Creación y validación de un instrumento para valorar la percepción docente respecto al uso de las TIC para el aprendizaje significativo en instituciones universitarias colombianas

  1. Palacios Mora, Laura Milena
Dirigida per:
  1. Jesús María Salinas Ibáñez Director/a
  2. Victoria Irene Marín Juarros Directora

Universitat de defensa: Universitat de les Illes Balears

Any de defensa: 2024

Tipus: Tesi

Resum

En l'àmbit de l'Educació Superior Colombiana (ESC), i en resposta a les noves tendències dins del model de formació per competències, amb una pràctica pedagògica intervinguda per l'ús de les tecnologies d'informació i les comunicacions (TIC), els docents es han vist en la necessitat de trencar amb els paradigmes tradicionals d'ensenyament i adequar-se a les exigències de l'actual societat del coneixement, portant-los fins i tot a canviar l'òptica amb què desenvolupen el seu exercici professional docent. Situació que ha obligat els investigadors en la matèria a idear instruments que donin suport a l'estudi de la percepció del professorat, amb relació a la utilitat de les TIC, basats en el context on executa la seva pràctica. Així, l'objectiu general de la recerca va ser crear i validar un instrument per valorar la percepció docent respecte a l'ús de les TIC a la pràctica pedagògica i el seu impacte en l'aprenentatge significatiu a l'àmbit de les institucions de l'ESC. Per fer-ho, es va utilitzar un mètode mixt executat primerament des d'una fase qualitativa que va iniciar amb la revisió de diversos articles de recerca referits a la valoració de les eines TIC per aconseguir l'aprenentatge significatiu en estudiants de l'ESC i les entrevistes als professionals experts . Després es va explorar, recol·lectar, seleccionar, analitzar, interpretar, contrastar i sintetitzar la informació amb què es van obtenir els elements necessaris per establir, ja des de la fase quantitativa, les dimensions inicials de l'instrument, sotmeses després a una revisió per lingüista. Posteriorment es va elaborar un esborrany que va ser sotmès segons experts per revisar pertinència i adequació, basat en el mètode Lawshe. Es va fer una prova pilot, amb una mostra entre 5-7 subjectes per cada ítem avaluat. Així, l'estadística alfa de Cronbach devia ser >=0.70 per incloure l'ítem. La validesa de constructe es va fer amb la tècnica d'anàlisi factorial exploratòria, mètode de components principals i de rotació, per explicar la major part de la variància total de l'instrument. Es va fer servir la tècnica d'anàlisi factorial confirmatòria per validar l'estructura obtinguda amb l'EFA, tenint com a resultat un instrument de 31 ítems. L'impacte previsible de l'instrument elaborat rau en la seva contribució a identificar les percepcions dels docents pel que fa a l'ús de les TIC, cosa que ajudarà a dissenyar i treballar en plans de desenvolupament professional docent contextualitzats que apuntin a superar-les i treballar a la pràctica pedagògica de forma efectiva, per assolir un aprenentatge significatiu en els estudiants.