Integración de las TIC en la escritura académicacompetencia informacional y hábitos de búsqueda.

  1. Montserrat Casanovas Catalá
  2. Juan Francisco Campos Menchón
Journal:
Hekademos: revista educativa digital

ISSN: 1989-3558

Year of publication: 2014

Issue: 16

Pages: 9-16

Type: Article

More publications in: Hekademos: revista educativa digital

Abstract

Information and Communication Technologies (ICTs) has become an essential tool in the personal, professional and academic field and, therefore, the educational system should prepare students for their integration in different situations. In this context, this article aims, on the one hand, to analyse the role that ICTs play in the textual processes developed by university students and, on the other hand, to expose some proposals aimed at the development of skills related to the new literacies in academic writing. This paper is divided into two main sections, besides the introduction and conclusions. In the first one, "Information processing in the development of academic papers", the collected data on how students seek and select information when writing academic texts is analysed. This analysis leads to draw a picture in which is found that although technology is integrated in the social life of students, its academic use is very limited and based on the intuitive way in which technology is used in their everyday lives, which reflects that little or no training has been received in this regard. In the second section, "Proposals aimed at promoting digital integration in the process of developing academic texts", various educational proposals, which involve an efficient use of some digital tools and specific procedures, are described. These proposals have been designed bearing in mind the urgency of developing the new literacies of trainee teachers, who are called to be the educators of future generations.

Bibliographic References

  • Area, M. (2010). ¿Por qué formar en competencias informacionales y digitales en la educación superior? Revista de Universidad y Sociedad de Conocimiento (RUSC), 7(2), pp. 2–5.
  • Ballano, I. y Muñoz, I. (2010). Cómo elaboran sus trabajos escritos los universitarios. Claves para una realfabetización en la era digital. Universidad de Deusto. Recuperado de http://reposital.cuaed.unam.mx:8080/jspui/handle/123456789/1520. Consultado el 14/06/2014.
  • Capdevila, Y. (2013). Proposta d’investigació sobre el grau d’alfabetització digital dels estudiants de Magisteri de la UdL, Trabajo de Final de Máster, Máster en Lenguas Aplicadas, Universidad de Lleida.
  • Casanovas, M. y Campos, J. F. (2013). TIC y escritura académica: herramientas y procesos de los estudiantes universitarios. Ponencia presentada en el Congreso Internacional de Investigación Lingüística (CIIL), Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia.
  • Cassany, D. (2011). En_línea. Leer y escribir en la red. Barcelona: Anagrama.
  • Castelló, M., Bañales, G. y Vega, N. A. (2011). Leer múltiples documentos para escribir textos académicos en la universidad: o cómo aprender a leer y escribir en el lenguaje de las disciplinas. Pro-Posições, Campinas, 22(1), pp. 97-114.
  • García, F., Portillo, J., Romo, J. y Benito, M. (2007, septiembre). Nativos digitales y modelos de aprendizaje. Actas del IV Simposio Pluridisciplinar sobre Diseño, Evaluación y Desarrollo de Contenidos Educativos Reutilizables (SPDECE), Bilbao. Recuperado de: http://spdece07.ehu.es/actas/Garcia.pdf. Consultado el 14/06/2014.
  • Jenkins, H. (27 de noviembre de 2006). Collective intelligence vs. the wisdom of crowds [Mensaje en un blog]. Recuperado el 24 de noviembre de 2013 de http://www .henryjenkins.org/2006/11/collective_intelligence_vs_the.html. Consultado el 14/06/2014.
  • Jones, S. y Madden, M. (2002). The Internet goes to college: How students are living in the future with today’s technology. Washington, DC: Pew Internet and American Life Project. Recuperado de http://www.pewinternet.org/~/media/Files/Reports/2002 /PIP_College_Report.pdf.pdf. Consultado el 14/06/2014.
  • Moreno, M. D. (2007) Alfabetización digital: el pleno dominio del lápiz y el ratón. Revista Científica de Comunicación y Educación, 15(30), pp. 137-146.
  • Ng, W. (2012). Can we teach digital natives digital literacy? Computers & Education, 59(3), pp. 1065–1078. Recuperado de http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131512001005. Consultado el 14/06/2014.
  • Recomendación 2006/962/CE del Parlamento Europeo y del Consejo, de 18 de diciembre de 2006, sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente. En Diario Oficial de la Unión Europea, L 394, de 30 de diciembre de 2006.
  • Stapleton, P. (2003). Assessing the quality and bias of web-based sources: implications for academic writing. Journal of English for Academic Purposes, 2(3), pp. 229-245. Recuperado de http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1475158503000262. Consultado el 14/06/2014.
  • VV.AA. (2010). Monográficos XI y XII. Números especiales dedicados a WIKI y educación superior en España, Revista de Docencia Universitaria (Red U).
  • Warschauer, M. (2011). Learning in the cloud: How (and why) to transform schools with digital media. New York: Teachers College Pr.
  • Wheeler, S. y Wheeler, D. (2009). Using wikis to promote quality learning in teacher training. Learning, Media and Technology, 34(1), pp. 1-10. Recuperado de http://www .pgce.soton.ac.uk/ict/NewPGCE/PDFs09/wikis%20and%20academic%20writing %20skills%20revised-090514015447-phpapp02.doc. Consultado el 14/06/2014.