Multicomponent positive psychology interventions for promoting adolescents' mental healthan investigation from different methodological approaches

  1. Tejada Gallardo, Claudia
Dirigida per:
  1. Ana Blasco Belled Directora
  2. Carles Alsinet Mora Director

Universitat de defensa: Universitat de Lleida

Fecha de defensa: 10 de de març de 2022

Tribunal:
  1. Ferran Casas Aznar President/a
  2. Agnes Ros Morente Secretària
  3. Radosław Rogoza Vocal

Tipus: Tesi

Teseo: 712433 DIALNET lock_openTDX editor

Resum

L’adolescència és una etapa de transició amb molts canvis en el desenvolupa- ment, els quals inclouen desafiaments biològics, físics i psicològics que poden afectar la salut mental. A partir del model de dos factors, la salut mental s’entén com la presència d’indicadors de benestar i l’absència d’indicadors d’angoixa psicològica. Segons aquest model, els programes de promoció destinats a augmentar el benes- tar i reduir l’angoixa psicològica, és a dir, les intervencions de múltiples components basades en la psicologia positiva són una estratègia eficaç per donar suport a la salut mental dels adolescents. De fet, el suport a la salut mental dels adolescents ha esdevingut una preocupació primordial entre les institucions educatives i una prioritat fonamental de les polítiques públiques durant la darrera dècada. Tot i això, la introducció d’aquestes intervencions com a eina per promoure la salut mental en el context escolar és escassa. Tenint en compte aquestes consideracions, els objectius de la present tesi són: revisar els estudis que avaluen l’efectivitat de les intervencions amb múltiples components a l’àmbit escolar i ampliar l’estudi de la salut mental dels adolescents introduint el fenomen de les actituds davant del temps (Secció 1); i, d’altra banda, investigar l’impacte que té un programa d’intervenció amb múltiples components en la salut mental i les actituds temporals dels adolescents utilitzant diferents enfocaments metodològics (Secció 2). Per assolir aquests objectius, realitzem una revisió sistemàtica i una metanàlisi, un estudi transversal i dos estudis experimentals i longitudinals. Els resultats generals suggereixen que les intervencions amb múltiples components tenen un efecte positiu en el benestar subjectiu a curt termini i també en el benestar psicològic i els símptomes de depressió a curt i llarg termini. Les actituds temporals obren un nou camí en l’estudi de la salut mental dels adolescents. De fet, els adolescents amb un perfil d’actitud positiva davant del temps van obtenir puntuacions més altes als indicadors de benestar i puntuacions més baixes als indicadors d’angoixa psicològica (Secció 1). La implementació del programa d’intervenció també va ajudar els adolescents a tenir actituds més positives cap al passat, present i futur, que posteriorment van millorar el benestar. Més específicament, el programa d’intervenció va tenir un impacte en les probabilitats de transició de perfils més perjudicials a perfils òptims d’actituds temporals. De la mateixa manera, es van observar canvis estructurals a l’avaluació subjectiva de la salut mental després del programa d’intervenció, destacant el paper de l’estrès durant aquest període (Secció 2). A la tesi es desenvolupa una discussió més detallada dels resultats i de les futures línies de recerca.