Del Manchester català a districte de la innovació de Barcelona. Els canvis simbòlics del barri de Poblenou de Barcelona.

  1. Paül Agusti, Daniel
Revista:
Scripta Nova: Revista electrónica de geografía y ciencias sociales

ISSN: 1138-9788

Año de publicación: 2014

Título del ejemplar: El control del espacio y los espacios de control. Número espacial dedicado al XIII Coloquio Internacional de Geocrítica

Número: 18

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Scripta Nova: Revista electrónica de geografía y ciencias sociales

Resumen

L�any 2000 l�Ajuntament de Barcelona emprengué la transformació de l�antiga àrea industrial del Poblenou en districte de la innovació de la ciutat. Un canvi que no ha estat absent de crítiques, la majoria de les quals sorgides des del propi barri. La recerca aprofundeix en la metamorfosis que ha experimentat la imatge d�aquest espai, especialment en el camp de la creació artística. En aquest sentit es vol mostrar com la imatge que ha difós l�administració pública, centrada majoritàriament en aspectes físics, no s�ajusta completament a la realitat. És cert que en l�espai renovat s�hi ha instal·lat un bon nombre d�empreses vingudes de fora, o que hi ha hagut una expulsió de part de la població creativa de la zona. No obstant, aquests efectes han tendit a donar-se majoritàriament en les zones que quedaven al marge de l�actuació municipal. En aquest sentit, es conclou que el canvi experimentat ha estat molt més important a nivell d�imatge projectada des de l�administració que no pas a nivell real d�afectació als creadors presents al barri. Aquesta aproximació local vol posar de manifest una problemàtica més àmplia; les dificultats generades pel canvi d�imatge d�un espai. Per aquest motiu es reflexionarà sobre el paper de la imatge en les transformacions urbanes i els possibles elements que acaben condicionant el seu èxit o fracàs.

Referencias bibliográficas

  • AJUNTAMENT DE BARCELONA. 10 anys de 22@: el districte de la innovació. Barcelona: Ajuntament de Barcelona, 2010.
  • AJUNTAMENT DE BARCELONA. El Pla 22@Barcelona. Un programa de transformació urbana, econòmica i social. Barcelona: Ajuntament de Barcelona, 2012. p.30 http://www.22barcelona.com/documentacio/Dossier22@/Dossier22@Catala_p.pdf [2 de març de 2014]
  • AVE, Gastone & CORSICO, Franco. Marketing urbano in Europa. Torino: Torino Incontra, 1994.
  • BALLESTER, Patrice. Quartier d’artistes versus cluster numérique. Entre conflit foncier et production d’un nouvel espace créatif : le 22@ de Poblenou à Barcelone. Territoire en mouvement, 2013, vol. 17-18, p. 73-90.
  • GALÍ ESPELT, Núria & DONAIRE BENITO, José Antonio. The social construction of the image of Girona: a methodological approach. Tourism Management, 2005, vol. 26, p. 777785.
  • GUÀRDIA, Manuel; MONCLÚS, Francisco Javier & OYÓN, José Luis. Atlas histórico de ciudades europeas, vol. I. Península Ibérica. Barcelona: Centre de Cultura Contemporània de Barcelona - Salvat Editores, 1995.
  • MINCA, Claudio. Más allá del postmodernismo, Viajes a través de la paradoja moderna. Documents d’Anàlisi Geogràfica, 2002, núm. 40, p. 45-68.
  • ROSEMBERG, Muriel Le marketing urbain en question Paris: Anthropos, 2000.
  • SÁNCHEZ, Fernanda. A reinvenção das cidades. Chapecó: Argos, 2003.
  • URRY, John. Consuming Places. London: Routledge, 1995.