An exploration of english language learners’ emotions and beliefs in a Catalan contextInsights from self-reported experiences and observed classroom practices

  1. DIERT BOTÉ, IRATI
Dirigida per:
  1. Xavier Martín Rubio Director

Universitat de defensa: Universitat de Lleida

Fecha de defensa: 18 de de març de 2021

Tribunal:
  1. Jean-Marc Dewaele President/a
  2. Maria Sabaté Dalmau Secretària
  3. Anna Maria Ferreira Barcelos Vocal

Tipus: Tesi

Teseo: 757254 DIALNET

Resum

Com a conseqüència del ‘gir emocional’ (Pavlenko, 2013) en el camp d’Adquisició de Segones Llengües – i en particular gràcies a l’arribada de la Psicologia Positiva, s'ha dedicat més atenció al paper que exerceixen les emocions i processos relacionats com les (auto-)creences en l'aprenentatge de segones llengües/llengües estrangeres. L'objectiu d'aquest projecte d'investigació és explorar les creences i emocions que els estudiants d’anglès manifesten i construeixen en relació amb (i) la metodologia d’ensenyament i el tipus de tasques (especialment les tasques orals); i (ii) el paper de les relacions entre professor i alumne. S'ha adoptat un enfocament qualitatiu en quatre estudis independents però entrellaçats, en què s’han analitzat tant dades observacionals (enregistraments d'àudio/vídeo a l'aula) com no observacionals (entrevistes, grups de discussió i ítems de resposta oberta). Els resultats indiquen que molts estudiants han construït autoconceptes insegurs amb (auto)creences disfuncionals i experiències emocionals negatives interrelacionades, especialment pel que fa a les tasques de parla, en gran part a causa d'una tradició d'enfocaments gramaticals i d’escassa producció oral. L'anàlisi mostra que és possible canviar cap a una mentalitat més positiva, però el procés d'adaptació implica períodes difícils de transició per aquells estudiants que semblen sentir-se més insegurs amb les seves habilitats lingüístiques. Durant aquest procés, s’ha demostrat que el paper del professor és crucial per a crear positivitat a classe promovent un contacte positiu entre professor i alumne i creant un entorn segur on els estudiants respectin i treballin col•laborativament per tal de vèncer la inhibició a l’hora de parlar en anglès.