Dificultades para implementar los Castells en los centros educativos de Valls (Tarragona).

  1. Tahull Fort, Joan 1
  2. Torrijos Migó, Marc
  1. 1 Universitat de Lleida
    info

    Universitat de Lleida

    Lleida, España

    ROR https://ror.org/050c3cw24

Journal:
Revista de antropología experimental

ISSN: 1578-4282

Year of publication: 2024

Issue Title: Antropología Experimental

Issue: 24

Pages: 25-38

Type: Article

DOI: 10.17561/RAE.V24.8320 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de antropología experimental

Sustainable development goals

Abstract

The Castells are a popular Catalan tradition, especially significant in Valls (Tarragona). The activity is considered inclusive, tolerant and inclusive. Current education has moved out of schools and linked to the environment. Valls schools have difficulty incorporating the Castells in their school and/or extracurricular activities. This research aims to know the educational possibilities of tradition and its difficulties to implement it in the classrooms. Information obtained through participant observation is presented and ten in-depth interviews have been conducted.

Bibliographic References

  • Amades, J. (2001). Els xiquets de Valls. Edicions El Mèdol.
  • Ander-Egg, E. (1971). Metodología y práctica del desarrollo de la comunidad. Humanitas.
  • Botella, M. (2012). Els valors que ens deixen els Castells. Valors. Revista de reflexió i diàleg. 97.
  • Castiñeira, A. (2009). Les fonts del lideratge social. Paidós.
  • Chumillas, O. (2005). Els castellers. Publicacions i edicions de la Universitat de Barcelona.
  • Cladellas, R., Clariana, M. & Badia, M. (2013). Extracurricular activities and academic performance in elementary school students. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education. 3(2), 87-97. https://www.mdpi.com/2254-9625/3/2/87
  • Coll, C. (2016). La personalización del aprendizaje escolar. El qué, el por qué y el cómo de un reto insoslayable. En Vilalta, J. (Coord.). Reptes de l’educació a Catalunya. Anuari d’Educació 2015 (pp. 43-104). Fundació Jaume Bo-fill.
  • Coordinadora de Colles Castelleres de Cataluña (2012). Els valors socials del fet casteller. https://castellscat.cat/en/download/noticia/7
  • Delgado, M. (1999). El animal público. Anagrama.
  • González, S. (2016). Quin impacte tenen les activitats extraescolars sobre els aprenentatges dels infants i joves? Fun-dació Jaume Bofill. http://www.fbofill.cat/sites/default/files/activitatsesxtraescolars_Que_funciona_04_191016.pdf
  • Molina, F. (2021). El nuevo contrato social entre generaciones. Elogio de la profiguración. Catarata.
  • Moren, R. (2007). Bon cop de mà? Món casteller, immigració estrangera i integració. Editorial Mediterrania.
  • Moreno, F. (2006). La importancia de las actividades extraescolares. La revista de la Consejería de Educación de la Embajada de España en Andorra. 2, 56-60. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/pirineos-n-2-revista-de-la-consejeria-de-educacionde-la-embajada-de-espana-en-andorra/ensenanza-lengua-espanola/13105
  • Parra, A., Suárez, L. & Oliva, A. (2009). Los programas extraescolares como recurso para fomentar el desarrollo positivo adolescente. Papeles de psicólogo. 30(3), 265-275. https://idus.us.es/handle/11441/16945
  • Segalen, M. (2005). Ritos y rituales contemporáneos. Alianza editorial.
  • Sentís, E. (1996). Por i perill: vivències dels castellers. Revista d’Etnologia de Catalunya.9, 100-115. https://raco.cat/index.php/RevistaEtnologia/article/view/48825
  • Tahull, J. (2016). La compleja transición de los adolescentes hacia la vida adulta. Revista de Antropología Experimental. 16, 24-44. https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/rae/article/view/2853
  • Tahull, J. & Montero, I. (2019). La transformación de las familias. La irrupción del hijo único. Revista Miscelánea. Comillas. 77(151), 317-340. https://doi.org/10.14422/mis.v77.i151.y2019.003
  • Tahull, J. & Montero, I. (2020). ¿La jornada intensiva en los centros educativos produce situaciones de desigualdad socioeducativa entre los centros educativos? Tendencias pedagógicas. 35, 74-89. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/tp2020.35.007
  • Torrubia, R. &Batlle, R. (2002). Eduquem més enllà de l’horari lectiu. FAPAC, Fundació Catalana de l’Esplai.
  • Vázquez, A. & Manassero, M. (2007). Las actividades extraescolares relacionadas con la ciencia y la tecnología. RE-DIE: Revista Electrónica de Investigación Educativa. 9(1), 1-34. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/156