La escritura creativa como modelo de interactividad y motivación lectora

  1. Josep María Rodríguez Cabrera 1
  2. Sergio Arlandis López 2
  1. 1 Universitat de Lleida
    info

    Universitat de Lleida

    Lleida, España

    ROR https://ror.org/050c3cw24

  2. 2 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Revista:
Álabe: Revista de Investigación sobre Lectura y Escritura

ISSN: 2171-9624

Any de publicació: 2023

Número: 28

Pàgines: 189-201

Tipus: Article

DOI: 10.25115/ALABE28.9207 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Álabe: Revista de Investigación sobre Lectura y Escritura

Objetivos de desarrollo sostenible

Resum

This article raises the need to adjust any teaching/learning process – regardless of educational level, since it is not only possible to understand education from a horizontal or transversal point of view, but, at the same time, from a vertical relationship – to the new modes of reading and consuming information by the current student body. The impact of digital technology, the omnipresence of mobile media or the almost two hours on average in Spain of daily consumption of social networks (WeAreSocial, 2022) are an important part of this change, whose symptoms or effects are evident in poor reader comprehension derived from this «floating attention» (Bernabeu and Goldtein, 2008) and superficial thinking (Carr, 2011), in contrast to the traditional and Gutenbergian linear thinking. Also, for a preference that everything be interactive. How to respond, then, to these changes from the standpoint of literary education and the different key competencies of LOMLOE? One possibility, which we propose and develop here, is the use of creative writing. It is special, of the brief literary forms, because it is better suited to the new composite of our students

Referències bibliogràfiques

  • Alonso Arévalo, J. y Cordón García, J. A. (2015). El libro como sistema: hacia un nuevo concepto de libro. Cuadernos de Documentación Multimedia, 26, 25-47. Obtenido el 15 de febrero de 2023 desde: https://revistas.ucm.es/index.php/CDMU/article/view/50628.
  • Arlandis, Sergio (2021). El desafío de la lectura. Educación literaria y formación lectora de futuros docentes. Tirant lo Blanch
  • Bastiat, F. (1860). Cuestiones económicas. Imprenta de La Tutelar.
  • Bernabeu Morón, N. y Goldstein, A. (2008). Creatividad y aprendizaje: El juego como herramienta pedagógica. Narcea.
  • Besora, R. (2020). Crecer y leer juntos. Milenio.
  • Birkerts, S. (1994). The Gutenberg elegies: The fate of reading in an electronic age. Boston: Faber and Faber.
  • Camps, V. (2022). Prólogo. En J. Martín Badia y P. Valls Murtra (2022). ¿En qué piensan los robots? (pp. 9-15). Milenio.
  • Carr, N. (2011). Superficiales. ¿Qué está haciendo Internet con nuestras mentes? Taurus.
  • Cassany, D. (2006). Taller de textos: Leer, escribir y comentar en el aula. Paidós.
  • Cassany, D. y Hernández, D. (2012). ¿Internet: 1; Escuela: 0? CPU-e, Revista de Investigación Educativa, 14, enero-junio, 126-141. Obtenido el 9 de enero de 2023 desde: https://www.redalyc.org/pdf/2831/283121840006.pdf.
  • Cerrillo Torremocha, P. C. y Sánchez Ortiz, C. (2017). Educación y «competencia» literarias (Sobre la formación del lector literario). Literatura em Debate, 11 (21), 6-19.
  • Chartier, R. (2000). Las revoluciones de la cultura escrita. Gedisa.
  • Concheiro, L. (2016). Contra el tiempo: Filosofía práctica del instante. Anagrama.
  • Dehaene, S. (2018). El cerebro lector: Últimas noticias de las neurociencias sobre la lectura, la enseñanza, el aprendizaje y la dislexia. Siglo XXI.
  • Delmiro Coto, B. (2002). La escritura creativa en las aulas: En torno a los talleres literarios. Graó.
  • Entwistle, N. (1988). La comprensión del aprendizaje en el aula. Paidós/MEC.
  • Freinet, C. (1976). Las técnicas audiovisuales. Laia.
  • Gómez Díaz, R.; García Rodríguez, A.; Cordón García, J. A. y Alonso Arévalo, J. (2016). Leyendo entre pantallas. Trea.
  • González Boixo, J. C. (1996): Introducción. En Sor J. I. de la Cruz. Poesía lírica (9-62). Cátedra.
  • Huber, M. y Karaali, G. (2018). Math in Seventeen Syllables: A Folder of Mathematical Haiku. Journal of Humanistic Mathematics, 8 (1), 441-472
  • Lara Cantizani, M. (2005). Haikus del mal amor. Diputación de Málaga (CEDMA).
  • Larrañaga, E.; Yubero, S.; Rodríguez-Álvarez, J. M.; Caride, J. A. y Gradaille, R. (2022). Lectura y género. ¿Por qué leen más chicas? En R. Navarro y E. Cortés (Comps.). Habilidades comunicativas y didáctica de la L2 (pp. 89-96). Dykinson.
  • Lipovetsky, G. (2016). De la ligereza. Anagrama.
  • McLuhan, M. (1996). Comprender los medios de comunicación: Las extensiones del ser humano. Paidós.
  • Piaget, J. (1983). La psicología de la inteligencia. Crítica.
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9 (5), 1-6. Obtenido el 4 de enero de 2023 desde: https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf.
  • Rivalan Guégo, C. (2015). Formas y formatos. El libro de bolsillo. En J. A. Martínez Martín (Ed.). Historia de la edición en España (1939-1975) (pp. 473-519). Marcial Pons.
  • Molina, M. (2010). Novela Frankenstein. La Vanguardia, 9 de noviembre, 30.
  • Pennac, D. (1993). Como una novela. Anagrama.
  • Rodríguez-Izquierdo, F. (1994). El haiku japonés. Hiperión.
  • Ruiz, C. M. (2020). El Señor de los dígitos: Internauta, poder simbólico y responsabilidad en el ciberespacio. En F. Torralba, J. Garcia del Muro y C. M. Ruiz. Verdad, posverdad y fake news (pp. 15-41). Milenio.
  • Ryan, M. L. (2004): La narración como realidad virtual. La inmersión y la interactividad en la literatura y en los medios electrónicos. Paidós.
  • Salvador Ayastarán, I. y García García, I. (1998). Haikú: Poesía pintada. Alcantarilla: IES Francisco Salzillo.
  • Sartori, G. (1998): Homo videns. La sociedad teledirigida. Taurus.
  • Steiner-Adair, C. y Barker, T. H. (2013). The big disconnect: Protecting childhood and family relationships in the digital age. Harper.
  • Sunyol Costa, V. (1994). Sobretaula (al voltant dels tallers de creació literària). Articles de Didàctica de la llengua i de la literatura, Barcelona, I (1), julio, 69-74.
  • WeAreSocial (2022). Digital 2022. Disponible en: https://wearesocial.com/es/blog/2022/01/digital-2022/.
  • Wolf, M. (2020). Lector, vuelve a casa: Cómo afecta a nuestro cerebro la lectura en pantallas. Deusto.
  • Yubero, S.; Sánchez-García, S. y Larrañaga, E. (2020). Papel y evolución de la Literatura Infantil y Juvenil en la formación de lectores. En J. Ballester y N. Ibarra (Coords.). Entre la lectura, la escritura y la educación. Paradigmas de la Literatura y la Lengua (pp. 217-236). Narcea.