Efecto e impacto de las prácticas curriculares de los Grados de Educación Infantil y Primariala perspectiva de estudiantes, tutores y coordinadores

  1. Joaquín Gairín-Sallán 1
  2. Anna Díaz-Vicario 1
  3. Isabel del Arco Bravo 2
  4. Óscar Flores Alarcia 2
  1. 1 Universitat Autònoma de Barcelona
    info

    Universitat Autònoma de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/052g8jq94

  2. 2 Universitat de Lleida
    info

    Universitat de Lleida

    Lleida, España

    ROR https://ror.org/050c3cw24

Journal:
Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1139-613X 2174-5374

Year of publication: 2019

Volume: 22

Issue: 2

Pages: 17-43

Type: Article

DOI: 10.5944/EDUCXX1.21311 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

Sustainable development goals

Abstract

This paper analyzes the effect and impact that teachers’ practicum experiences in Early Childhood Education and Primary Education bachelor’s degrees generate on the people and institutions involved (schools and Faculties of Education) in the opinion of students, tutors and institutional leaders. From a qualitative and descriptive perspective, we carried out a multiple case study in 16 schools that host trainee students from the Universitat Autònoma de Barcelona and the Universitat de Lleida, in their third and fourth course of their bachelor’s degree. The data collection process combined semi-structured interviews (N = 102) with coordinators, students and tutors from schools and faculties of both bachelor’s degrees, analysis of 28 students’ practicum reports and 2 focus groups with institutional leaders for contrasting our findings. The data analysis consists of a mixed codification and categorization process. Results show that the practicum contributes to the development of student capacities and has a positive effect on the professional development of school and faculty supervisors. In contrast, the effect that the practicum could generate in the institutions involved is lower than might be expected. The practicum generates work dynamics that cause an impact mainly on the class level, but not on the whole school; in faculties, it generates an indirect repercussion through the faculty tutors, as long as they update the contents they teach; and professional relationships established by supervisors do not generate synergies between institutions.

Funding information

El presente estudio ha sido financiado por la Agencia de Gestión de Ayudas Universitarias y de Investigación (AGAUR, en sus siglas en catalán), en el marco del Programa de Mejora e Innovación en la Formación de Maestros (referencia: 2014ARMIF00023).

Bibliographic References

  • Bretones, A. (2013). El Prácticum de Magisterio en Educación Primaria: una mirada retrospectiva. Revista Complutense de Educación, 24(2), 443-471.
  • Burguera, J., Arias, J.M., y Pérez, M.H. (2014). Satisfacción propia y percibida por los coordinadores de prácticas externas. Revista CIDUI, 2, 1-10.
  • Castaño, R., Jenaro, C., y Flores, N. (2014). Adquisición de competencias a través de los prácticum de maestro: valoración de estudiantes y maestrostutores e implicaciones de mejora. En M.P. García & M.L. Belmonte (eds.), Retos educativos actuales en la formación del profesorado (pp. 101-111). Murcia: Asociación Universitaria de Formación del Profesorado.
  • Coller, X. (2000). Estudio de casos. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
  • Díaz-Vicario, A. y Gairín, J. (en prensa). Les estades professionals com a opció formativa del professorat universitari novell. Experiència d’una professora universitària novell de la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB. Revista CIDUI.
  • González Sanmamed, M., y Fuentes Abeledo, E.J. (2011) El Prácticum en el aprendizaje de la profesión docente. Revista de Educación, 354, 47-70.
  • González, G., Barba, J.J. y Rodríguez, H. (2015). La importancia del aprendizaje reflexivo en el Prácticum de Magisterio: una revisión de la literatura. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 13(3), 147-170.
  • González-Garzón, M.L., y Laorden, C. (2012). El Prácticum en la formación inicial de los Maestros en las nuevas titulaciones de Educación Infantil y Primaria. El punto de vista de profesores y estudiantes. Pulso: revista de educación, 35, 131-154.
  • Gürsoy, E. (2013). Improving prácticum for a better teacher training. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 93, 420-425.
  • Holtz, P. & Gnambs, T. (2017). The improvement of student teachers’ instructional quality during a 15-week field experience: a latent multimethod change analysis. Higher Education, 74(4), 669-685.
  • Latorre, M.J. y Blanco, F.J. (2011). El Prácticum como espacio de aprendizaje profesional para docentes en formación, REDU: Revista de Docencia Universitaria, 9(2), 35-54.
  • Langdon, F.J. (2014). Evidence of mentor learning and development: an analysis of New Zealand mentor/mentee professional conversations. Professional Development in Education, 40(1), 36-55.
  • Liesa, M. (2009). El papel del profesor universitario en el Prácticum del grado de Maestro en Educación Infantil y Primaria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 12(3), 127-138.
  • Martínez, E., y Raposo, M. (2011). Funciones generales de la tutoría en el Prácticum: entre la realidad y el deseo en el desempeño de la acción tutorial. Revista de Educación, 354, 155-181.
  • Medina, A., y Domínguez, M.C. (2006). Los procesos de observación del Prácticum: análisis de las competencias, Revista Española de Pedagogía, 233, 69-102.
  • Melgarejo, J.J., Pantoja, A., & Latorre, P.A. (2014). Análisis de la calidad del Prácticum en los estudios de magisterio desde la perspectiva del alumnado. Aula de encuentro, 1(16), 53-70.
  • Mendoza-Lira, M., y Covarrubias-Apablaza, C.G. (2014). Valoración del Prácticum de los grados de magisterio desde la perspectiva de sus estudiantes. Revista Electrónica Educare, 18(3), 111-142.
  • Molina, E. (2007). Evaluación de la formación: base para una propuesta de mejora del prácticum, Revista Evaluación e Investigación, 2(2), 9-26.
  • Novella, A. (2011). Prácticum en reconstrucción: Tejiendo colectivamente un modelo de prácticas desde la innovación. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 9(3), 259-280.
  • Novella, A., Forés, A. Rubio, L., Costa, S., Gil, E., y Pérez, N. (2012). Innovar en, desde y para el prácticum: supervisión y evaluación de la transferencia de competencias. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 10(1), 453-476.
  • Novella, A., Pérez, N., y Freixa, M. (2009). Aprendizaje, competencias y su transferibilidad desde la mirada de los estudiantes. En, Experiencias fuera de las aulas ordinarias de clase. Girona: Universitat de Girona. Recuperado de https://bit.ly/2t684nN
  • Orden ENS/237/2017, de 17 de octubre, por la que se establece el procedimiento para la selección y acreditación de centros formadores y se regula el desarrollo de las prácticas académicas externas en estos centros. DOGC, 7480, de 24/10/2017.
  • Pañellas, M., y Palau, R. (2011). El Prácticum en los grados en Educación Infantil y Primaria: Una aproximación progresiva a la realidad profesional. Revista de Docencia Universitaria. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 10(1), 369-388.
  • Rodríguez-Gómez, D., Armengol, C., y Meneses, J. (2017). La adquisición de las competencias profesionales a través de las prácticas curriculares de la formación inicial de maestros. Revista de Educación, 376, 229-251.
  • Saldaña (2009). The Coding Manual for Qualitative Researchers. Los Ángeles, CA, USA: Sage.
  • Selfa, M. (2015). Espacios y modelos de colaboración entre escuela y universidad. Guix: elements d’acció educativa, 345, 12-15.
  • Sulistiyo, U., Mukminin, A., Abdurrahman, K., & Haryanto, E. (2017). Learning to Teach: A Case Study of Student Teachers’ Prácticum and Policy Recommendations. The Qualitative Report, 22(3), 712-731.
  • Teng, F. (2017). Emotional Development and Construction of Teacher Identity: Narrative interactions about the Pre-service Teachers’ Prácticum Experiences. Australian Journal of Teacher Education, 42(11), 117-134.
  • Tejada-Fernández, J., Carvalho-Dias, M.L., y Ruiz-Bueno, C. (2017). El prácticum en la formación de maestros: percepciones de los protagonistas. magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 9(19), 91-114. doi: 10.11144/Javeriana.m9-19.pfmp
  • Yangin Eksi, G., & Gungor, M. N. (2018). Exploring the Use of Narratives to Understand Pre-service Teachers’ Prácticum Experiences from a Sociocultural Perspective. Australian Journal of Teacher Education, 43(4), 159-174.
  • Yin, R. (2009, 4.ª ed.). Case Study Research: Design and Methods. Thousand Oaks, Ca., USA: Sage.
  • Yuan, R., & Lee, I. (2016). ‘I need to be strong and competent’: a narrative inquiry of a student-teacher’s emotions and identities in teaching prácticum. Teachers and Teaching, 22(7), 1-23.
  • Zabalza, M. (2011). El prácticum como socialización profesional. Organización y gestión educativa: Revista del Fórum Europeo de Administradores de la Educación, 16(6), 11-13.
  • Zeichner, K., Payne, K., & Brayko, K. (2012). Democratizing knowledge in university teacher education through practice-based methods teaching and mediated field experience in schools and communities (issue paper). Seattle, WA, USA: University of Washington.