Mujeres mayores también activas, creativas y fuertesmodelos para romper estereotipos

  1. Molina-Luque, Fidel 1
  2. Casado Gual, Núria 1
  3. Sanvicen-Torné, Paquita 1
  1. 1 Universitat de Lleida
    info

    Universitat de Lleida

    Lleida, España

    ROR https://ror.org/050c3cw24

Journal:
Prisma Social: revista de investigación social

ISSN: 1989-3469

Year of publication: 2018

Issue Title: Envejecimiento y Género: Investigación y Evaluación de Programas

Issue: 21

Pages: 43-74

Type: Article

More publications in: Prisma Social: revista de investigación social

Abstract

Through the methodologies of the field of the humanities, the international field of ageing studies has demonstrated the important role that narrative practice exercises on older people's quality of life. Psychological and sociological research also shows that the image and representation that an individual has of him/herself and of the social group to which s/he belongs, as well as his/her conceptual and linguistic construction, have a direct influence on their ageing process. This article relates both aspects based on the author Rosa Fabregat (born in 1933), who acts as a case study in two ways. On the one hand, the study intends to demonstrate that narratives written by older women play an exemplary and pedagogical role in helping counteract negative stereotypes of gender and age. On the other hand, the essay applies critical discourse analysis to semi-structured interviews with the writer, as well as to the fifty volumes the author has published to date. The general objective is to analyze the alternative "narrative of age" that is derived from her biography and oeuvre, a narrative that is imbued with her own life experience and written from a feminist angle. In a more specific way, the article takes into account the sociolinguistic and characterological construction of her characters and pays special attention to ageing female figures, as well as to the situations in which they find themselves, and how they have an impact on them or behave within them. Besides analyzing the literary universe of the author through the lens of ageing studies, the article looks at the positive role that the process of literary creation exerts in the author's perception of her own old age, thus connecting her literary creativity with her own aging process.

Funding information

Este artículo forma parte de los resultados hallados en el proyecto de investigación "Envajecimiento, calidad de vida y creatividad a través de la narrativa" (FFI2016-79666-R) financiado por el Ministerio de Competitividad y co-liderado por el grupo GESEC y Grup Dedal-Lit.

Funders

Bibliographic References

  • Fabregat, R. (2017). La capellana. Lleida: Institut d’Estudis Ilerdencs
  • Fabregat, R. (2012a). Ancorada en la boira, Obra poética I (1953-1993). Lleida: Pagès editors
  • Fabregat, R. (2012b). La temptació de vol. Obra poética II (1994-2011). Lleida: Pagès editors
  • Fabregat, R. (2008). Hereus i brodadores. Lleida: Pagès editors
  • Fabregat, R. (2006). Sóc l’Iris. Lleida: Pagès editors
  • Fabregat, R. (1995). Francina i la providència. Lleida: Pagès editors
  • Fabregat, R. (1981). Laberints de seda. Barcelona: El Brot
  • Abellán, A. & Ayala, A. & Pujol, R. (2017). Un perfil de las personas mayores en España, 2017. Indicadores estadísticos básicos. Madrid, Informes Envejecimiento en red, 15
  • Baars, J. (2012). Aging and the Art of Living. Baltimore: The Johns Hopkins University Press
  • Butler, Robert N., (1975). Why Survive? Being Old in America. Baltimore, MD & London: Johns Hopkins University Press.
  • Camps, V. (2004). «La vejez como oportunidad». En Rivera, J.M. Envejecimiento. Humanitas monografías. Barcelona: Fundación medicina y humanidades médicas. 1, 99-106
  • Casado, N.(2004). Black skins, old masks, ageing through racism in Edgar Nkosi White's Drama. En Maria Vidal & Núria Casado, The polemics of ageing as Reflectef in literatures in english, Group Dedal-Lit: Universitat de Lleida. 17-36
  • Casado-Gual, N., Domínguez-Rué, E., & Worsfold, B. (eds.) (2016). Literary creativity and the older woman writer: a collection of critical essays. Bern: Peter Lang
  • Cohen-Shalev, A. (2002). Both worlds at once: Art in old age, Lanham, MD: University Press of America
  • Cole, T., Ray, R.E., Kastenbaum, R., (eds). (2010). A Guide to Humanistic Studies in Aging: What Does It Mean to Grow Old? Johns Hopkins University Press
  • Cornadó. M. P. (2009). Tots els contes de Rosa Fabregat. Lleida: Pagès editors
  • Cotoner, L. (2007). «La imagen de la mujer madura y su ingrata representación en los textos literarios». Lectoras. Revista de Dones i Textualitat (13), 259-266
  • Delors, J. (1996). «Los cuatro pilares de la educación» en La educación encierra un tesoro. Informe a la Unesco de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. Madrid: Santillana/Unesco, 91-103
  • Fatou, B., Roldan, E, (2013). Reflexiones feministas sobre las mujeres mayores, el envejecimiento y las políticas públicas. aproximaciones al caso español. Ex æquo, (28), 103-117
  • Federación de Pensionistas y Jubilados de CCOO (2016). OS2016. Observatorio Social de las personas mayores para un envejecimiento activo. Madrid: Federación CCOO.
  • Fernández, A. (2001). Las mujeres en la enseñanza de las ciencias sociales. Madrid: Sintesis. Citado en Sant, E. Pagés, J. (2011). ¿Por qué las mujeres son invisibles en la enseñanza de la historia? Revista Historia y Memoria, 3. 129-146
  • Fernández-Ballesteros, R.& Zamarron, D. & Lopez, D.& Molina, A.& Díez, J.& Montero, P,& Schettini, R. (2010). Envejecimiento con éxito: criterios y predictores. Psicothema, 22 (4), 641-647
  • Fernández-Ballesteros, R. (2011). Envejecimiento saludable. Comunicación a Congreso sobre Envejecimiento. La investigación en España. Madrid, 9-11 marzo. Actas del Congreso
  • Giró, J. (2004). Envejecimiento y sociedad. Una perspectiva pluridisciplinar. Universidad de la Rioja, Ediciones
  • Gullette, M. M. (2004). Aged by Culture. Chicago: University of Chicago Press
  • Hernandez, F.J. (2007). En el curso de la vida. Educació, formació, biograficitat i gènere. Xàtiva: edicions del Centre de Recursos y Educació Contínua.
  • Hubble, N., and Tew, P. (2013). Ageing, Narrative and Identity: New Qualitative Social Research. AIAA
  • Imserso (2011). Libro Blanco del enjecimiento activo. Instituto de Mayores y Servicios Sociales
  • Katz, S. (2009). Cultural Ageing: Life course, Lifestyle, and Senior Worlds. Toronto: Toronto University Press
  • Katz, S. (2014) "What is Age Studies?" Age Culture Humanities 1: 17-23
  • ---. (2014) "What is Age Studies?" Age Culture Humanities 1: 17-23
  • Lipscomb, V. B., and Marshall, L. (2010). Staging Age: The Performance of Age in Theatre, Dance, and Film. Palgrave Macmillan
  • Oddone, M.J. (2010). «La teoría social del envejecimiento. Un análisis histórico.» En Roberto Barca (comp) La gerontología a través de una historia institucional. Centro de día: Buenos Aires.
  • Oddone, M.J. (2013). «Antecedentes teóricos del Envejecimiento Activo». Madrid, Informes Envejecimiento en red, (4.) http://envejecimiento.csic.es/documentos/documentos/odonne-antecedentes-1.pdf
  • OMS (2009). Resolución CD49. R15. Plan de acción sobre la salud de las personas mayores incluido el envejecimiento activo y saludable.
  • ONU (2003). Declaración política y plan de acción internacional de Madrid sobre el envejecimiento. Nueva York. ONU
  • Pàmies, T. (2004). «Envejecer desde la literatura.» En Rivera, J.M. Envejecimiento. Humanitas monografías. Barcelona: Fundación medicina y humanidades médicas. 1, 107-114
  • PaThy, J. (2004). Calidad de vida y cuidado del anciano: ¿Hemos avanzado en el último medio siglo? En Rivera, J.M. Envejecimiento. Humanitas monografías. Barcelona: Fundación medicina y humanidades médicas,1, 85-98
  • Prats, J.; Santacana, J. (2015). «Nous paradigmes en l’ensenyament de la historia. Educació i Història». Revista d’Historia de l’Educació, 26, 19-39
  • Pozón, E. (2016). La creatividad en el marco del paradigma del envejecimiento activo. Conferencia de presentación como académico correspondiente de la Real Academia de Córdoba, de Ciencias, Bellas Artes y Nobles Artes, 17 de diciembre de 2015. Universidad de Córdoba
  • Rivera, J.M. (2004) Envejecimiento, Monografías Humanitas. Barcelona: Fundación medicina y humanidades médicas
  • Rodriguez, G. (2004). Vejez y recursos sociales en España: políticas sociales prioritarias. En Rivera, J.M. Envejecimiento. Humanitas monografías. Barcelona: Fundación medicina y humanidades médicas. 1, 53-72
  • Sistac, D. (2012). Temps de llucar. Lleida: Pagès editors
  • Smith Barusch, A. (2008). Love Stories of Later Life: A Narrative Approach to Understanding Romance, Oxford University Press
  • Solans, M. (2016). Representación del envejecimiento en la narrativa de Iris Murdoch. Tesis Doctoral. Universidad Nacional de Educación a Distancia
  • Sontag, S. (1972) "The double standard of aging". Saturday. Review of the Society, 55, 29–38
  • Swinnen, A. M. C. and C. Port. (2013). "Ageing, Narrative and Performance: Essays from the Humanities." International Journal of Ageing and Later Life, vol. 7, no. 2, pp. 9-15
  • Triadó, C. (2018). «Envejecimiento activo, generatividad y aprendizaje. Aula Abierta, 47(1), 63-66. doi:1017811/rifie.47.1.2018
  • UNESCO-Catalunya (2015). Repensar l’educació. Vers un bé comú mundial? Barcelona: Centre Unesco de Catalunya.
  • Urrutia, A. (2018). Envejecimiento activo: un paradigma para comprender y gobernar. Aula Abierta, 47(1)29-36. doi: 10.17811/rifie.47.1.2018
  • Villar, F.& Serrat, R. (2015) El envejecimiento como relato: Una invitación a la gerontología narrativa. Revista Kairós Gerontologia,18, (2), 09-29
  • Witting, F. «Estructura narrativa en el discurso oral de adultos mayores. Revista Signos 2004, 37(56), 91-101.
  • Woodward, K. (1991). Aging and Its Discontents: Freud and Other Fictions. Bloomington: Indiana University Press
  • Wyatt-Brown, A. M. (1999). «The Future of Literary Gerontology.» Handbook of the Humanities and Ageing. 1992. 2nd ed. Eds. Thomas Cole et al. New York: Springer. 41-61
  • Wyatt-Brown, A. M. (1989). «The Narrative Imperative: Fiction and the Aging Writer.» Journal of Aging Studies 3, 55-65
  • Wyatt-Brown, A. M. / Rossen, J. (eds.) (1993). Aging and Gender in Literature: Studies in Creativity. Charlotessville and London: University Press of Virginia
  • Yuni, J.A; Urbano, C.A. (2008). Envejecimiento y género: perspectivas teóricas y aproximaciones al envejecimiento femenino. Revista Argentina de Sociología, 6 (10), 151-169