La divulgación científica y patrimonial como medio de inserción laboral

  1. Juan F. Gibaja 1
  2. Millán Mozota 1
  3. Juan José Ibáñez 1
  4. Gerard Remolins 2
  5. Ariadna Nieto 1
  6. Santago Higuera 3
  7. Isber Sabrine 1
  8. Vanessa Guzmán 4
  9. Olga Palma 2
  10. Marta Portllo 1
  11. Silvia Valenzuela 1
  12. Cesar Martnez 5
  13. Samuel García 5
  1. 1 Insttució Milà i Fontanals
  2. 2 Re Gira Rocs SLU,
  3. 3 Casal Municipal de Barri Folch i Torres,
  4. 4 Generalitat de Catalunya
    info

    Generalitat de Catalunya

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/01bg62x04

  5. 5 Martnez. AssociacióCarabutsi.
Revista:
ArkeoGazte: Revista de arqueología - Arkelogia aldizkaria

ISSN: 2174-856X

Any de publicació: 2019

Títol de l'exemplar: Arqueología y trabajo

Número: 9

Pàgines: 145-157

Tipus: Article

Altres publicacions en: ArkeoGazte: Revista de arqueología - Arkelogia aldizkaria

Resum

In this work, we present some of the science disseminaton actvites that we are developing in the felds of archaeology and heritage and within the framework of our current research projects. These actvites aim to promote social inclusion and employment of workers especially from certain collectves that do not usually approach science. For this, the collaboraton of researchers, teachers, museum curators, educators and social agents has been essental. Here we present the bases of the projects from which this initatve was born, as well as some of the actvites that we have recently developed.

Referències bibliogràfiques

  • ALMANSA, J. (2013):“Introducción. Hablando de arqueología pública”. En: ALMANSA, J. (Ed.), Arqueología pública en España, JAS Arqueología, 3‐12.
  • ALMANSA, J.; GALMÉS, A.; ABRUNHOSA, A.; GARROCHENA, E.; CARDONA, G.; PALOMERO, I.; SEÑORAN, J.M.; APARICIO, P. y VIZCAÍNO, A. (2015): “Arqueólogo busca público: políticas de integración y el futuro de la arqueología”. VII Jornadas de jóvenes en investigación arqueológica. Revista Arkeogazte anexo 1: 339‐369.
  • ASCHERSON, N. (2000): “Public Archaeology”.Public Archaeology, 1(1): 1-4.
  • COMENDADOR, B. (2018): “Arqueología pública en las aulas universitarias: un primer balance de su implantación”. CPAG, 28: 9-24.
  • DÍAZ‐ANDREU, M.; PASTOR, A. y RUIZ, A. (2016) (Eds.): Arqueología y comunidad: El valor social del patrimonio arqueológico en el siglo XXI. Jas Arqueología.
  • GIBAJA, J.F.; HIGUERA, S. y MIRÓ, L. (2016a): “Raval, 6000 años de historia: un proyecto para llevar la arqueología y la prehistoria a la ciudadanía”. Cuadiernu: Difusión, Investigación y conservación del patrimonio cultural, 4: 114-119.
  • GIBAJA, J.F; HIGUERA, S.; MARÈS, J.; BORRUT, N. y PALOMO, A. (2016b): “Raval 6000 anys d’Història: un proyecto para aproximar la prehistoria a la ciudadanía”. En: DÍAZ‐ANDREU, M.; PASTOR, A. y RUIZ, A. (Eds.), Arqueología y comunidad: El valor social del patrimonio arqueológico en el siglo XXI. Jas Arqueología, 191‐207.
  • GIBAJA, J.F.; VILA, A.; HIGUERA, S. y RICHAUD, I. (2017): “Raval Es Ciencia: actuaciones divulgativas en las calles del centro de Barcelona”. En: PRADOS, L.y LÓPEZ, C. (Eds.),Museos arqueológicos y género. Educando en Igualdad. Universidad Autónoma de Madrid: 451-471.
  • MATSUDA, A. y OKAMURA, K. (2011): “Introduction: New Perspectives in Global Public Archaeology”. En: MATSUDA, A. y OKAMURA, K. (eds.), New Perspectives in Global Public Archaeology, London, Springer: 1‐18.
  • MOSHENKA, G. (2017): Key Concepts in Public Archaeology. UCL Press.
  • SCHADLA‐HALL, T. (1999): “Public Archaeology”.European Journal of Archaeology, 2 (2): 147-158.