Escribir y comentar literatura en la redel caso de la plataforma clubdeescritura.com

  1. Selfa Sastre, Moisés 1
  2. Falguera Garcia, Enric 1
  1. 1 Universitat de Lleida
    info

    Universitat de Lleida

    Lleida, España

    ROR https://ror.org/050c3cw24

Journal:
Espiral. Cuadernos del profesorado

ISSN: 1988-7701

Year of publication: 2021

Volume: 14

Issue: 29

Type: Article

DOI: 10.25115/ECP.V14I29.4532 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Espiral. Cuadernos del profesorado

Abstract

The way, the manner of publishing, and the dissemination of literary creations has evolved with technological advances related to the Internet. The author and the reader no longer interact only through the text, but there are different digital environments so that the first can globalize their creations and the second can, in addition to reading them, comment on them with the writer himself or other users of the network. In this paper, we refer to a specific digital environment, clubdeescritura.com, in which we will analyze two main aspects: firstly, the literary contests that this digital platform offers authors to give prestige to their work and, secondly, the comments that, in reading forums, some readers make about three of the most commented literary creations on this digital platform. In this way, we can conclude that there is a global author and a global reader who, on occasions, adopts the role of the writer to offer comments of a linguistic and literary nature, with which they intend to criticize and to judge objectively a certain literary work.

Bibliographic References

  • Arlandis, Sergio, & Rodríguez, Josep M. (2021). Análisis de una propuesta didáctica para trabajar la poesía en un aula de Primaria: leer a Leopoldo de Luis. Álabe, 24. http://doi: 10.15645/Alabe2021.24.9
  • Azevedo, F., Selfa Sastre, M., & Balça, Â. (2016). La literatura juvenil publicada en Portugal: de las grandes tiradas comerciales a la interacción en la Web 2.0. Revista chilena de literatura, 94, 103-118. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22952016000300006
  • Beltrán Llavador, J. (2019). Miradas letradas, letras ad-miradas, una conversación con el mundo social. Álabe, 20, 1-17. http://dx.doi.org/10.15645/Alabe2019.20.4
  • García Linares, J. M. (2013). Enseñar literatura en entornos digitales. Álabe, 7, 1-17. http://dx.doi.org/10.15645/Alabe.2013.7.6
  • Iribarren, T. (2016). Obras poéticas domésticas en Internet: Libertad y creatividad. Álabe, 13, 1-10. http://dx.doi.org/10.15645/Alabe2016.13.8
  • Lagneaux, M. (2017). La escritura literaria en las redes sociales. Letras, 6, 153-156.
  • López Acosta, S. A., & Jarvio Fernández, A. O. (2018). Promoción de la lectura en espacios virtuales: el caso del Portal de Lectores y Lecturas de la Universidad Veracruzana. Álabe, 18, 1-18. http://dx.doi.org/10.15645/Alabe2018.18.3
  • Lluch, G. (2014). Jóvenes y adolescentes hablan de lectura en la Red. Ocnos. Revista de Lectura, 11, 7-20.
  • Lluch, G., & Tabernero, R., & Calvo, V. (2015). Epitextos virtuales públicos como herramientas para la difusión del libro. El profesional de la información, 24(6), 797-804. https://doi.org/10.18239/ocnos_2014.11.01
  • Martínez Serrano, B. (2009). Propuesta didáctica para fomentar la lectura y el respeto a la diversidad cultural. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 2(4), 48-55. https://doi.org/10.25115/ecp.v2i4.896
  • Martos Núñez, E. (2010). De la república de las letras a internet.: De la ciudad letrada a la cibercultura y las tecnologías del S. XXI. Álabe, 1, 1-16. http://dx.doi.org/10.15645/Alabe.2010.1.3
  • Romero López, D. (2011). La literatura digital en español: estado de la cuestión. Revista Texto Digital, 7(1), 38-66. https://doi.org/10.5007/1807-9288.2011v7n1p38
  • Romero López, D. (2013). De lo analógico a lo hipermedia: vías de entrada a la literatura digital. http://www.cervantesvirtual.com/obra/de-lo-analogico-a-lo-hipermedia-vias-de-entrada-a-la-literatura-digital/
  • Rovira, J. (2015). Redes sociales de lectura: del libro de caras a la LIJ 2.0. Investigaciones sobre lectura, 3, 106-122. https://doi.org/10.24310/revistaisl.vi3.11084
  • Rovira, J. (2016). Redes sociales en la universidad: profesionales, académicas y de lectura. Álabe, 13, 1-18. http://dx.doi.org/10.15645/Alabe2016.13.4
  • Selfa, M., & Balça, Â. (2020). Educación para la vida I Literatura Infantil en la red: el caso de Davide Cali. Contextos educativos, 25, 55-70. https://doi.org/10.18172/con.4200