Biblioteca escolar, lectura y literatura infantil y juvenilselección de títulos actuales en español y portugués (2005-2015)

  1. Selfa Sastre, Moisés 1
  2. Balça, Angela 2
  3. Costa, Paulo 2
  1. 1 Universitat de Lleida
    info

    Universitat de Lleida

    Lleida, España

    ROR https://ror.org/050c3cw24

  2. 2 Universidade de Évora
    info

    Universidade de Évora

    Évora, Portugal

    ROR https://ror.org/02gyps716

Journal:
Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación

ISSN: 1988-8430

Year of publication: 2017

Issue: 25

Pages: 5-34

Type: Article

DOI: 10.17398/25.5 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación

Sustainable development goals

Abstract

The role of the librarian in the School Library is essential for this makes a good selection of titles that are adequate to arouse reader interest in young students. Based on the concept of literary canon understood as a subjective selection of literary texts, in this paper we propose a set of works of children's literature written in Spanish and Portuguese, published between 2005 and 2015, which may be part of the School Library by two fundamental reasons: firstly, it is current publications; on the other, each one can awaken the love of reading of texts written specifically for young audiences. The selected titles are grouped, as claimed by the current literature on this issue, in three genres: story and picture books, poetry and theater.

Bibliographic References

  • Abreu, J. G. y Kono, Y. A ilha, Planeta Tangerina, Carcavelos, 2012.
  • Adrià. F. Víctor Osama, Editorial Anaya, Madrid, 2011.
  • Aparicio, M. C. Un monstruo se comió mi nariz, Norma, Barcelona, 2013.
  • Arjona, J. Soy pequeñito, A buen paso, Barcelona, 2013.
  • Bastos, G. “O teatro para crianças. Perspectivas actuais”. Sinais de cena, 19, págs. 53-60.
  • Barat, J. R. El reino de los mil pájaros, Editorial CCS, Madrid, 2012.
  • Blanco Sánchez, C. La Bruja piruja, Editorial Amigos de Papel, Villaobispo de las Regueras, 2014.
  • Bloom, H. (1995) O Cânone Ocidental. Os Livros e a Escola das Idades, Temas & Debates, Lisboa.
  • Bloom, H. (2000). “Elegiac Conclusion”. Falling into Theory. Conflicting Views on Reading Literature, Bedford/St. Martin’s., Boston, págs. 517-528.
  • Borges, J. L. Cinco visões pessoais. Ed. Universidade de Brasília, Brasília, 1987.
  • Bosch. E. “Hacia una definición de álbum”, Anuario de Investigación en Literatura Infantil y Juvenil, 5, 2007, págs. 25-45.
  • Bosch. E. “¿Cuántas palabras puede tener un álbum sin palabras?”, Ocnos, 8, 2012, 75-88.
  • Bruno. P. Escarabajo de compañía, Barcelona: Ediciones Ekaré, Barcelona, 2014
  • Caldin, C. F. “O bibliotecário, a criança e a literatura infantil: algumas ponderações.”, Rev. ACB, 6 (1), 2001, págs., 111-128.
  • Durban, G. La biblioteca escolar, hoy. Un recurso estratégico para el centro, Editorial Graó, Barcelona, 2010.
  • Eagleton, T. Literary Theory. An Introduction. The University of Minnesota Press, Minneapolis, 2003.
  • Estrada, P. Un paseo con el señor Gaudí. Editorial Juventud, Madrid, 2013.
  • Fowler, A. “Genre and Literary Canon”, New Literary History, 1979, págs. 97-119.
  • García, G. (Darabuc). Libro de las mandangas, Universidad de Castilla La Mancha, Cuenca, 2010
  • Giménez de Ory, B. Los versos del libro tonto, Factoría K de libros, Pontevedra, 2011.
  • Gómez, Ll. El tesoro de Barracudas, Editorial SM, Madrid, 2014.
  • González de la Aleja, A. Abrapalabra, Universidad de Castilla La Mancha, Cuenca, 2013.
  • Gorak, J. “The Making of Modern Canon”, Genesis and Crisis of a Literary Idea, Atlantic Highlands, NJ: Athlone, London, 1979.
  • Jabato, M. J. A mares, Pontevedra: Factoría K de libros, Pontevedra, 2014.
  • Jabato, M. J. Gorigori, Pontevedra: Factoría K de libros, Pontevedra, 2014.
  • Júdice, M. y Proença, P. (2006). O meu primeiro Fernando Pessoa, Publicações Dom Quixote, Lisboa, 2006
  • Letria, J. J. y Cruz, A. Era uma vez um rei conquistador, Oficina do Livro, Alfragide, 2009.
  • Magalhães, A. M., Alçada, I., Frias, A. y Mesquita, L. O monge desastrado e os pastéis de Belém, Caminho, Lisboa, 2012.
  • Martins, I. M. y Matoso, M. Com o tempo, Planeta Tangerina, Carcavelos, 2014.
  • Mésseder, J. P. y Bacelar, M. Gatos, Lagartos e Outros Poemas, Trampolim, Porto, 2011.
  • Morales, G. De aventuras, Editorial Anaya, Madrid, 2012. Ondjaki y Wojciechowska, D. O voo do golfinho, Editorial Caminho, Alfragide, 2009
  • Pina, M. A. História do sábio fechado na sua biblioteca,Assírio e Alvim, Lisboa, 2009.
  • Salas, A. La abuela Emilia y la extraña oenegé / Tacirupeca, Editorial CCS, Madrid, 2013.
  • Sarto, M. La animación a la lectura. SM, Madrid, 1985.
  • Soares, L. D. y Completo, C. O jantar dos animais. Oficina Canto das Cores Edições, Sesimbra, 2013.
  • Sobral, C. Achimpa, Orfeu Negro, Lisboa, 2012.
  • Sotomayor, V. “Lenguaje literario, géneros y literatura infantil” en Pedro J. Cerrillo y S. Yubero (Eds.), La formación de mediadores para la mediación de la lectura, CEPLI, Cuenca, 2007, págs. 27-51.
  • Tejerina, I. “Literatura infantil y formación de un nuevo maestro” en I. Tejerina (Ed.), La formación del profesorado desde una perspectiva interdisciplinar: retos ante el siglo XXI , Universidad de Cantabria, Santander, 1997, págs. 275-293.
  • Viana, A. M. C. y Cruz, A. Bichos diversos em versos, Texto Editores, Lisboa, 2008.
  • Vieira, V. A. y Madureira, M. O Menino Jesus da Cartolinha. Um Auto de Natal, Campo das Letras, Porto, 2007.
  • Vieira, V. A. y Lé, E. O reino cintilante, Trampolim, Porto, 2010.
  • Zaparaín, F., González González, L. D. Cruces de caminos: los álbumes ilustrados: construcción y lectura. Universidad de Valladolid, Secretariado de Publicaciones e Intercambio Editorial, Valladolid, 2010.