Plastic Dialogues between Tàpies and Black African Art

  1. Revilla Carrasco, Alfonso
  2. Llevot Calvet, Nuria
  3. González Rodríguez, Juan Agustín
Revista:
BRAC: Barcelona, Research, Art Creation

ISSN: 2014-8992

Año de publicación: 2017

Título del ejemplar: June 5.2

Volumen: 5

Número: 2

Páginas: 226-248

Tipo: Artículo

DOI: 10.17583/BRAC.2017.2089 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: BRAC: Barcelona, Research, Art Creation

Resumen

Considering the ethnocentric pespectives mediating most approaches to Black-African art by Western artists, Tàpies eganges in a more profound search for a meaningfulness that gives sense to the particular shapes of Black-African carvings and masks. The aim of this paper is to analyse the ways in which Tàpies' oeuvre absoerved and reflected the influence of black African art, establishing a conceptual rather than formal dialogue. In contrast with other painters like Picasso, whose relationship with African art did not go beyond the formal appropriation within the primitivistic paradigms of colonialism, Tàpies establishes a dialogue with African art in conceptual terms, approaching the artistic problems of an intercultural synthesis while respecting the context that black African art generates and defines beyond particular manifestations.  

Referencias bibliográficas

  • Arheim, R. (1985). El pensamiento visual .Barcelona: Ediciones Paid??s Ib??rica.
  • Bonte, P., & Izard, M. (2005). Diccionario Akal de Antropolog??a. Madrid: Akal.
  • Borja-Villel, M. J. (1990). La colecci??n. Barcelona: Fundaci?? Antoni T??pies.
  • Cirlot, J (1994). Diccionario de S??mbolos. Madrid: Siruela.
  • Hern??ndez, D. (2003). Alea Tv. Espa??a: Antoni T??pies.
  • Huera, C. (1996). Como reconocer el arte negroafricano. Barcelona: EDUNSA.
  • Mar??n, R. (2006). Did??ctica de la educaci??n art??stica. Madrid: Pearson Educaci??n.
  • Meyer, L. (2001). ??frica negra; m??scaras, esculturas, joyas. Italia: Lisma.
  • Mira, S (2006). Genios del arte contempor??neo espa??ol. El siglo XX. T??pies. Barcelona: editorial biblioteca el mundo y Fundaci??n T??pies.
  • Renshaw, A (2007) El ABC del arte para ni??os 2: amarillo. Londres: Phaidon.
  • Revilla, A. (2015). Arte africano educaci??n cultura e identidad. Zaragoza. Editorial Pirineo.
  • Rood, G. (1990). BBC. United Kingdom: People art: T??pies.
  • Saura, A. (2004). Escritura como pintura. Sobre la experiencia pict??rica. Barcelona: C??rculo de Lectores.
  • T??pies, A. (1971). La pr??ctica del arte. Ariel, Barcelona.
  • T??pies, A. (1989). La realidad como un arte. Murcia: Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos T??cnicos; Galer??a-Librer??a Yerba; Consejer??a de Cultura y Educaci??n.
  • T??pies, A. (1998). Antoni T??pies. 1998, de El mundo Sitio web: http://www.elmundo.es/magazine/num135/textos/tapi1.html
  • T??pies, A. (1999). El arte y sus lugares. Madrid: Ediciones Siruela.
  • Torrego, J. (2011). Sangre y cuerpo. Arte, religi??n e individuo. Arteterapia: papeles de arteterapia y educaci??n art??stica para la inclusi??n social. Vol.6 (2011) 237-251.