as well as the fact that this could change if museums became laboratories providing active experiences instead of exhibits with passive explanations.
Bibliographic References
- ABRIL, E.; ROMÁN, R.; CUBILLAS, M.J. y MORENO, I. (2008). ¿Deserción o autoexclusión? Un análisis de las causas de abandono escolar en estudiantes de educación media superior en Sonora, México. REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa, vol. 10, nº1, 1-16.
- ASENSIO, M. y POL, E. (2008). Conversaciones sobre el aprendizaje informal en museos y el patrimonio. En H. FERNÁNDEZ BETANCORT (ed.), Turismo, Patrimonio y Educación. Los museos como laboratorios de conocimientos y emociones (19-60). Lanzarote: Universidad de Las Palmas de Gran Canaria.
- ASENSIO, M.; SANTACANA, J. y FONTAL, O. (2016). Inclusión en Patrimonio y Museos: más allá de la dignidad y la accesibilidad. Her&Mus. Heritage and Museography, nº17.
- BOJINOVA, E. D. y OIGARA, J. N. (2011). Teaching and Learning with Clickers: Are Clickers Good for Students? Interdisciplinary Journal of E-Learning and Learning Objects, nº7, 169-184.
- BOOTH, T. y AINSCOW, M. (2011). Index for Inclusion: developing learning and participation in schools. Bristol: Centre for Studies in Inclusive Education (CSIE).
- BOOTH, T. (2000). Progreso en la educación inclusiva. Estudio temático para la evaluación de educación para todos. París: UNESCO.
- COMISIÓN ECONÓMICA PARA AMÉRICA LATINA Y EL CARIBE (2002). Informe de la Panorama Social de América Latina 2001-2002: elevadas tasas de deserción escolar en América Latina. Recuperado de: http://www.cepal.org/ cgi-bin/getProd.asp?xml=/prensa/noticias/ comunicados/0/11260/P11260.xml [26 de junio de 2016]
- ESPÍNDOLA, E. y LEÓN, A. (2002). La deserción escolar en América: Un tema prioritario para la agenda regional. Revista Iberoamericana de educación, nº30. http://www.rieoei.org/ rie30a02.htm [20 de junio de 2016]
- FERNÁNDEZ, M.; MENA, L. y RIVIERE, J. (2010). Fracaso y abandono escolar en España. Barcelona: Obra Social Fundación “la Caixa”.
- MARTÍNEZ, T.; LÓPEZ, V. Y SANTACANA, J. (2016). La Educación Patrimonial como herramienta para la Educación inclusiva: Definición, factores y modelización. Andamio: Revista de Didáctica de la Historia, nº 1.
- MINISTERIO DE EDUCACIÓN, CULTURA Y DEPORTE (2015). Educación. Datos y cifras. Curso Escolar 2015/2016. Recuperado de: http:// www.mecd.gob.es/servicios-al-ciudadano-mecd/dms/mecd/servicios-alciudadano-mecd/estadisticas/educacion/indicadores-publicaciones-sintesis/datos-cifras/Datosycifras1516.pdf [26 de junio de 2016]
- OROZCO, C. (2004). Deserción escolar, un problema que se acentúa. Vanguardia. Recuperado de http://vanguardia.com.mx [20 de junio de 2016]
- (SEP) SECRETARÍA DE EDUCACIÓN Y CULTURA. (2004) Estadísticas básicas del sistema educativo del estado de Sonora. Inicio de cursos 2003-2004. Hermosillo: Gobierno del Estado de Sonora.